Mijn baby heeft heel veel moeite met zijn ontlasting.

Sem is nu bijna 10 weken, en zolang hij geboren is heeft hij al veel last met het poepen. Soms ligt hij hele dagen te persen zonder resultaat. Doordat hij zo hard perst, spuugt hij ook veel. Dit is zo zielig om aan te zien, en je voelt je zo machteloos.



We zijn al 3 keer overgestapt op andere voeding en gebruiken nu Nutrilon Omneo. De voeding aanlengen met water helpt ook niet, het is ook zinloos want hij drinkt zijn flesje niet altijd leeg, en dan krijgt hij te weinig voeding binnen. De druppeltjes van VSM voor het zacht maken van de ontlasting helpt ook niet. Het CB heeft ons aangeraden om Johannesbroodpitmeel te gebruiken, want dat kan ook weleens helpen om de ontlasting dunner te maken. Het tegenovergestelde is bij Sem van toepassing. Zijn ontlasting wordt alleen maar harder en hij krijgt er nog buikkrampjes van ook. ( en dan gebruik ik maar 1 schepje in zijn voeding (+/_ 150 cc).)



Nu heb ik Lactulose gekocht, een soort laxeersiroop. Van de week toen ik het s morgens in zijn flesje had gedaan kreeg hij ook weer buikkrampjes. Maar het helpt wel, hij heeft een paar uurtjes later gewoon een goeie volle luier en is dan ook opgelucht. Vandaag ging het goed allemaal. Ik geef gewoon zijn flesje met 1 schepje JBPM en 5 ml Lactulose (alleen s morgens) en de rest van de dag flesjes met alleen 1 schepje JBPM. Het spugen is minder en hij kan tenminste poepen. Maar zo ging het vandaag. Hij had geen buikkrampjes en was gewoon lekker tevreden, en dan ben ik het ook. Het is zo verschrikkelijk om je kind zoveel pijn te zien hebben, en je kan er maar niks aan doen.



We gaan maandag ochtend ook even naar de huisarts om doorverwezen te worden naar de kinderarts, want bij ons speelt heel sterk het vermoeden dat Sem last heeft van koemelkwitallergie (je weet maar nooit), toch even het zekere voor het onzekere.



Zijn er nog meer moeders die een baby hebben met zulke darmprobleempjes, wellicht kunnen we tips uitwisselen.



Groetjes

omneo bevat toch al JBPM? Om er dan nog een keer een extra schepje bij te doen?? Die lactulose wilde ik in eerste instantie ook al aanraden, maar dat gebruik je al… misschien toch dat extra schepje JBPM even weglaten?

Nee in Nutrilon A.R.1 zit JBPM, niet Omneo. Omneo is een voeding tegen licht spugen, darmkrampjes en het zoveel mogelijk voorkomen van KMA, verder niet. Nutriton gebruiken wij nog eens extra bij de omneo. Ik heb inderdaad al geprobeert om het JBPM weg te laten, maar dan spuugt Sem weer zo erg. Ja het is momenteel echt gissen en uitproberen met extra schepjes, of schepjes weglaten. Af en toe sta je echt machteloos. Maar ik hoop dat het nu goed gaat en dat een bezoekje aan de kinderarts iets meer duidelijkheid zal geven, want Lactulose is natuurlijk wel een tijdelijke oplossing, maar het probleem blijft als het ware.



Groetjes

ze zeggen ook wel eens om dan een paar drupjes olie in de fles te doen zodat het allemaal wat zachter wordt in de darmpjes.

Ja dat heb ik ook weleens gehoord inderdaad. Maar olie gaat drijven op water, en als je je baby de fles dan geeft, dan is de fles toch omgedraaid, nou dan gaat die olie weer naar boven, dus de baby krijgt dan niks van die olie binnen. Tja, maar je moet gewoon heel veel uitproberen, wel alleen de dingen die geen kwaad kunnen, en het liefst zo min mogelijk medicijnen.

dat drijven duurt wel ff hoor… het bindt ook wat met de melk dus hij krijgt het dan wel binnen hoor… je zou eens met een half theelepeltje kunnen proberen, en dan nog geen olijf olie , maar eerst gewoon zonnebloemolie(olijf olie is ineens wel heel heftig hoor)

o jee ja, dat hebben we ook allemaal geprobeerd en alles hielp

2 daagjes en dan opeens niet meer.



