Vanaf wanneer moet ik me ‘echt’ zorgen gaan maken?
We zeggen steeds, ‘het komt wel’, en ‘je zult zien straks kletst hij ons de oren van het hoofd’, maar het duurt nu wel erg lang…
Hij snapt alles wat je hem vraagt, doet dan dan ook braaf, wijst alle plaatjes in boekjes aan als je vraagt ‘waar is het koetje?’ enzo, maakt veel oogcontact, lacht veel, maar praten (dus woordjes zeggen) ho maar. Hij kan eigenlijk alleen ‘mama’ zeggen en ‘ja’. Verder brabbelt hij wel, maar echt onverstaanbaar…
Op het bureau hebben ze het over logopedie als hij 2 jaar is, maar wat kan ik daarvan verwachten? We stimuleren hem veel, maar we moeten hem ook niet overstimuleren want dan raakt hij heel geirriteerd en dat werkt dan weer averechts…
Me nichtje kon pas op haar 3de praten!
Geeft niks
Hier ook een meisje dat nog bijna niets zegt…
En dat terwijl Rhodé een ontzettend vlotte prater was die echt al zinnen van 3a4 woorden zei op haar 2e verjaardag.
Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor!!! Zolang hij alles begrijpt is het goed toch?
Sommige kinderen (zoals mijn neefje die ook erg laat begon te praten) lijken eerst alle woorden in hun hoofd op te slaan, en dan opeens allerlei woorden te gaan zeggen…en een paar weken later kletsen ze de oren van je hoofd
Ik moet wel zeggen dat ik het soms erg lastig vind. :oops: Amélie zegt ook bijna niets los van mama en papa, en brabbeld ook niet zo veel, maar ze wil regelmatig wat duidelijk maken wat ik gewoon vaak niet snap…dit tot frustratie van ons beiden
Maar ik weet dat het allemaal goed komt. Gewoon veel blijven praten tegen hem, boekjes lezen en proberen hem je na te laten zeggen.
Komt goed!
Hoi,
Vanaf dag een hebben wij veel tegen onze dochter gepraat, alles benoemd en gezegt en nu gaan we dit doen etc etc, zie haar leeftijd , ze zegt dus nu alleen mama en papa, ze heeft vorige week buisjes gekregen omdat er vocht achter het trommelvlies zat, geen oorontstekingen gelukkig maar toch , ze hoorde alles dof, dus niet goed, wellicht iets om na te laten kijken.
Ze is dus heel visueel ingesteld, maar vraagt dus ook met haar ogen goedkeuring, volgende week moeten we op controlle en ze krijgt daarna nog een gehoortest of haar slakkenhuis wel ok is.
als baby getest en gaf 100 % aan.
Wij zijn zelf naar de kno arts gegaan, binnen een week buisjes :thumbup:
Zo kan het dus uitgesloten worden :-*
grt melanie.
Laurens deed het op zijn gemakje hoor. Sinds een maand of 2 maakt hij echt verstaanbare zinnetjes daarvoor was het alleen gebrabbel. Ik zou het dus nog even tijd geven.
Hahha ik kan me herrinneren dat ik ook zo,n topic had geopend voor mijn zoontje. Die zei op zijn tweede alleen nog maar "wat is dat"en papa en mama en “die” Nu is hij 4 ik kan me niet voorstellen dat hij het was.
Vanaf 2 en een half(!!) was het een dag en nacht verschil. Hij heeft ook logopedie gehad, voor zijn oren probleem en hij was na 4 maanden al klaar. Ze had niets meer te doen met hem. Het ging zoo goed.
Mijn dochter die praat nu al meer dan mijn zoon op twee en een half.
hoi hoi… Tim praat ook alleen nog maar brabbelrussisch
papa mama Nee en Jaa, en auw…
en zijn broer was dus ook veel sneller met praten…
Nikkie zei op haar 2e verjaardag een woord of 8. Een maandje later ging ze ineens veel woordjes zeggen.
Bij de 2-jaar-controle gaf de cb-arts aan zich nog geen zorgen te maken, omdat de taalontwikkeling tussen 2 en 3 jaar soms ineens een sprong kan maken. Ze zei toen dat we naar logopedie moeten als Nikkie op 2,5 jaar nog geen 2/3 woordzinnetjes zou zeggen. We zijn bijna zover en ik denk dat het logopedie gaat worden, want maar heel zelden komt er een zinnetje uit.
