Mijn kinderen keten alleen maar

Ik heb 2 kinderen die alleen maar keten. Ik weet niet wat ik met ze aanmoet. Als ze spelen schreeuwen ze in hun spel de hele buurt bij elkaar. Als ze buiten zijn weet de hele straat dat want het is overal te horen. Als we op vakantie zijn en ze moeten samen in 1 kamer slapen is het keten tot minimaal 23.00 uur. Ik weet het niet meer. Ik heb een gruwelijke hekel aan dat drukke gedoe en aan al dat lawaai. Ik probeer ze te corrigeren, straffen, belonen, maar ik dring gewoon niet door.

Het lawaai maken is inmiddels zo’n gewoonte geworden en dat keten in bed ook, dat ik bang ben dat het nu eenmaal zo is en dat het pas overgaat als ze 18 zijn.

Help, wie herkent dit en wat kan ik doen. Ik ben zo radeloos dat ik niet meer van ze geniet en elke dag blij ben als ze in bed liggen.

Overigens zijn het geen peuters maar kinderen van 5 en 6 jaar, groep 2 en 3. Maar ik vind dit echt peutergedrag.

bij ons doet de trap wonderen…als ze na waarschuwen door gaan moeten ze op de trap zitten,nadenken wat ze gedaan hebben…daarna erover praten…dit moet je wel vol blijven houden…dus het zal wel ff duren voor ze blijven zitten…ben dit toen gaan doen na een tip van de Nanny…en het werkt wel…maar wel doorpakken…

Hier laten we ze bij te druk gedrag apart spelen, dan blijft het vaak ookw el rustig. Of inderdaad het Stout Hoekje inschakelen…

mag ik er van uit gaan dat ze thuis ieder een aparte slaapkamer hebben? :think: :think:



Als dat zo is, laat ze dan ieder op hun kamer gaan spelen als het echt té erg wordt. Met het verbod om naar mekaars kamer te gaan. Met de duidelijke boodschap: als het rustiger kan, mogen jullie weer samen spelen, anders niet. Kwestie van af te koelen…

Vertel hun ook tijdens een rustig moment (aan tafel bijvoorbeeld) dat je het écht niet leuk vind als ze zo luidruchtig doen. Ze hebben wel de leeftijd om dat te snappen, te aanvaarden en vooral: te respecteren !



veel succes !



Gerda

@gerda wrote:

mag ik er van uit gaan dat ze thuis ieder een aparte slaapkamer hebben? :think: :think:



Als dat zo is, laat ze dan ieder op hun kamer gaan spelen als het echt té erg wordt. Met het verbod om naar mekaars kamer te gaan. Met de duidelijke boodschap: als het rustiger kan, mogen jullie weer samen spelen, anders niet. Kwestie van af te koelen…

Vertel hun ook tijdens een rustig moment (aan tafel bijvoorbeeld) dat je het écht niet leuk vind als ze zo luidruchtig doen. Ze hebben wel de leeftijd om dat te snappen, te aanvaarden en vooral: te respecteren !



veel succes !



Gerda




hoi Gerda,



Dank voor je reactie. Ze hebben inderdaad ieder hun eigen slaapkamer. Het is alleen zo lastig want ze willen echt alleen maar met elkaar spelen. En als we bespreken dat we echt willen dat het zachter gaat, zeggen ze O.K., maar het gebeurt niet. Ze gaan zo op in hun spel. Maar ik wil zooo graag deze gewoonte doorbreken. Ik wordt er echt gek van.

Misschien moet ik het toch maar proberen, ze steeds uit elkaar halen en naar hun eigen kamer sturen. Zal alleen een zware tijd worden verwacht ik. Ik wist niet dat opvoeden zo moeilijk is, vooral als je niet van die rustige kinderen heb maar juist van die wilde en drukke. Ik snap niet waar het vandaan komt. Zelf ben ik altijd heel rustig van aard, en mijn man ook. Zou ik dan toch iets grondig verkeerd gedaan hebben in mijn opvoeding??

annaklaartje, vaak zie je 2 jongens samen best heel druk zijn, althans ik herken het wel van mijn ongeving.

En zodra ze naar school gaan soms een veel drukker spel.



Zoals je aangeeft, is het soms heel zwaar om dit patroon te doorbreken.



Mijn zoontje is wel wat jonger dan jouw kinderen en alleen en is over het algemeen redelijk rustig. Behalve 1 x in de week. Ik pas dan op het buurjongetje die 4 mnd. jonger is. Die heeft 2 oudere broers en is duidelijker aanwezig. Maar als ze samen zijn verandert die van mij ook in soms een grote springveer.



De dag ziet er bij ons zo uit:

08.30: samen spelen

09.00: knutselen (mama doet mee)

09.30 opruimen, drinken

10.30 samen buiten rennen en uitrazen

11.00 samen een buitenspel (jeu de boules, ballen gooien) (mama doet mee)

11.30 samen spelen/ zandbak oid

12.00 binnen, boterham

12.30 t.v. kijken

13.00 boekjes lezen

13.30 vrij spelen en als ze te druk zijn dan doorbreek ik het door even mee te spelen, soms is 5 minuten al genoeg.

14.30 drinken/fruit

15.00 terug naar buiten mits goed weer



zoals je ziet ben ik er zelf ook veel mee bezig maar anders dan zijn het net 2 stuiterballen.



als het echt niet anders kan gaan we even het bos of het strand, kinderboerderij oid want soms moet ik ze echt even mee weg nemen om het leuk te houden.



Succes, en ik ben het helemaal met je eens zo gemakkelijk is opvoeden helemaal niet.



natas