moe van dat gezeur

levi is nu net 2jr en hij heeft een paar weken geleden een slechte periode achter de rug, waterpokken en een oorsonstekking.

ik maakte me best wel zorgen in die tijd omdat levi niet levi was, erg moe jankerig, rare trekjes-hoofdschudden, kop bonken. maar het was allemaal niet zo extreem ofzo. het hoofdschudden deed hij ws omdat hij oorpijn had achteraf gezien.

nu gaat het lekker met hem na deze periode hij doet ook allemaal weer nieuwe dingentjes en doet veel na.

praten doet hij wel maar het zijn nog enkele losse woordjes.

daarbij heeft hij geen goed voorbeeld van zijn broer, die heeft een forse ontwikkelingsachterstand en autistischeforumgedrag.

ik zie dat levi ook veel overneemt qua taal van zijn broertje en dat is ook wel logies. levi gaat nu nog 2 ochtenden en dat worden er ws 3 naar de psz.

nu zeggen veel mensen vooral familie van mijn mans kant dat levi niet goed is en eigenlijk alleen maar omdat hij nog niet praat.

ik zie juist duidelijk het verschil van die 2 van mij. levi is echt pienter en weet alles heel goed komt er soms nog niet helemaal uit.

ze lopen ook gelijk op logies want ze zijn allebij 2jr.

ethan zegt wel wat meer woordjes veel al heel onverstaanbaar en niet goed gezegd, maar hij is al 2jr lang bezig met taalontwikkeling en heeft dus ook meer ervaring. levi is net 2jr ik kan toch niet van hem verwachten dat hij nu al de oren van mij hoofd praat???

ik heb zoiets van laat hem lekker gaan ik stimuleer hem in dingen en het komt wel hij is immers net 2jr.

moet ik me nu echt zorgen gaan maken of maken de mensen mij onodig ongerust??

levi is ook nog echt een mama`s kindje logies dat we die band hebben want die heb ik niet met ethan gehad dus dan heb je meer en heel ander contact met je kind die dat wel graag wilt en juist meer omdat je het zo vresselijk mist en dat niet hebt met je andere kind.

ik ben ook helemaal niet overbezort over hem en laat levi ook regelmatig lekker aan proetelen.

na jah ik weet het gewoon even niet meer…

mijn oudste is echt niet goed, hij is verstandelijk beperkt en wordt onderzocht en na al die onderzoeken weten ze nog niet wat hij heeft, nu zijn ze wer besig met een onderzoek en ze vertellen er ook weinig over omdat ze zelf ook niet weten waar ze het zoeken moeten.

maar soms maak ik me wel zorgen om levi maar ik vraag me wel eens af of dat terecht is??

wie kan mij ongerustheid weg nemen…

hoi monique,

Ik denk dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over Levi,

het ene kind praat nou eenmaal eerder dan de andere en omdat hij natuurlijk ethan als voorbeeld heeft ( niet lullig bedoelt) die nog niet goed praat is het logisch dat hij woorden van hem overneemt.

Ik zou gewoon duidelijk tegen hem praten en voorlezen is ook erg belangrijk voor de taalontwikkeling.

en nu hij op de psz zit zal het ook wel snel gaan nu…

en dat door famillie van je man wordt gezegd dat hij niet goed is vind ik eerlijk gezegd nogal grof en erg negatief waardoor jij erg gaat twijfelen.

anders praat je er eens over met je huisarts of de wijkverpleegkundige.

nogmaals, ik denk niet dat je je veel zorgen moet maken.

liefs van Rose :-*

Mijn zoon is even oud als Levi en praat ook vrij weinig. Zijn tweelingzus daarintegen kletst je de oren van de kop, uitspraak is goed, ze begrijpt het meeste van wat we zeggen…kortom, een vlotte tante.

Sinds m’n zoon op de psz zit praat hij wel wat meer, maar daar is ook alles mee gezegd. Voor sommige dingen heeft hij zijn eigen worden en we begrijpen elkaar, dat vind ik nu het belangrijkste. Dde rest komt vanzelf.

De oudste was namelijk precies zo, laat met praten en er werd gezegd dat ze naar logopedie moest en dat soort dingen. Ben ik niet aan begonnen en ze zit nu in groep 1 en het gaat helemaal super.

Geen zorgen maken dus, maar zo te lezen doe je dat ook niet. Laat je schoonfamilie maar lekker kletsen. Het ene kind is nou eenmaal vlotter dan het andere.

Ach meis, volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor. Het is heel normaal dat ze nog geen hele zinnen praten. Toen Kyan 2 was had ie ook nog niet zo’n grote woordenschat. En opeens kreeg hij het te pakken en ging het snel. Maar toen ie 2 was, ook maar een paar woorden hoor.

Kijk maar eens in deze lijst. Die gebruik ik als leidraad om te kijken of mijn kabouters een beetje goed zitten qua ontwikkeling. Maar er zijn zat kinderen die later zijn dan het gemiddelde he :-*

bedankt voor jullie reacties.

levi is nou eenmaal niet zo`n hele snelle, maar hij is wel pienter en doet ook alles na, ook woorden probeert hij na te zeggen.

toevallig belde de logopediste ivm ethan en ik heb ook maar info gevraagd over levi. ze zei: dat ik 1x kon langs komen voor onderzoek en advies. ze zei ook het ene kind is nou eenmaal sneller als het andere en ik moet hem zien om er een oordeel over te geven.

dus doe ik dat gewoon want onbewust maak je je toch zorgen om wat andere zeggen terwijl ik me eigenlijk geen zorgen maak :?

en het blijft gewoon een feit dat hij geen goed voorbeeld heeft en dat merk ik ook steeds terug in levi.

nu ethan op het mkd zit heb ik meer tijd voor levi maar daarvoor eiste ethan alle aandacht op dat ik niet altijd de aandacht kon geven aan levi die ik zo graag wilde, niet dat hij aan liefde wat te kort kwam. maar even eenboekje pakken of iets dereglijks ging gewoon haast niet. en nu kan dat wel en zie ik hem ook daarin langzaam vooruit gaan.

met levi komt het allemaal wel goed hij is niet de enigste die wat later is met praten :wink:

:-*

Mees praatte toen hij 2 was ook nog niet heel veel n moet je hem nu horen!hij zal op dit moment wel iets anders nieuws aan het ontwikkelen zijn.

Volg je eigen gevoel die zegt dat het goed zit nou vaak is dat ook zo,laat de rst maar lekker kletsen.

zelf werk ik met kinderen met een beperking en ben dus ook heel gespind op hoe mijn kinderen functioneren,jij hebt dat mischien ook wel doordat je oudste een beperking heeft,je let dan 2x beter op de ander om maar niets te ontdekken,volg je geveol :hug: