Ik weet het even niet meer hoor …
Onze jongste is een enorme pittige dreumes (in vergelijking met zijn broer)
De laatste tijd is hij in de ban van het slaan. Hij slaat werkelijk iedereen om hem heen. Het liefst nog met een accesoire in zijn handjes, want dat mept natuurlijk nog lekkerder :eh: …
Ik weet niet meer hoe ik m aan moet pakken. Strafstoeltje etc al geprobeerd. Heb hem ook al een tik terug gegeven op zijn handen, maar ook dat helpt helemaal niet.
Iemand nog raad??? Snapt hij het misschien gewoon niet, die straffen!? Of is het pittigheid/karaktertrek??
Oudste heeft dit nooit gedaan!!!
Als ik m alleen heb, is er geen enkel probleem, maar zodra zijn broer of andere kindjes er zijn dan begint het gedonder en moet ik hem letterlijk elke paar minuten weer aanpakken!!!
Ik ben zo bang dat hij een hekel aan mij krijgt, omdat ik hem steeds harder aanpak…helppp :shifty:
Zo herkenbaar dit.
Er is mij verteld dat het een fase is… en het wordt ook wel minder. Alleen soms heeft ie van die buien.
Goed, aan dit antwoord heb je eigenlijk niets… Maar je weet wel dat hij niet de enige is.
ik laat mies door de oudsten gewoon terugslaan… ze mogen van mij van zich af bijten. Hij huilt dan ook steevast en begint nu eindelijk minder te slaan naar hun toe.
Als hij ergens mee slaat, dan pak ik het af en krijgt hij het voorlopig niet terug.
Als hij mij slaat dan pak ik hem direct bij beide armen, zeg duidelijk " Nee, niet slaan, anders ga je op de gang.
Hij zit dus met regelmaat op de gang en so be it.
Ik laat me niet slaan.
Wel ben ik er heel strikt in, ik sla geen moment over en laat hem ook niet 1 x wel begaan…
Het is gewoon een rotfase en heeft volgens mij niet alleen met karakter te maken, maar ook met zijn plekje in het gezin. Hij is nu eenmaal de 2e en moet dus veel meer voor zichzelf opkomen. Daar waar je oudste niets hoefde te delen enz.
Peter ging bijten en eerlijk gezegd heb ik daar veel meer ellende mee gehad.
Maar slaan is natuurlijk ook niet fijn.
Hoe doe je dat met op de gang zitten dan??
Als ik dat doe dan moet ik hem daarna weet niet hoe vaak terug zetten!!!
En dan op een gegeven moment gaat hij op zijn dooie akkertje met de stofzuiger spelen oid!! (en dan hebben we het over 1 of 2 minuten tijd!! nadat hij op de gang gezet is en ik m al 100 keer heb terug gezet)
Ik heb het idee dat het hem niet boeit ofzo!!
(en ik laat de oudste ook terugslaan, misschien wel niet de meest briljante oplossing, maar ik wist het even neit meer) :shifty:
Ik denk dat een time out dan niet zo zinnig is.
Ik zou zelf wel heel strikt zijn (hier ook de tweede die zo’n mepfase heeft gehad, nr 3 ging bijten :roll: ); bij iedere tik of zelfs maar uithaal die mist, naar hem toe gaan, aankijken en heel duidelijk zeggen dat hij niet mag slaan, dat slaan pijn doet. Daarna zou ik hem uit de situatie halen ‘kom maar, dan mag jij even bij mama aan tafel kleuren’ of zoiets.
Een straf begrijpt zo’n kleine nog maar heel weinig van (de afwijzing komt wel binnen ja) en je wordt er zelf ook niet gezelliger van.
Ik zou nooit terug laten slaan. Ook niet door de andere broertjes en zusjes. Dan leer je de kinderen dat slaan wel normaal is als verdediging. En dat is natuurlijk niet zo.
Victor slaat ook. Nu niet meer vaak maar nog wel eens naar ons of broer. Nu gaat hij voor straf naar zijn kamer en mag alleen op bed zitten. Toen hij 2 was haalde ik hem ook uit de situatie. Max hebben we geleerd om bij hem weg te lopen en duidelijk te zeggen " als jij mij slaat wil ik niet met jou spelen". Dat doen de buurkinderen ook. Het werkt want op straat doet hij het zeker niet meer. Ook in de klas is het altid goed gegaan. Alleen als hij moe is dan doet hij het bij ons nog wel eens.
Het fijne is nu dat als Max en Victor ergens ruzie zien. Dan gaan ze weg. ( als je met 14 kinderen in de straat speelt is het niet altijd koek en ei ) Ik vind dat prettig. Natuurijk hoeft mijn kind zich niet te laten slaan. Daarom weglopen en eventueel tegen ons of juf ofzo zeggen.
Succes! ik weet hoe vervelend het is :hug: Overigens dachten wij ook altijd dat Victor een pittig karakter had. Het tegengestelde is waar. Hij is onzeker en weeet niet wat hij kan zeggen. Dan is slaan makkelijker :?
@ariel wrote:
Ik zou nooit terug laten slaan. Ook niet door de andere broertjes en zusjes. Dan leer je de kinderen dat slaan wel normaal is als verdediging. En dat is natuurlijk niet zo.
Ik denk er net zo over, zou mijn kinderen nooit leren slaan..want dat doe je dan eigelijk. Je ene kind mag niet slaan en de andere (die het misschien niet doet) die ga je het juist leren..met ook kans dat die dus ook andere kinderen gaan slaan. Lijkt me niet de bedoeling.
Wel erg vervelend, ik denk en hoop dat het een fase is, maar zou zeker ingrijpen en hem erop aanspreken dat dat niet mag en waarom niet. En zou hem ook tijdelijk weg zetten, hier gaan ze altijd naar de hal voor straf.
