Minder plezier bij kleuterjuffen

RIJSWIJK - Kleuterjuffen vinden hun werk nier meer leuk. Ze komen onder meer in opstand tegen de Cito-toetsen, leermethoden en toenemende druk op de kleuters. Dat blijkt uit een enquête die het Onderwijsblad hield. Ruim 350 kleuterjuffen deden mee met het onderzoek; 90 procent vindt dat onderwijs aan de kleintjes te schools wordt.



Uit het onderzoek komt naar voren dat de juffen het onderwijs te veel verzakelijkt vinden. ‘‘Het speelse gaat eruit, het muzikale ook: alles wordt steeds meer prestatiegericht. Muziek is belangrijks om de kinderen iets nieuws te leren. Kleuters mogen geen kleuters meer zijn, blijkt uit de peiling.’’



Meer dan de heft van de geënquêteerden vindt dat de vaak geadviseerde werkbladen en lesmethoden in de kleuterklassen niet bijdragen aan goed onderwijs. Ze worden soms alleen gebruikt omdat het moet. Ook het gebruik van de Cito-toets gaat niet van harte.



Het onderzoek werd gehouden onder leerkrachten die in de jaren tachtig de opleiding tot kleuterjuf (Klos) hebben gevolgd. Sinds twintig jaar verzorgen de pabo’s de opleiding. Het Onderwijsblad wordt uitgegeven door de Algemene Onderwijsbond. (ANP)



01/12/09 10u00

Kan me helemaal voorstellen…Cito bij kleuters is m.i. waaaanzin!

Als je ziet wat een kind doet op een dag,dan is spelen daar maar een klein onderdeel van…de rest is taken…

Zou een muziekmiddag super vinden…dansen,spelen,zingen…maar helaas…ze hebben het al te druk met taken afwerken…

tja… dan moet je voor een andere school kiezen :wink:

Ik ben het er helemaal mee eens, mijn kinderen gaan niet voor niets naar een vrije school zonder dit soort gekkigheid.

Overigens wordt het binnen de pedagogiek al langer geroepen, er werd ook wel voorspeld dat er teruggegaan wordt naar de ouderwetse kleuterschool. Maar als ik dan nu hoor dat sport, muziek etc op sommige scholen semi-verplichte naschoolse vakken worden :shock:

Dan zitten ze dus tot 15u echt vooral te leren, en daarna is er een keer tijd voor beweging (wat juist zo belangrijk is tegenwoordig), muziek en creatieve vakken. Echt te idioot voor woorden vind ik het…