mn meisje is afgevallen

ik geef nu bijna 4 mnd bv . tot nu toe kwam ze netjes aan. maar toen ik vandaag op het cb kwam was ze 100 gram afgevallen :shock: :frowning: .

Ze was de laatste dagen wel wat ontevredener en ik merk ook dat ik zelf bijna geen toe schiet heb.

Ik baal ontzettend…maar twijfel steeds meer of i8k af moet gaan bouwen en over op de fles moet gaan omdat het me zoveel energie kost. ze is altijd al een onrustige drinker geweest… en ik ben gewoon helemaal niet mezelf …misschien dat de fles meer rust brengt. Eigelijk had ik weer een streven van 6 mnd maar ben nu ook al heel blij hoor…

pff wat denken jullie?

:-* inge

wat ik denk? Een 4-maanden-dip :wink: . Echt, het is niet zo heel gek dat kindjes ineens minder aankomen of zelfs afvallen! Afvallen heeft Leonie nooit gedaan, maar die 4 maanden was voor ons ook een hindernis.

Eigenlijk schijnt er niet zoiets als een 4-maanden-dip te zijn. Het is niet zo dat jij ineens minder melk produceert, bedoel ik. Maar toch hoor je regelmatig dat moeders rond de 4 maanden ineens ongerust worden. Dit kan aan meerdere dingen liggen:

• je kleine wordt ineens actief, wil meer bewegen en heeft minder aandacht voor de borst
  • mama gaat weer aan het werk, wat ervoor zorgt dat ze wat minder rust neemt, en van invloed kan zijn op de tsr of toch een klein beetje op de productie
  • de weegschaal van het cb staat niet goed af gesteld, of je kleine heeft net een flinke plas-poep-luier geproduceerd, waardoor het gewicht ineens heel veel scheelt :lol:

Wat kun je doen:
  • lekker toegeven als ze om de borst vraagt. Meer vraag = meer aanbod, als je maar lekker veel aanlegt.
  • meer rust nemen, veel water drinken, iets wat je misschien een beetje vergat?
  • op een rustige plek voeden (als je kleine snel afgeleid is)
  • niet afbouwen! :shifty: Is zó zonde, want het gaat weer over, echt waar!! Succes!!

bedankt voor je antwoord.

ik heb haar gisteren wel een flesje kv gegeven …omdat ze echt hele erge honger had maar dat deed ik nadat ze bij mij “gedronken had”. ik moet zeggen dat het drinken uit de fles ook niet van harte gaar ze heeft bijna een uur gedaan over 50 cc. ze is idd heel erg afgeleid ook .

Ik ben haar om het uur aan gaan leggen en heb het idee dat het zeker wel wat helpt…blijf vandaag dus lekker thuis en leg haar heel vaak aan want ze blijft steeds maar op dr handjes sabbelen…onder het drinken moet ik steeds haar handje wegduwen. maar aan mn borst drinkt ze heel slecht. Ik hoop dat het snel weer beter gaat want ik ga er toch voor.

op naar de 6 maanden!

en ga over 1,5 week weer wegen hoop dat ze dan wel aangekomen is.Ik drink ook voor iedere voeding een glas …misschien dat dat ook helpt.

Nog een klein adviesje dan: een flesje kv, wanneer je het ook geeft en hoeveel er ook in zit, verstoort het vraag-aanbod-principe. Doordat ze al uit het flesje gedronken heeft, vraagt ze de volgende voeding minder melk van jou, snap je? Het beste is dus gewoon aanleggen, elke keer weer. Als ze erg gefrustreerd is, kun je misschien even stoppen en sussen/afleiden, en het dan nog eens rustig weer proberen. Succes!! En inderdaad: op naar de 6 maanden!

ik gaf haar ook maar een klein beetje idd. om de ergste honger weg te halen…

ik was vannochtend heel positief…maar helaas ben ik bang dat het er toch niet meer inzit…pff zeg ik terwijl ik de tranen voel komen.

Wat is dat toch weer een teleurstelling he als het niet lukt , voel me weer zo n slechte moeder bah.

Ze is te hongerig om te drinken en ze probeert maar het komt gewoon niet het schiet niet toe…en ze raakt daarom al in paniek als ze mn borst ziet (pff hetzelfde als bij mn zoontje.) .

