Miskramen + verhoogde schildklierantistoffen en cardiolipine

Wie heeft/had dit ook en wat werd er aan gedaan?

Er is bij mij bloedonderzoek gedaan ivm herhaalde miskramen en nu blijken mijn schildklier antistoffen (anti-TPO) en as cardiolipine verhoogd te zijn. M’n schildklierfunctie is wel normaal (TSH T4 etc.) De cardiolipine moet over 2 maanden nog een keer worden bepaald. Maar over de schildklier antistoffen ging de gyn overleggen met de internist, want ze wist het niet!

moet ik er wel bij zeggen dat ik de schildklier antistoffen zelf op het labformulier heb aangekruist :oops: omdat de gyn alleen m’n schildklierwaardes had aangekruist en ik had gelezen dat juist de antistoffen van belang zijn om te weten als mogelijke oorzaak van herhaalde miskramen

Hmm… ik had toch wel verwacht dat op dit topic iemand zich (deels) hierin zou herkennen :think:.

Maar misschien ben ik nu erg ongeduldig…

ik herken het niet, maar ik ben nogal :shock: dat je zomaar een kruisje er bij zet…

En ik weet niet waar je het gelezen hebt :think: , ik heb er in ieder geval geen verstand van.

Maar ben vooral verbaasd dat je dat zomaar doet…

@lydia wrote:

ik herken het niet, maar ik ben nogal :shock: dat je zomaar een kruisje er bij zet…

En ik weet niet waar je het gelezen hebt :think: , ik heb er in ieder geval geen verstand van.

Maar ben vooral verbaasd dat je dat zomaar doet…

Laat ik het zo zeggen, ik heb het niet zomaar voor de lol gedaan. Zowel mijn vader als mijn moeder hebben een auto-immuun schildklierziekte. Ik heb dus een grotere kans om ook schildklierproblemen te krijgen en dan heb je doorgaans meer kans op vruchtbaarheidsproblemen en vooral miskramen. De gyn was vergeten om de schildklier antistoffen aan te vragen, dus heb ik het zelf maar gedaan, en laat nou juist dat bij mij afwijkend zijn. Als ik dat niet had gedaan waren we er niet achter gekomen. Je moet soms zelf echt achter zaken aangaan, maar daar kom je pas achter als je met artsen/ziekenhuis e.d. te maken krijgt… helaas.

Hallo Lieke,

Ik zie dat je woensdag naar het ziekenhuis moet. Ik wil je heel veel succes wensen.

Zelf moet ik vandaag naar het ziekenhuis, o.a. voor stollingswaarde en chromosoom onderzoek. Ik wil ook laten onderzoeken op een B12 tekort, omdat je dit kunt krijgen door gebruik van omeprazol (heb jij daar nog op laten prikken?).

Hopelijk komt er gauw een broertje of zusje voor je meissie komt.

:hug:

He ICL. Nee, ik heb nog geen vitamine B12 laten bepalen, maar ik ga het a.s. woensdag zeker opnoemen als ik bij de gyn ben.

De gyn die mij doorverwijst zei overigens wel dat Omeprazol de eerste keuze was om te gebruiken in de zwangerschap (bij al voor de zwangerschap bestaande maagklachten). Ik krijg helaas te veel klachten als ik ermee stop.

Chromosoomonderzoek is bij ons ook ingezet, maar daar krijgen we pas over 2 a 3 maanden de uitslag van. En nu dan maar wachten :zzz: en hopen dat er een wonder gebeurt voor ons allebei. Succes vandaag in het ziekenhuis, ben wel benieuwd wat ze zeggen.

misschien lopen wij wel in hetzelfde ziekenhuis? Ik zag ergens dat je in de Haarlemmermeer woont.

Hoi Lieke,

ik herken heel veel in jouw verhaal ik ben inmiddels al de medische molen doorgeweest. Ik denk ook nog steeds dat de dokters iets gemist hebben… Ik heb namelijk 1 jaar na het verlies van mijn dochtertje (23+1) inmiddels weer een miskraam achter de rug. Dit zijn er nu 6 op rij + 1 doodgeboorte dus in relatief korte tijd… Je zou, als je wilt natuurlijk, mijn verhaal eens kunnen lezen. http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=43274

Misschien wordt je hier iets wijzer van en heb je nog vragen pb-en mag altijd hoor.

Sterkte.

:-* Patricia

Het is even graven in mijn geheugen. Ik zou moeten zoeken voor details, maar ik weet dat er 2 soorten schildklier anti stoffen zijn. TPO en TPI. Alleen die laatste is schadelijk voor een ongeboren kind. Zo is het mij verteld door de endocrinoloog. Bij mij was enkel TPO licht verhoogd. (schildklier werkt al sinds 2001 niet goed meer) Een eerdere meting bij diagnose was die veel hoger dus het auto-immuunproces zeg maar was voor de schildklier ook niet meer actief. Ik heb naast de schildklier ook diabetes type 1, ook een auto immuun ziekte.

Heb je hier wat aan?

En over dat aankruisen op het labformulier… heb ik ook wel eens gedaan. Als de internist wéér vergeet om kreatinine of cholestrol te meten… zucht. :wall: