Mijn rijbewijs kwijt, wat nu???

Balen, ik wilde me vanmiddag legitimeren bij de Bloedbank met mijn rijbewijs, kan ik dat ding nergens meer vinden!!! Ik haal hem nooit uit mijn portemonnee, eigenlijk alleen bij de Bloedbank. Maar nu denk ik dat ik hem van de zomer tijdens het kamperen ergens heb “verstopt” voor als ik mijn portemonnee kwijt zou raken, ik nog wel mijn rijbewijs zou hebben (we waren in Kroatië). Maar ik kan nergens meer bedenken waar ik nog moet zoeken. Tja, in een vakje van de tent van de vouwwagen, hoewel ik zo goed als zeker weet dat ik die allemaal heb leeggemaakt. En de vouwwagen staat in de stalling, dus het is geen optie op de tent op te zetten om te kijken…

Maar welke stappen moet ik nu ondernemen en wat zouden dat voor kosten met zich mee brengen en hoe lang duurt het voordat ik een nieuw rijbewijs heb??? Kunnen jullie me antwoord geven???

Mijn gevoel zegt dat ik hem vind als ik straks een nieuwe heb…



Alvast bedankt!!



Viratine

Kun je wel op de site van de Gemeente vinden.

Volgens mij moet je:

-aangifte doen van verlies bij politie

-nieuwe aanvragen bij gemeente

-veel te veel betalen bij gemeente, omdat je je rijbewijs kwijt bent.

ik las je titel,… en dacht :oops: wat heeft Viragootje nou uitgespookt dan??? :lol: kon mij geen verschrikkelijke overtreding bij jou voorstellen eigenlijk,… maar gelukkig is het niet daarom dat jij je rijbewijs kwijt bent,…



Meid sterkte met zoeken en hopelijk heb je hem snel weer, want ik kan me voorstellen dat je baalt nu! :hug:

Inderdaad, even navragen bij de gemeente.

Ik heb dat ook een keer gehad. Moest toen aangifte doen bij de politie, en bij de gemeente moest ik iets van tegen de 20 euro ‘administratiekosten’ betalen, plus natuurlijk de normale kosten voor een rijbewijs.



En natuurlijk vond ik het ding een maand later terug, ergens in een jaszak van een jas die op zolder terechtgekomen was. :wall:



Als je aangifte moet doen, dan zou ik er niet bij vertellen dat hij misschien in de vouwwagen ligt, want misschien willen ze dan de aangifte niet opnemen, en vinden ze dat je eerst maar goed moet zoeken. (weet niet of dat zo is hoor, maar ik zou het risico niet nemen)

Als je aangifte doet bij de politie, kun je met de aangifte/bewijs wel blijven rijden tot je een nieuwe hebt.



Maar wel balen, want kost wel veel :frowning:

Oh jee, dat is geen leuk “grapje”



Manliefs rijbewijs was gestolen in Afghanistan. Bij terugkeer moest hij aangifte doen.



Je betaald dan drie soorten kosten hier in de gemeente:


@Kimmygirl wrote:

Als je aangifte doet bij de politie, kun je met de aangifte/bewijs wel blijven rijden tot je een nieuwe hebt.


Dat is niet waar, dat hebben wij ook gehad.
Een beetje coulante agent laat je ermee rijden, maar ze mogen je ervoor bekeuren, want je hebt gewoon een geldig rijbewijs nodig.
Ik heb destijds nl de politie gebeld om dit te vragen. Officieël mag het dus niet, maar meestal word er een oogje dicht geknepen :wink:

Officieël mag je dus niet rijden als je geen geldig rijbewijs kunt tonen.

ik heb het ook gehad moest aan giften doen bij politie en kreeg daar een brief mee voor het aanvragen van een nieuwe.

ik wist dat hij ergens lag en heb de brief van de politie in de kast gezet in die periode reed ik zelf eigenlijk niet hub lief was toen die tijd bij huis en reed altijd en heb toen geen nieuwe rijbewijs aangevraagt.

tot we dozen na :oops: maanden gingen uitzoeken en daar mijn oude knip uitkwam inclusief mijn rijbewijs en het eerste wat ik zei was zie je wel zei toch dat hij hier ergens moest zijn :lol:

Voor dit soort vragen kun je trouwens ook goed bij Postbus 51 terecht:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-mijn-rijbewijs-verloren-ben-of-als-deze-gestolen-is.html

@Kimmygirl wrote:

Als je aangifte doet bij de politie, kun je met de aangifte/bewijs wel blijven rijden tot je een nieuwe hebt.




Nee dus! Als je staande wordt gehouden en ze vragen om je rijbewijs te laten zien, dan kun je dat niet. Je zou dan een bekeuring kunnen krijgen voor het "niet kunnen tonen van een geldig rijbewijs"...

edit: ik was weer te snel met reageren hahahaha!

Oh jee dat is balen dat je hem kwijt bent. Grr en dan blijf je erover ‘piekeren’.



Mijn rijbewijs is eens gestolen. Naja lag in de auto die gewoon gejat werd. Aangifte gedaan en kon daarna een nieuwe ‘bestellen’. Maar ik heb dus alleen het rijbewijs hoeven te betalen, niet andere kosten omdat die gestolen was. Dat zal dan ook wel weer per gemeente veranderen. Ik had het wel verwacht namelijk, maar dat viel dus reuze mee.