Ze was vreselijk in paniek en heel erg hongerig heb de hele dag geprobeerd aan te leggen maar er komt gewoon niks en net dus maar weer een klein flesje gegeven …sjees wat was ik jaloers op dat flesje.

Ze had hem zo leeg…vind ik niet gek ze heeft hardstijke honger.

Ik blijf toch veel aanleggen… en nog proberen maar ben bang dat het einde in zicht is… :cry:

@inge wrote:

ik gaf haar ook maar een klein beetje idd. om de ergste honger weg te halen…

ik was vannochtend heel positief…maar helaas ben ik bang dat het er toch niet meer inzit…pff zeg ik terwijl ik de tranen voel komen.

Wat is dat toch weer een teleurstelling he als het niet lukt , voel me weer zo n slechte moeder bah.

Ze is te hongerig om te drinken en ze probeert maar het komt gewoon niet het schiet niet toe…en ze raakt daarom al in paniek als ze mn borst ziet (pff hetzelfde als bij mn zoontje.) .

Ze was vreselijk in paniek en heel erg hongerig heb de hele dag geprobeerd aan te leggen maar er komt gewoon niks en net dus maar weer een klein flesje gegeven …sjees wat was ik jaloers op dat flesje.

Ze had hem zo leeg…vind ik niet gek ze heeft hardstijke honger.

Ik blijf toch veel aanleggen… en nog proberen maar ben bang dat het einde in zicht is… :cry:

Je zou kunnen proberen om haar aan te leggen voor ze echt erg honger heeft of om tijdelijk eerst voor een toeschietrefelex te zorgen voor je haar aanlegt. Misschien dat voor haar de spanning er dan wat af gaat. En voor jou: comfortabel gaan zitten of liggen en een paar keer heel diep zuchten doet hier altijd wonderen.

Als ik jouw verhaal lees, herinner ik me opeens weer hoe spannend die eerste BV-maanden waren…

:dance: ze heeft net eindelijk weer een beetje bij me gedronken! :dance:

ik heb haar net lekker in bed gehad en ben toen heerlijk rustig met haar op bed gaan liggen. ze begon weer te huilen al als het niet snel genoeg komt maar gelukkig bleef ze iets o f wat geduldig nog en schoot mijn melk toe waardoor ze heerlijk drinkend in slaap is gevallen.

ik verwacht niet dat ze er de hele nacht op zal doen maar toch…geeft weer een beetje hoop.

overdag vind ik het erg moeilijk om heel rustig haar te voeden…omdat ik nog een hele drukke en o zo vermoeiende dreumes rond heb lopen…maar zodra hij zn middagslaapje doet pak ik mn kans…en ga ik lekker even met dr liggen maar ook dan drinkt ze vaak slecht.

ik :pray: zo dat ik haar nog een tijdje kan voeden…zeker omdat dit misschien ons laatste kindje is en de laatste keer is dat ik haar bv kan geven…vind ik het extra moeilijk om daar afscheid van te nemen.

@inge wrote:

ik verwacht niet dat ze er de hele nacht op zal doen maar toch…geeft weer een beetje hoop.

Ach, je moet maar denken: er is niets beters voor je productie en je toeschietreflex dan 's nachts voeden… :wink:

Fijn dat ze weer een keer rustig gedronken heeft. En misschien kun je een leuke activiteit verzinnen voor je dreumes tijdens de voedingen? Misschien wil Davy wel een popje of een autootje borstvoeding geven, of tik-tak kijken? Of helpen door een spuugdoekje te halen?

O meid, ik herken het zo!! :cry: Maar echt, je komt er doorheen, geloof me!! Niet opgeven hoor, je doet zo je best!

Wat fijn dat je toch even rustig hebt kunnen voeden. Ik merkte bij mezelf op een gegeven moment dat ik onbewust mijn adem in zat te houden in afwachting op de tsr. Dat werkt dus niet :wall: diep in en uit ademen, rustig tegen je kleine praten, sussen, zelf even je hoofd leeg maken, liggend voeden (als dat lukt).

Ik hoorde van Jassie dat ze nog wel eens een dvd’tje erin knikkert (toch? :shifty: ) als het echt niet lukt rustig te voeden. Misschien dat je je dreumes zo even rustig krijgt, zodat je zelf in alle rust kunt voeden? Of misschien een speciaal speeltje of boekje dat alleen aan bod komt tijdens het voeden?