Dan ga ik dat nog eens proberen, om hem uit de situatie te halen en af te leiden. Ik word er zelf idd ook niet gezelliger van en daarom ben ik sneller geirriteerd dan normaal.
De oudste terug laten slaan is misschien ook niet zo slim, alleen ik dacht dan bijt hij tenminste een beetje van zich af. Hij is namelijk zo dat hij over zich heen laat stampen, zelfs door ieniemienie broertje…
Ik vind het erg moeilijk op het moment. De oudste plaagt wel de jongste en die is op zijn beurt zijn broer weer aan het papegaaien, wat dan altijd weer uitkomt in ruzie, gegil, gejank en een paar klappen…
Laat het alsjeblieft een fase zijn…
Bedankt voor jullie antwoorden trouwens :thumbup:
@janet76 wrote:
@ariel wrote:Ik zou nooit terug laten slaan. Ook niet door de andere broertjes en zusjes. Dan leer je de kinderen dat slaan wel normaal is als verdediging. En dat is natuurlijk niet zo.
Ik denk er net zo over, zou mijn kinderen nooit leren slaan..want dat doe je dan eigelijk. Je ene kind mag niet slaan en de andere (die het misschien niet doet) die ga je het juist leren..met ook kans dat die dus ook andere kinderen gaan slaan. Lijkt me niet de bedoeling.
Wel erg vervelend, ik denk en hoop dat het een fase is, maar zou zeker ingrijpen en hem erop aanspreken dat dat niet mag en waarom niet. En zou hem ook tijdelijk weg zetten, hier gaan ze altijd naar de hal voor straf.
Wat onzetten vervelend zeg. Hier zet ik hem zonder pardon op zijn kamer...en al moet ik hem 1000 keer terug zetten hij blijft daar :wink:
Wat betreft terug slaan zou ik ook zeggen tegen de andere kinderen hoor. En ja terug slaan uit verdediging vind ik zelf wel kunnen. Want ja ook straks op school hij hoeft zich niet te laten slaan. Ik zeg nu ook al tegen hem je mag niet uit jezelf slaan maar als iemand jou een tik geeft wel terug tikken :oops:
Tja…
Meningen verschillen…
Ik vind ook niet dat de oudsten over zich hoeven laten lopen en kinderen onderling slaan toch wel… OOK op school.
Dus ik heb de kinderen gezegd dat ze nooit of te nimmer mogen beginnen en dat heb ik ook nog nooit van ze gemerkt.
Maar als ze geslagen worden, door wie dan ook en ze zien geen mogelijkheid mij erbij te halen of op school een leerkracht, dan mogen ze van mij voor zichzelf opkomen en terugslaan.
Ben ik als kind ook niet minder van geworden en daarbij is kinderen onderling iets laten oplossen vaak effectiever dan een volwassene erbij.
Maar goed, dat is dus MIJN mening. Ik zie ook dat het helpt want Mies slaat hen dus al een stuk minder dan voorheen…
Ik als moeder wil hem niet terugslaan omdat ik dat niet in verhouding vind en de relatie naar broer en zus anders is dan naar mama. Voor veiligheid en troost is hij van mij afhankelijk en dat wil ik niet vervormen door hem te slaan.
Dus hier gaat hij op de gang, al moet ik hem 20 x terug zetten.
De stofzuiger staat hier ook in de gang, maar die heb ik dus nu al een poosje in een hoekje in de woonkamer staan omdat ik gewoon eerst Mies zover wil hebben dat hij snapt dat hij gecorrigeerd word.
Tot op heden word hij in elk geval kalmer en de aanhouder wint.
herkenbaar.
levi en zijn neefje (zelfde leeftijd) hebben ook wel eens mot. en dan vornamelijk omdat levi hem steeds slaat. levi vind het leuk als hij begint te janken. nu MOET zijn neefje terug slaan mag niet komen piepen en janken. zijn neefje geeft levi dan 1x een pak slaag terug levi denkt dit wil ik niet dus moet ik maar stoppen.
nu word er bijna niet meer geslagen.
ik heb daarvoor echt alles geprobeert en dit is het enigste wat helpt.
en het is heerlijk om te zien hoe ze elkaar aan kunnen en ook leren om zelf dingen optelossen.
deze aanpak kan niet overal gebruikt worden en dan word het dus best lastig. je kan hem bewijze van spreken een uur op de gang zetten maar hij blijft slaan. op school doet hij dat ook daar gaan ze er anders mee om en lijkt het wel wat minder te worden maar het gebeurt nog steeds.
Herkenbaar verhaal, Jorre slaat hier ook zijn zus.
Soms krijgen ze dan beide straf, Merel pakt namelijk iets uit zijn handen en dan mept hij :roll:
Dus hij in de hoek voor het slaan, Merel een standje voor het uit zijn handen afpakken.
Jorre heeft geleerd van zus op de ramen te meppen van de gangdeur :roll: maar blijft wel op de gang.
Ik ben van mening dat terugslaan niet helpt, maar snap wel de beredenatie van sommige er achter.
Ik weet van merel dat ze er wat van zegt en dan het gaat melden.
Ik heb haar geleerd te zegen “dat wil ik niet” of Hey je moet mij niet slaan/schoppen" gelukkig voert ze dat ook uit.
Het is lastig zo’n fase, enige wat ik je kan meegeven is je ‘straf’ volhouden zoals je dat wil.
Consequent en duidelijk, maar kort.
Peuters hebben 2 weken nodig voor ze begrijpen wat je van ze wil, dus het vasthouden van je methode is heel belangrijk.
Als je regelmatig iets anders doet, weet het kind niet meer wat hij/zij kan verwachten en werkt dus averechts van wat je wil.
Succes meis :-*