mijn vaat komt niet altijd meer schoon uit de vaatwasmachine

Hai,

Mijn vaat is de laatste dagen niet meer zo schoon als voorheen. Sommige dingen zijn heel erg helder bij andere dingen hangt er iets aangekoekt.

Is er een goede tip om hem weer schoon te krijgen? Filder ed heb ik al uitgekuist.

ik had het ook, en toen zat er een pitje in de sproeiarm (ik wist niet eens dat ik die dingen eraf kon halen)…

De ergste zooi van je vaat spoelen. De vaatwasser niet te vol zetten en af en toe reinigen met soda:



Ga als volgt te werk:





1 kopje soda oplossen in heet water;



Dit op de zeef in de machine gieten;



Er zoveel water in de machine bij gieten totdat de gehele zeef onder water staat;



Dit enkele uren laten staan;



Daarna een lege machine met een hoge temparatuur draaien.



Let op:

Met soda wordt normale huishoud-soda bedoeld.

Gebruik beslist geen caustic soda (gootsteenontstopper) of iets dergelijks.

De vaatwasser wordt daardoor ernstig beschadigd!

of , wat hier ook helpt eens in de zoveel tijd(als je merkt dat je vaat minder schoon wordt) zo’n flesje vaatwasmachinereiniger…



Die nieuwe capsules van dreft overigens werken er ook goed tegen, net als je vaat niet te vol proppen

Is het zout en glansspoelmiddel goed aangevuld? Wij gebruiken dan ondanks blokjes nog steeds, al gaat het dan maar heel langzaam leeg. Scheelt wel.

@Judith75 wrote:

De ergste zooi van je vaat spoelen. De vaatwasser niet te vol zetten en af en toe reinigen met soda:



Ga als volgt te werk:





1 kopje soda oplossen in heet water;



Dit op de zeef in de machine gieten;



Er zoveel water in de machine bij gieten totdat de gehele zeef onder water staat;



Dit enkele uren laten staan;



Daarna een lege machine met een hoge temparatuur draaien.



Let op:

Met soda wordt normale huishoud-soda bedoeld.

Gebruik beslist geen caustic soda (gootsteenontstopper) of iets dergelijks.

De vaatwasser wordt daardoor ernstig beschadigd!




Ik had hier van de week de vaatwasser en wasmachine monteur, die raade het ten sterkste af om soda te gebruiken in de vaatwasser of wasmachine. veel onderdelen zijn nl van aluminium gemaakt daar vreet soda op in!

Filter heb je al goed schoongemaakt, dat kan het niet meer zijn.

Je kunt de sproeiarmen nog verwijderen en schoonmaken.

Je vaat altijd op het heetste programma draaien. ( dan lost vet nl goed op)

Wat er bij ons van de week aan de hand was, de motor van de pomp was stuk, daardoor kreeg hij het water niet meer goed bovenin, waardoor we ook zo’n nare aanslag kregen.



Succes met je vaatwasser!



edit: je filter/afvoerleiding kan ook verstopt zitten met restjes plastic van de blokjes die in plastic zitten en zouden moeten oplossen…

Hier geen goede ervaringen met die krengen. :snooty:

Dank jullie wel voor de tips, ik heb er nu al zo’n reinigingsmiddel ingedaan, ik ga de andere tips ook eens doen.