:-* voor jullie!!

bedankt voor jullie lieve reacties…

1,5 uur laterkwam ze weer en heeft ze weer wat gedronken…helaas ook weer gespuugt hihi ben zo blij dat ze drinkt en dan spuugt ze het ook nog eens uit haha. ze is weer heerlijk in slaap gevallen …en lag niet op dr handje te sabbelen dat is een goed teken.

wbt. Davy tsja die probeer ik meestal wel af te leiden maar hij is heel erg ondernemend en heeft geen sec. rust kan niet stilzitten. …meestal zet ik hem dan ook in zn stoel waar ie niet uitkan zodat ik hem iig niet hoef te corrigeren. want dat doet hij ook vaak dingen doen die die niet mag omdat hij weet dat ik niet veel kan als ik aan het voeden ben…pff het is me er 1 hoor haha.

hopelijk morgen weer een goede dag…ik probeer mn tsr op te wekken door aan haar te denkjen hoe lief ze wel niet is , en ook aan de geboorte te denken …meestal helpt dat wel …alleen heb ik het idee dat het dan even goed komt en daarna weer weg is…vaak leg ik haar dan ook weer aan aan de andere borst maar misschien dat ze dan ooik niet aan de achter melk toe komt…pfff bv het is me wat hoor.

Maar goed ben toch best trots op mezelf want er is niemand in mn omgeving die het langer heeft gegeven dan een paar dagen. ja mn moeder hihi ik was er ook dol op.

hoe zit dat eigelijk met bijvoeden ik wil haar wel graag fruithapje gaan geven met 4 mnd al dan krijgt ze ook wat meer voeding binnen? hpe denken jullie daarover? beter om te wachten tot 6 mnd…wil zoiezo de bv weer eerst goed opgang hebben hoor voordat ik daar aan begin.

@inge wrote:

wbt. Davy tsja die probeer ik meestal wel af te leiden maar hij is heel erg ondernemend en heeft geen sec. rust kan niet stilzitten. …meestal zet ik hem dan ook in zn stoel waar ie niet uitkan zodat ik hem iig niet hoef te corrigeren. want dat doet hij ook vaak dingen doen die die niet mag omdat hij weet dat ik niet veel kan als ik aan het voeden ben…pff het is me er 1 hoor haha.

hoe zit dat eigelijk met bijvoeden ik wil haar wel graag fruithapje gaan geven met 4 mnd al dan krijgt ze ook wat meer voeding binnen? hpe denken jullie daarover? beter om te wachten tot 6 mnd…wil zoiezo de bv weer eerst goed opgang hebben hoor voordat ik daar aan begin.

Tja ik zweer toch bij een dvdtje of tvprogramma als ik even rustig moet voeden. Heeft hier vaak goed geholpen om even rust te hebben.

Wat ook een tijdelijke oplossing zou kunnen zijn is om bij de huisarts een neusspray met oxytocine (syntocin) te halen. Deze wekt de toeschietreflex op zodat je uk niet zolang geduld hoeft te hebben.

Daarnaast zou ik je adviseren om toch echt tot 6 maanden te wachten met bijvoeden. Mamamelk blijft het beste voorlopig.

Als je bang bent dat je productie achteruit loopt, zou ik zéker nog even wachten met bijvoeden. Maar het is sowieso beter te wachten tot ze 6 maanden zijn :-*

Laat ze zelf los als jij van borst wisselt, of koppel jij haar los? Misschien kun je, als ze zelf los laat, na de tweede borst de eerste nog weer eens aanbieden. Dan komt ze zeker aan de vettere melk toe, en dat is ook nog eens goed voor de stimulatie van de melkaanmaak. (ik gaf soms wel eens 4 borsten, omdat ik weigerde een flesje klaar te maken! :silenced: )

ik wissel wel 100 keer per voeding en ze laat zelf wel 200 keer los…ze is altijd al een moeilijke drinker geweest …nou ja onrustig vooral…het is meestal niet ontspannen voeden…

vannochtend heeft ze trouwens mega goed gedronken. na 8 uurtjes slaap dus mag niet klagen.

alleen nu over dag merk ik dat het weer wat moeizamer gaat.

Merk wel dat mn borsten weer wat voller zijn en voel zelfs weer beetje tsr.

Het gaat dus wel de betere kant op gelukkig hoop dat ze ook weer goed aan gaat komen.

