(Misschien een vreemd) Vraagje

Druk ik me goed uit? Soms heb ik het idee dat mijn Nederlands helemaal ondersteboven ligt. Ik woon bijna 10 jaar in Wales (UK) en spreek of scrijf vrijwel alleen nog maar in het Engels. Soms lees ik mijn berichten hier, en vraag ik me af of het wel duidelijk Nederlands is.

:shifty:

In dit bericht lees ik niets raars hoor!maar dan ben ik dislectisch en lees dus nog wel eens ergens overheen.

Tot nu toe ben je prima te volgen taaltechnisch. een enkel spelfoutje misschien maar het stoort zeker niet.

Zou schrijf je schrijft met een h ertussen



(en dyslectisch met een y :wink: )

Wat ik tot nu toe van je gelezen heb is volkomen duidelijk hoor en kan je zoweer terug naar nederland :wink:



Hier en daar een klein schrijffoutje maar dan kan ook net zo goed een typfout ziijn.



Dus lekker blijven lezen en schrijven… en zeker geen rare vraag hoor.



annamarie

Goed.

Het gaat nogal langzaam op did moment, dat Nederlands scHrijven (;p). Zeker grammatica, met -d, of -dt. Engels vind ik wat dat betreft wel een heel stuk makkelijker.

@Nefarious wrote:

Goed.

Het gaat nogal langzaam op did moment, dat Nederlands scHrijven (;p). Zeker grammatica, met -d, of -dt. Engels vind ik wat dat betreft wel een heel stuk makkelijker.




Een grappig foutje schrijf je hier. In jouw hoofd klinkt did net zoals dit . Het moet een T zijn.

Heb je plannen om terug te komen dan? of ben je bang het nederlands anders helemaal te ontwennen.

En wil je graag dat foutjes verbeterd worden of niet zolang het de leesbaarheid niet aantast (in het eerste geval dit ipv did)

Hee,ik heb nog een eerder berichtje gepost maar die is weggehaald ? :think: Weird…Ik schreef in een eerder berichtje dat wij een vakantie naar Wales gepland hadden, je woont in een mooi stukje wereld :thumbup:

Ik lees net je bericht: Jump jump. En dan zie ik wel wat jouw gevoel is. In dat bericht schrijf je echt op z’n Engels. “Ik zit op mijn keyboard te tappen” Daar bedoel je vast je toetsenbord mee en niet een muziekinstrument. :mrgreen: Maar over het algemeen kan ik je heel goed volgen, maar kan ik soms merken dat je langdurig Engels schrijft en spreekt. Maar dat heeft ook z’n charmes. No worries! :-*

Ahaha…ja. Did, keyboard. zucht Engels tIEpen gaat zo automatisch, en bij het Nederlands moet ik echt nadenken.:wall:

Maar ik moet vooral mijn berichtjes even teruglezen voor ik op send druk. Het helpt denk ik ook niet zo veel dat mijn FF een Engelstalige spell-check heeft! Alle nederlandse woorden zijn nu dus met rood onderstreept, en de Engelse woorden niet.

Bovendien is de structuur in het Nederlands anders dan in het Engels, dus soms lopen mijn woorden een betje door elkaar.

Ach…al doende (her)leert men!





Karin2: Wales is geweldig mooi! Zeker het westen. Weet je al waar in Wales je naar toe gaat?



Inkie: Nee, ik kom niet meer terug. Ik ben met een Welshman getrouwd en heb helemaal geen banden met nederland meer buiten 1 vriendin. Misschien wanneer Peanut geboren (en wat groter!) is dat we een weekje of zo komen kamperen. Maar we blijven echt in Wales wonen.

je bent prima te volgen hoor!

En ik zal de laatste zijn die je iets kwalijk neemt want ik kon na 6 maanden engeland al niet eens meer het nederlandse woord voor “busstop” bedenken :roll:



(inmiddels weet ik weer dat het bushalte is :mrgreen: )

Ik heb het al als ik een boek in het engels lees.

Dan ga ik er zo in op dat ik daarna een tijdje engels praat :mrgreen:

Nu ik wat meer Nederlands lees/schrijf moet ik eerlijk zeggen dat ik soms mijn man in het Nederlands beantwoord als hij iets vraagt.

En ik praat veel tegen mezelf (en zeker als ik aan het rijden ben…) en de laatste paar dagen doe ik dat meer in het Nederlands dan het Engels. Grappig…



Ik probeer Noah wat eenvoudige dingen te leren. Hij kan tot 10 tellen, en zegt heel trots “Ik hou van jou”. Hij leert op school ook Welsh, dus ik wil hem niet teveel Nederlands leren, anders raakt ie alleen maar in de war.

@Nefarious wrote:



Karin2: Wales is geweldig mooi! Zeker het westen. Weet je al waar in Wales je naar toe gaat?


Hier is mijn lief groot Wales fan. Om het jaar trekken we richting zuid-west Wales, staan dan met de tent op een klif bij een boertje (het andere jaar sleep ik hem richting zon). Vorig jaar zijn we ook naar Snowdonia gegaan, ook schitterend!

Waar heb je je Welshman ontmoet? Spreek je zelf al een beetje Welsh?
Je Nederlands is niet vreemd hoor!

Groetjes Mint

@Nefarious wrote:

Nu ik wat meer Nederlands lees/schrijf moet ik eerlijk zeggen dat ik soms mijn man in het Nederlands beantwoord als hij iets vraagt.

En ik praat veel tegen mezelf (en zeker als ik aan het rijden ben…) en de laatste paar dagen doe ik dat meer in het Nederlands dan het Engels. Grappig…


Nog meer hier op het forum schrijven!! :mrgreen:

Ik heb Si online in een MSN chatroom ontmoet, zo’n 10 jaar geleden. Dat was in de Lente. In de Herfst verhuisde ik naar Wales, en dat was dat!

Ik spreek geen Welsh. Te weinig klinkers!



Als je wil kamperen in West Wales, kan ik je Tenby aanraden. Is echt geweldig daar. Er is een kinder boerderij (Folly Farm) for de kids, en een Dinosaur park. EN Oakwood (Pretpark)



Wij gingen in Augustus een weekje kamperen. De eerste keer voor SI en Noah. Het was geweldig!