Mijn peuters willen niet eten, help!

Ik heb een tweeling die elkaar heerlijk aansteekt, in alles. Dus ook met het eten. Nou ja, eigenlijk bedoel ik niet-eten.



Kasper weegt 13,5 kilo bij 98 cm en Elin weegt 15 kilo bij 99 cm. Niet echt veel dus. Elin heeft nog wel wat spek op haar benen, maar ik kan inmiddels haar ribben tellen. Kasper is genwoon een mager snel mannetje. Alle babyvet is dus weg.



Nu vind ik weinig eten niet zo erg, mits ze de goede dingen maar binnen krijgen. En daar zit het probleem. Ze eten dus zo weinig, dat ik hieraan twijfel. En die vitaminepil bij het toetje 's avonds lost ook niet alles op; al sust het wel een beetje mijn moedergevoel.



Kortom, hoe stimuleren jullie je kids om te eten?

Hoe maak je brood leuker / lekkerder? Van mij mogen ze niet alleen zoetigheid eten, maar half-half. En dan gaat er 's morgen soms nog steeds maar een kwart boterham in.

Hoe los je een avondmaaltijd met groenten en vlees (eten ze beiden niet) op?



Doen jullie aan belonen? Of straffen? Of chanteren?

Alle tips zijn welkom, want ik denk dat we het echt over een andere boeg moeten gooien…



Alvast bedankt!

Helaas geen tips voor je… Hier ook twee slecht etende kinderen… Ze lusten wel alles, maar ze eten niet veel. 's Ochtends eet Jinte drie kwart boterham, liga koek op school en tussen de middag hooguit 1 boterham, vandaag zelfs maar een halve. Dwingen heeft hier absoluut geen zin. Als ze 's middags komt dat ze honger heeft kan ze nog een boterham krijgen, anders niks. Zij is nu 115 cm en 16,5 kg, ook niet veel dus.

Over de jongste maak ik me nog niet veel zorgen, die is nu 13 kg bij 90 cm, dus gewoon gemiddeld.



:hug:

Lars heeft ook zo’n periode gehad. Al at hij dan wel zijn brood.



Vlees was ook geen probleem, aardappels half, maar groente kwam er niet in. Toen Elin ook groente ging mee eten, hebben we Lars alles weer door elkaar heengegooid en geprakt. En warempel…hij eet het bord weer leeg.



Lars woog met zijn 3e jaar (bijna een half jaar geleden) 16 kilo bij 1.01 meter.



En zijn ze wel gek van fruit dan? In plaats van zoetigheid een prakje fruit maken en het brood meebesmeren? Een bakje yoghurt/vanillevla. 's Morgens iets anders als brood? Pap of yoghurt met cornflakes o.i.d.?



Als tussendoortje: ontbijtkoek of een plakje kaas/worst?



In ieder geval veel succes.

Gewicht is toch niet zo gek weinig eigenlijk ?

Mijn dochtertje is 98 centimeter en 15 kilo en zit prima in haar vel.



Ik moet zeggen dat ik me nooit zo druk maak over het niet eten, of ze moeten echt kilos gaan afvallen. Waarschijnlijk gaat elk kind wel door een aantal fase’s in van niets eten.

Het gaat sinds kort hier nu weer wat beter met eten. Maar tijdje gehad dat ze echt haast niets at van haar avondeten. Boterham is hier altijd een crime. Dan eet ze 1 hap, en andere keer een hele boterham, maar meer in de ochtend eet ze nooit. In de middag ook 1 boterham, of cornflakes/Chocopops en dat bordje gaat altijd schoon leeg. Daarna altijd een stukje fruit, en vaak na het avondeten ook nog een stukje fruit, omdat ze dat wel altijd goed eet.



Wij dwingen nooit om te eten, wel vinden wij het erg fijn om 1 hapje te proeven. En eet ze niet, dan eet ze daarna wel gewoon gezellig wat vla mee of een stuk fruit.

Ik was bij Niek denk ik blij geweest met zulke gewichten rond die lengte…

Zij woog echter 11 kilo en soms eronder…



Laat het los… ze gaan niet dood van een periode kwalitatief slechter eten (dus een broodje met zoet ipv hartig als dat beter gaat) en rond die tijd hebben ze ook mega snel door dat eten VOOR JOU een belangrijk issue is.