Ben iig blij dat ik het hier ff van me af kan tikken en jullie steun heb …mensen in mn omgeving snappen me toch niet …vinden me maar raar geloof ik dat ik zo graag bv wil geven.

wat betreft het bijvoeden daar wacht ik dan nog maar een poosje mee.

uiteindelijk maar 200cc kv gegeven…we waren beiden helemaal overstuur.ze heeft echt zon honger …en er komt gewoon niks.

zou het kunnen komen doordat ik een spiraaltje paar weken terug heb laten plaatsen en ik nu dus steeds ongesteld ben m, dat daardoor de bv negatief beinvloed word??

Dat laatste wat je zegt zou kunnen. Maar het lijkt me niet goed dat er tijdens het drinken zoveel onrust is dat je zo vaak van borst moet wisselen… dat bevordert de rust tijdens het drinken niet!

Heb je al eens contact gehad met een lactatiekundige? Die zou misschien eens met je mee kunnen kijken tijdens het voeden, om te zien waar de onrust vandaan komt.

Ik gooi nog even wat in de groep:

• in welke houding voed je meestal?
  • lijkt ze pijn te hebben tijdens het drinken?
  • wat gebeurt er als je NIET wisselt van borst, maar gewoon dezelfde aanbiedt?
  • voel je je tsr (normaal gezien) duidelijk?
  • voel je de tsr vóórdat je van borst wisselt?
  • wat gaat er vooraf aan het loslaten? Is ze ongeduldig omdat de melk niet snel genoeg komt? (weet je trouwens dat het drinken uit een flesje veel sneller gaat, en ze daarom ongeduldig kan worden aan de borst?)

Pff… wat komt er toch veel bij kijken hè? :? Dikke pluim voor jou dat je nog steeds doorzet!

alles wat je zegt heb ik al onder de aandacht genomen…normaal voelde ik mn toeschiet reflex wel en nu helemaal niet ondanx dat mn borsten vol zitten…krijgt ze er niks uit.

ik denk dat ik daarom toch maar af ga bouwen…vind het jammer maar ik ben gewoon helemaal op en wil een fitte moeder voor mn kindjes zijn hopelijk brengt het nu meer rust…ik blijf haar wel de eerste tijd gewoon aan leggen…maar waarschijnlijk zal de fles de echte honger stillen…

het is zonde …maar ik geef het op heb bij mn zoontje zoooooo veel moeite gedaan ook die wilde met 3 mnd ineens niet meer…heb nog een maand doorgekolft om mn productie op pijl; te houden maar het mocht niet baten. uiteindelijk is de fles me ook prima bevallen.

en nu kan ik het ook eens uit handen geven ook wel fijn ben ik echt aan toe…

ben wel trots op mn zelf…4 maandjes ook niet slecht toch?

bedankt voor jullie lieve reacties , met name biebels;

4 maandjes is zeker niet slecht, daar mag je heel erg trots op zijn! Maar waarom ineens het besluit af te bouwen? :think: Je zegt zelf: je borsten zitten vol, er is dus nog melk genoeg. Ik denk dat het echt komt door een uitblijvende toeschietreflex, in combinatie met ‘stress’. Groot woord, maar als je zenuwachtig wordt van een onrustig kind, is dat niet bevorderlijk voor je tsr. Als je dochter weer wat rustiger wordt (zit ze misschien ook in een sprongetje?) gaat het voeden ook beter, en kun je het met gemak nog 2 maanden vol houden. Sterker nog, misschien wil je dan niet eens meer stoppen met 6 maanden! (dat overkwam mij namelijk, en zie: ik voed nog steeds!)

Je mag trots zijn op de periode die achter je ligt, maar achter deze hobbel (zeg maar gerust: berg!) liggen nog zoveel mooie momenten te wachten. En ik zeg uit ervaring: die zijn de moeite van het vechten waard!

Nou ja, je moet zelf je beslissing nemen, maar ik zou het zó zonde vinden als je straks gestopt bent, en het begin te kriebelen … ‘had ik nou maar…’ Snap je? :hug:

Er bestaat ook speciale neusspray die een TSR opwekt. Syntocinon:

http://www.consumed.nl/medicijnen/2586/Syntocinon_Neusspray

Misschien dat dat even helpt om weer rust in de tent te krijgen? Wat ook kan helpen, is vantevoren een TSR opwekken door kort te kolven (evt met de hand). Of tijdens het aanleggen lekker aan haar haartjes ruiken.