Als je erg veel zorgen maakt, kun je een extra afspraak maken bij het cb. Of vraag via je ha een verwijzing naar de kno-arts als je twijfelt over zijn gehoor.
Sterkte!
Elise begint nu echt een beetje lekker te praten, maar tot 2 jaar ook amper. Ze is zich echt qua spraak de laatste 2 maanden heel erg gaan ontwikkelen en ging ook spreken in 2-3-4 woorden zelfs nu (nee, niet broodje…drinken! ) Lies is lief he? , Nee, niet K3, Tarzan kijke… dat soort zinnen maakt ze nu. Zou me niet al te druk maken hoor…
mijn neefje ging ook pas met zijn derde praten. Maar dat zijn dan wel kindjes die motorisch en technisch weer sneller zijn. Ik zou me niet te druk maken.
mocht je je wel druk maken kan je altijd een 1 malig concult aanvragen bij de logopediste. die kan je meteen zeggen of je je druk zou moeten maken of niet.
daarbij is er ook een methode speciaal voor kindjes die laat of moeilijk praten. het heet de hanen methode.
en die methode is allesbehalve frustrenend en overbelast voor een kindje.
voorbeeld: als je kind een auto vast heeft doe jij dat ook presies zoals hij/zij dat doet en zodra je oogcontact hebt zeg je vroem vroem(oid) als hij je nazegt kun je het verbreden door auto te zeggen. verwacht niet dat hij alles nazegt maar dat hij het wel in zich opneemt.
voorbeeld: je kind tekent op paier met potlood jij doet het zelfde en je wacht tot hij je aankijkt en maakt dan een geluid bij het tekenen.
voorbeeld: je bent het kind in bad aan het doen je kind spettert in het water jij doet het na en zodra hij kijkt zeg je spetter spetter.
continu herhalen en het kan met allerlei situaties kost niets meer maar op de situatie inspelen die jou kind creert niet die jij voor hem creeert want dat is het voor hem een moeten.
comminuceren en het leren daarvan kan alleen via contact dus als je het contact heb (in dit geval oogcontact) kun je daar op inspelen.
succes :thumbup:
Mat.eo zei ook helemaal niets tot na zijn 2e verjaardag. Bal en mama was het wel…
Nu kletst hij de oren van mijn kop. Een paar weken na zijn 2e begon hij opeens te kletsen.
hier ook een late prater…
hij begon net, kreeg hij een zusje, metteen stopte hij er mee :roll:
daarna bleek hij de ziekte van lyme te hebben en schoot het ook niet op, stressvolle periode.
hij praat nog steeds niet heel goed, ruim 3,5 is hij nu.
maar hij gaat vooruit.
we zijn ook bij het audiologisch centrum geweest. De tipd die we daar kregen deden we eigenlijk al dus wijzer werden we er niet van :?
je moet je echt zorgen gaan maken als je je echt zorgen maakt, dan moet je je kindje verder laten onderzoeken e.d.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips!!
Die methode had ik nog nooit over gehoord trouwens, wel proberen we het overigens op een soortgelijk manier. Als hij met autootjes aan het spelen is erbij gaan zitten en broem broem auto zeggen, of als zelf een boekje wil lezen vragen wat hij ziet enzo. Hij snapt namelijk wel alles wat we zeggen en aan hem vragen. Alleen komt er dus niks geen respons op in de zin van woordjes. Ook las ik dat iemand hetzelfde had meegemaakt bij de komst van een 2e kindje. Zat te denken dat dat misschien ook wel meer inpact op hem zou kunnen hebben dan wij van te voren dachten? :think: Voordat Jesse geboren was brabbelde hij zelfs meer dan nu heb ik het idee, ook nog niet duidelijk maar toch…
Volgende maand moet hij voor zijn 2-jaarscontrole naar het CB, denk dat ik dan eens even aan de arts voorleg wat zij vindt of en wat we ermee moeten… En even wat inhoudelijker ingaan op evt. logopedie.
Iig bedankt!
het is heel moeilijk om presies uitteleggen wat de methode inhoud.
mocht je wel bij een logepediste terecht komen kan zij het je haar fijn uitleggen mijn logopediste was jalours dat ik die cursus had gedaan en zij nog niet.
en wie weet zal het wel allemaal zo in ene komen.
maar komt goed :-*