Mijn man slikt medicijnen

Beste mensen,



Ron heeft sinds mei 2002 Collitis Ulcerosa, dat is een chronische dikke darmontsteking. Daar slikt hij al jaren medicijnen voor. Hij slikt Imuran en Asacol. De internist zei ons dat het kan zijn dat de medicijnen de zaadproductie minderen. Ron zou eventueel kunnen stoppen met de pillen totdat ik zwanger ben, maar daar ben ik een beetje bang voor.



De pillen die hij slikt zouden geen negatieve effecten op het embryo hebben, zou ik zwanger worden.



Heeft iemand iets dergelijks meegemaakt? En hoe gaan jullie met de situatie om?

Mijn man slikt ook medicijnen waarbij dat het geval is.

Waarom ben je er bang voor als hij zou stoppen?

ik wens jullie heel erg veel succes toe !!

:-*

en dat jullie grote droom mag uitkomen !!

:pray:

Dat is een moeilijke keuze die jullie moeten maken. Is het bewezen dat de medicijnen geen negatief effect hebben op het embryo?



Mijn man spuit 3 x per week medicijnen. Van dit medicijn is maar weinig bekend. Ze hebben wel onderzoeken gedaan bij apen en daar is uitgekomen dat het aantal, de vorm en de beweeglijkheid van het sperma niet wordt aangetast. Maar de fabriek raad wel aan 90 dagen (vernieuwingscyclus van een zaadcel) te stoppen met deze medicijnen als er een kinderwens is. Wij wisten hier niets van af omdat dit niet in de bijsluiter is beschreven. We zijn 3 x zwanger geworden terwijl mijn man medicijnen spoot en we hebben 3 miskramen gehad. Toen hebben we de keuze gemaakt 90 dagen te stoppen met medicijnen. Dit was een erg moeilijke beslissing omdat de kans aanwezig was dat de ziekte van mijn man (ms) zou verergeren (dit is ook in kleine mate gebeurd). Na deze periode zijn we weer zwanger geraakt en dit keer was het een intacte zwangerschap. Helaas is deze zwangerschap wel geeindigd in een vruchtdood bij 21 weken, maar wij hebben het idee dat dat puur toeval is. Bij een volgende zwangerschap kiezen we er weer voor om eerst 90 dagen te stoppen.



Dit verhaal sluit niet helemaal bij jouw verhaal aan omdat jij weet dat de medicijnen niets met het embryo doen. Maar de keuze is hetzelfde, stoppen met de gezondheidsrisico’s van dien of doorgaan met de medicijnen. Niemand kan je hierin advies geven. Een vermindering van de zaadproductie is makkelijk te meten, ik zou aan de internist een doorverwijzing vragen zodat dat eerst gemeten kan worden. Daarna zou ik pas de beslissing nemen of hij zal stoppen. Deze beslissing kan overigens alleen hij nemen want hij weet precies wat de consequenties zijn van het stoppen en welke klachten hij daarbij krijgt. (zijn er trouwens niet tegenwoordig ook van die thuistesten voor sperma?)



Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bedankt voor jullie reacties hierop. Ik zal ze met Ron bespreken en misschien is het inderdaad geen slecht idee om eens een verwijzing te vragen aan de internist. En inderdaad, hij is de enige die kan zeggen of hij zal stoppen met de pillen of niet.



We houden jullie op de hoogte van het hoe en wat verder. Nogmaals bedankt voor de antwoorden.