Verder vraag ik me af of de melkstroom echt stopt. Je zou eens kunnen opletten of je haar hoort slikken na elke teug. Dat is na de TSR altijd zo en als de borst bijna ‘leeg’ is, gaat ze om de paar teugen slikken. Myrthe drinkt dan vaak nog even door voor ze van borst wil wisselen.

Ik heb de indruk dat het belangrijk is om weer rust te krijgen in de voedingen. Dus ook niet te vaak wisselen van borst.

Voor je afbouwt zou ik (zoals Biebels ook zegt) eerst een lactatiekundige consulteren. Via http://www.borstvoedingsforum.nl kun je telefoonnummers vinden. Ook nrs voor gratis hulp. Maar een lactatiekundige is vaak ook niet zo duur en wordt soms ook door je verzekering vergoed.

Een laatste opmerking: onrust tijdens het voeden kan ook duiden op spruw. Dit hoef je niet altijd te zien en je hebt er ook lang niet altijd zelf last van. Je kunt kijken naar witte plekjes / aanslag in haar mondje. Soms zie je ook helemaal niets. Een andere aanwijzing is dat ze de borst steeds los laat of dat ze een klak-geluidje maakt tijdens het drinken. Myrthe heeft het 2 keer gehad en het is heel goed te behandelen.

En wat Biebels zegt: die eerste maanden kunnen heel zwaar zijn, maar het wordt steeds makkelijker en leuker! :wink:

Ik hoop dat het weer wet beter gaat en dat je zo lang door kan voeden als je zelf wilt.

:hug:

ik heb het nog steeds niet helemaal opgegeven hoor…ik leg haar nog steeds eerst aan… zeker op de momenten savonds snachts en sochtends vooral …ga ik lekker met haar liggen…

maar ze heeft al wel wat meer fv op :frowning: haar honger is nu wel weg dus probeer het nu toch weer beetje op te bouwen…ik ben er nog helemaal niet uit eigelijk. mijn cb verpleegkundige is lactatiekundige …heb haar hulp al eens ingeroepen maar heb niet het idee dat ik daar wat aan heb …ze nam me bij mn zoontje toen ook niet serieus en zei alleen maar dat ik niet zo onzeker moest zijn…toen ze me eindelijk toch serieus nam was het te laat. ze is nu ook weer op de hoogte en zie haar volgende week weer…

Ik denk dat het gewoon komt doordat ik te stresserig ben idd…dat daardoor de tsr niet komt.

neuspray heb ik al eens gebruikt maar doet bij mij niet echt goed zn werk dus ben ik niet zo voor.

ik zie wel hoe het gaat lopen…natuurlijk hoop ik nog even door te kunnen voeden…maar het moet natuurlijk wel leuk blijven he , en ze moet er natuurlijk goed van groeien.

ik ga nu maar weer een poging doen…maar vaak aanleggen vandaag denk ik want merk wel dat mn productie omlaag gaat nu…en dat moeten we niet hebben…

even mijn verhaal in een notendop:

Leonie geboren - Leonie niet goed aanhappen - mama kloven - mama PIJN :? - advies: kolven en even niet live voeden - mama erg weinig kolven :cry: - papa en mama bijvoeden met KV - weer live voeden, maar nog wel steeds flesjes - stress om het afbouwen van de KV - knoop doorgehakt - stress weg - productie ging als vanzelf omhoog - flesjes weg!

Of te wel: ik heb ook een tijd lang bijgevoed met KV, maar door steevast eerst de borst aan te bieden en steeds minder in de flesjes te doen, krikte de productie vanzelf op. Door op een gegeven moment de knoop door te hakken (NU geen STRESS meer!) is het ons gelukt.

Leg je er bij neer dat het nu even zo gaat, als je steeds minder KV geeft zal ze steeds meer uit de borst moeten halen. Dit was niet makkelijker! Maar uiteindelijk kwamen we er dus toch! :smiley:

Wat jammer dat je niet serieus genomen wordt/werd door de wijk-lk… :? Heb je al eens (telefonisch) contact gehad met iemand van VBN? Die mensen kunnen je ook doorverwijzen naar een lk, en dan één die je wel serieus zal nemen :wink: Tot die tijd: lekker hier blijven schrijven!!!