Dan word het ook een machtsspel, de etenswaren waar jij je het drukst om maakt, zullen zij het slechtst eten.



Hier kregen we opdracht om niet eens te proberen over te halen… want ja, ik zei toch wel minimaal 4 a 5 keer per maaltijd "1 hapje maar, niek, toe dan… " en aanverwanten. Of ik zei… als je dat nou eet, krijg je wat extra’s op je toetje… of zoiets… Nou, hoe meer ik pushde (want dat is het) hoe minder zij at.



Pas toen ik het los liet en haar gewoon liet gaan, ging het beter. Uiteindelijk is het goed gekomen en ze is nu een gezonde 7 jarige van 23 kilo en 126 cm lang. Maar ze woog bij 97 cm op zijn lichtst 10,3 kilo…



Na haar hebben we ons er bij geen enkel kind meer druk om gemaakt. Ik besteed bar weinig aandacht aan het opeten… wel aan het eten opzich. We eten wat de pot schaft, de groten moeten minimaal van alles een paar happen nemen willen ze een toetje krijgen, maar als ze niet eten, haal ik ze niet over en krijgen ze ook geen brood. Dan vraag ik hooguit nog even… “je weet dat je dan met honger naar bed gaat?” maar dat is alles.

Suus is nu 18 maanden, we scheppen op, ze eet met haar 10 geboden en ik vraag nooit aan haar of ze nog wil, of ze nog een hapje neemt. En de ene dag eet ze haar bord leeg en de andere dag neemt ze 1 hap.



Eet ze goed, dan krijgt ze gewoon water of thee voor ze gaat slapen, eet ze niet goed, geven we haar yoghurt verdunt met water. Geen stress, gaat prima. Mies ook zo gedaan en die is 3 en eet mijns inziens prima, maar ook hij eet de ene dag alles op en de andere dag niks… kan er niet meer mee zitten. De maaltijd moet gezellig zijn, het draait ook om het moment en niet alleen om het “moeten eten”

Komt vanzelf wel goed hoor. Ik heb ook geen goede eters.

M zat altijd onder de curve met zijn gewicht en 4 maanden geleden werd er door de schoolarts gezegt dat ik zijn gewicht in de gaten moest houden omdat hij nu wel door schoot pff tis ook nooit goed.

Nog steeds eet hij niet geweldig en S net zo. Ik kan ze moeilijk dwingen om te eten dus laat ik het maar. Zolang ze wel hun fruit eten en brood en in elk geval een paar happen warm eten dan vind ik het wel ok.

Betrek je ze wel eens bij het eten? Samen naar de markt/winkel om boodschappen te doen, af en toe nieuwe dingen proberen, samen eten koken, samen de tafel dekken, het eten op serveerschalen op tafel zetten en ze zelf laten opscheppen waar ze zin in hebben. Van koken en eten iets leuks te maken zorgt er hier voor dat hij oprecht naar elke maaltijd uitkijkt. :slight_smile:

Dank je voor jullie antwoorden.



Het klopt dat ik gedurende een maaltijd vaak push om een hap te nemen. Zeker 10x per maaltijd per kind maak ik een opmerking. En dan hub nog…



Ik zal het proberen meer los te laten en geen opmerkingen meer te maken. Dat is al een hele uitdaging voor mijzelf. En als hub en ik klaar zijn met eten, dan ruimen we de bordjes gewoon weer af. Een klein toetje en klaar is kees.



Ik ben wel benieuwd of ze honger krijgen, want daar merk ik nu in ieder geval nooit iets van. Ook niet de dag erna, dan wordt er gewoon even slecht gegeten.



En nee, ik maak mij ook nog geen zorgen over hun gewicht hoor. Alleen is het het laatste 1 jaar ongeveer gelijk gebleven. Dus nog minder lijkt mij niet gezond. Dan mis je toch echt bouwstoffen voor je lichaam.



En ja hoor, ze mogen ook ander dingen eten zoals muesli met yoghurt of pap. We hebben ons zelfs laten verleiden tot het kopen van miniverpakkingen van diverse chocopops, cornflakes enzo. Maar ook dat wordt niet gegeten, zelfs niet geproefd :hand:



Ik kan ze inderdaad nog wel wat meer betrekken bij de maaltijd. In ieder geval in het weekend moet dat te doen zijn. Ze gaan nu ook al mee naar de (super)markt en af en toe vraag ik wat ze willen eten. Maar dit kan nog wel wat meer. Dat ga ik proberen :thumbup:



Gelukkig eten ze wel redelijk fruit, maar meer dan 1 stuk per dag lukt ook niet echt. Misschien moet ik weer eens wat vaker appelmoes koken, maar dan wel zonder suiker. Dat werkt misschien wel; het is in ieder geval het proberen waard :thumbup:



Dank je wel voor het meedenken!

Engel ik doe het net als Cell, al laat ik voor Casper zijn bord met (dan koud) warm eten staan tot wij allemaal klaar zijn. Soms nemen we een toetje na soms een stuk fruit net waar we zin aan hebben. Hij mag altijd met het toetje mee-eten het is hier geen beloning na het warme eten oid. En hoe minder aandacht wij het geven hoe makkelijker het vooral voor ons is. :angel: Deze week heeft hij welgeteld 1 x zijn bord leeggegeten. En dat was een handjevol ‘glijbaanpasta’. Hij heeft nog steeds energie om op bed te springen, te spelen en te zingen dus het zal wel ok wezen.

Brood is hier overigens ook wisselend. Ik vraag wat hij erop wil als we thuis zijn, voor de PSZ (ik hoop dan altijd op extra honger door het spelen en de stimulans van de andere kids aan tafel) bepaal ik het beleg.

Het tussendoortje is hier redelijk makkelijk qua verleiden tot eten. Hij is echt heeeeeel gek op olijfjes. En dees mama ziet dat als groente dus daar mag hij dan als tussendoortje een stuk of 6/7 van. Echter nooit 2 dagen achter elkaar anders poept de arme jongen zich wezenloos.

@Rhiannon wrote:

Het tussendoortje is hier redelijk makkelijk qua verleiden tot eten. Hij is echt heeeeeel gek op olijfjes. En dees mama ziet dat als groente dus daar mag hij dan als tussendoortje een stuk of 6/7 van. Echter nooit 2 dagen achter elkaar anders poept de arme jongen zich wezenloos.




Herkenbaar! Hier eet mijn zoon ook graag olijven; hij kauwt met gemak een schaal grote knoflookolijven weg. En je krijgt er inderdaad een heeeerlijke stoelgang van :mrgreen: Bij ons gingde olijf nog door als snack, ik heb er nog nooit aan gedacht om m als groente te zien. Ik neem aan dat je wel de variant zonder olijfolie bedoelt?



Gister meteen het nieuwe beleid getest. En het ging goed :thumbup: Misschien kwam het ook omdat we wortels aten (en dat vinden ze best wel lekker), maar er is redelijk goed gegeten. En geen gestress! Deze mama is dus blij :dance:

Yeps qua voedings en vezelwaarde staat het echt behoorlijk gelijk aan groente. :thumbup: gisteren aten we bv couscous met kip daar mik ik aubergine en restantjes groente door. Lekker maar meneer eet meestal enkel de kip en een verdwaald hapje couscous krijg je erin door er wat olijfjes bij te doen. Daar gaat de couscous zo lekker aan plakken. :angel:

Hier is overigens de knoflookvariant ook favo en daar zit wel wat olijfolie in het bakje maar we scheppen het uit met een vork dus dat telt niet echt mee.

Verder krijg ik er ook geen andere groente nog in hoor of het moet door de groentesoep van opa zitten. :shifty:

En echt mij is de geen stress variant van het avondeten echt veel waard. Wij eten lekkerder, soms eet meneer een paar happen mee en when not ach das zijn pech. Het is zo wel altijd gezellig aan tafel gelukkig. :thumbup:

Knap dat jullie dat kunnen. Ik neem het me ook voor maar het lukt vaak niet. Speelt ook mee dat als ze geen avondeet, ze dan 's nachts komt en daar heb ik echt geen energie meer voor want kleine zus komt ook iedere nacht.

Ik dring ook regelmatig aan, en ze wil ook heel graag door mij gevoerd worden. Schijnt dat mijn moeder dat ook bij mij heel lang deed. :oops:

Dus dan doe ik het maar, in de hoop op een rustige nacht…



Mij valt wel op dat ze soms een tijdje heel veel en goed eet en ik dan een korte tijd later denk; ‘he? zijn alle kleren gekrompen in de was’? dat was dan dus een groeispurt.

Herkenbaar. Hier ook 1 heel slechte eter. Hoewel je weet dat je het los moet laten speelt het soms toch weer op. Helaas werkt pushen averechts. Als er hier niet (geen enkele hap!) is gegeten s avonds, dan wordt er de volgende dag vaak wel gecompenseerd met veel brood of fruit.

En na bijna 3 jaar lukt het loslaten hier nu steeds beter. Ons kind is verder gezond, maar wel mager. Tja, het zij zo. Wie weet veranderd het nog.

Ook een fruitliefhebber hier, dus dat bied ik dan op meerdere momenten per dag wel aan. Soms gaat het erin als koek en soms blijft alles staan. Alles wat erin gaat is meegenomen.

Zucht…

Ik heb ook wel moeite met al dat eten weer weggooien iedere keer. ML neemt het vlees dan wel, maar de rest van die inmiddels koude en in rondgefrutte prak, blehhh…



Moet me echt inhouden om niet over Afrika te beginnen…

Hier n peuter wat dus savonds soms wel, soms niet eet.



Gister haar met n knuffel laten eten, konijn een hapje, meike n hapje.

Mn sm laat haar soms boekjes lezen is ze beetje afgeleid, lukt meestal ook n paar hapjes.

Maak er geen probleem van, na afloop yoghurt, als ze echt honger heeft, gaat ze wel eten.

ik heb zelden slechte eters gehad,



maar ik maak vaak wel het eten erg leuk



boterham doe ik wel vaker bijv sterren vormpjes of hartjes, ( gewoon bij d e action gekocht)

en dan maak ik hartjes boterhammetjes, pak een stokje en druifjes, 1 boterham dan een druifje er door , weer een bammethje weer een druifje, vinden ze geweldig leuk



ook met avond eten,

bij de appie cars of mickey mouse shnitsel , dan aardappelbolletjes, en erwtjes en worteltjes



bijv,

aardappelbolletjes op een stokje maken,

dat is de weg , leg je beneden op het bord neer,

dan de auto er op natuurlijk,

dan een boom maken van de erwtjes en worteltjes,

mickey mouse in de auto zetten , en klaar is kees



en zo kan je alles heel gezellig maken,



en heel stom, maar geef ze eens een stokje als bestek een sate prikker wel even het scherpe puntje er af halen als ze nog net te klein zijn , alleen dat is al een uitdaging ,



of laat ze ook wat eten zelf klaar maken,



een spelletje doen tijdens eten, jij doet je ogen dicht en laat je kind wat in je mond doen en jij raad wat het is, en dan anders om nou jij , dan weer mama ,



een paar van de dingen die hier altijd gebruikt worden , ze werken hier prima,



maar vooral maak geen drama om eten, als ze hier geen honger hebben, dan tellen we 3 happen, dan hebben ze teminste iets in de buik, en iedereen heeft wel eens geen honger , als ze honger hebben gaan ze meestal toch wel eten,

@Robin03 wrote:

Ik heb ook wel moeite met al dat eten weer weggooien iedere keer. ML neemt het vlees dan wel, maar de rest van die inmiddels koude en in rondgefrutte prak, blehhh…



Moet me echt inhouden om niet over Afrika te beginnen…




Dan krijg je ws toch de opmerking stuur maar lekker op… :oops:

Maar vind het zelf ook wel lastig, ik kook mee voor hem maar hij hoeft het niet. Daar zal voor een deel de ‘afvalberg’ qua voedsel in Nederland wel door komen. Er is zoveel te eten en kids hebben ook zoveel te kiezen qua eten overdag dat het avondeten een soort sluitpost is geworden. Om meerdere redenen zou ik het Duitse systeem wel eens willen proberen en in de middag warm te eten. :oops: Kids meer energie aan tafel, misschien zelfs wel iets meer honger. Grootste nadeel vind ik toch wel dat het dan geen gezamelijk ritueel afsluiten van de dag meer is omdat papa wel op het werk is. Neig er wel naar om tzt eens een poging te doen met bv restjes van de vorige avond uit de koelkast. :think: Iemand al eens geprobeert? Leuk maken van eten helpt hier echt nix helaas.