Ons werd ook nog aangeraden van het water venkelthee te trekken

maar dat was meer voor de krampjes…

Zonnebloemolie deed het ook goed maar werd racekak



Uiteindelijk stond het me zo tegen dat we de kleine vanalles gaven

dat we besloten alles de deur uit te doen en de omneo zijn werk te laten

doen… hier hielp het iig! Hij was toen 10 weken en poepen ging oke.

Voeding heeft echt een weekje minimaal nodig om te gaan werken.



en ja het standaard… bij 3mnd trekt het weg… hier klopte het

vanaf 12 weekjes verdwenen de krampjes als sneeuw voor de zon!



Het is id zooo zielig, kan je alleen maar succes wensen!

:hug: :hug:

met venkelthee moet je uitkijken!!! venkel legt de darmen stil… en dat is nou precies NIET wat je wil. je kunt dan beter rooibosthee geven!

lekker dan, dat raadde de ha ons aan!

Na een week wel weer de deur uitgedaan, gelukkig dus maar pff



rooibos ook in huis gehaald totdat ik de dag erna hoorde dat

dat wel speciale babythee (?) moest zijn…



na het klooien met vanalles heb ik alleen nog maar de omneo

gedaan :thumbup:

Jochem heeft ook veel last gehad van harde ontlasting, echt brullen als het eraan kwam. Wij hebben in eerste instantie Lactulose gekregen van de huisarts, maar dat werkte op een gegeven moment ook niet meer. Toen zwaardere medicijnen gekregen, een zakje die hij elke dag kreeg, Transipeg.



Dit heeft hij denk ik wel een jaar of nog langer gehad en dat hebben we langzaam afgebouwd, nu geen problemen meer.



Succes.

wij hadden met Jade ook een ontlastingsprobleempje…



de HA gaf toen ook lactulose…



wel vroeg hij of we van alles hadden geprobeerd…



oa



olijfolie in flesje

slokje sinasappelsap (JA echt waargaven ze vroeger aan baby’s met moeizame ontlasting)

extra water in de fles

buikje masseren

beentjes fietsen



dit had ik dus al gedaan ( behalve de sinasappelsap)



en met de lactulose ging het weg… duurde wel een week eer het echt weg bleef…

sommige kindjes hebben het gewoon nodig om hun darmpjes op gang te krijgen…

Jade gaf toen ook gelijk niet meer terug, omdat de boel nu wel goed doorliep…ze groeide gelijk een stuk beter :thumbup:



tot nu toe geen problemen meer gehad klopt direkt af

Allereerst wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie reacties en vooral voor het meedenken. Dat helpt mij heel erg, want soms weet ik even niet meer wat ik moet doen.



We gebruiken de Omneo nu denk ik al ruim een maand en ik kan nou niet zeggen dat ik echt verbetering ondervind. En aangezien we voor de 3e keer op een andere voeding zijn overgestapt, vind ik het echt welletjes geweest, dus ik hoop niet dat de HA morgen weer een andere voeding gaat adviseren.



Vandaag had Sem niet zo heel erg last van buikkrampjes, maar hij drinkt sinds 2 dagen nu veel minder, en dat baart me wel zorgen. Ook heeft hij vandaag niet gepoept, maar aangezien hij ook niet heeft lopen persen, maak ik me daar verder niet veel zorgen over, dat zal morgen dan wel weer komen. Maar dat eten,… hij moet eigenlijk 1 liter binnenkrijgen, maar hij zit rond de 7 a 800 ml. Zou dit veel kwaad kunnen???



Dat van die zonnebloemolie kan ik inderdaad wel een keertje proberen, maar ik ga het eerst even bij de Lactulose proberen te houden, want dit heeft hetzelfde effect. Ik heb trouwens ook theelepeltjes sinaasappelsap geprobeert, maar dat helpt ook niet. Als ik het hem van het lepeltje af geef, spuugt hij het uit, en als ik het door de fles doe, drinkt hij de fles niet leeg, als hij hem al leeg drinkt.



Het zou inderdaad fijn zijn als het na 12 weken afgelopen zou zijn, maar bij sommigen duurt het soms wel jaren. Ik zag trouwens vannacht bij de voeding dat Sem in 1 keer een rode plek op zijn wang had, dit zou een verschijnsel van KMA kunnen zijn. Maar zeker weten doen we het niet, totdat we bij de kinderarts zijn geweest. Maar mijn voornaamste zorg is nu toch echt dat minder eten en poepen, als schijnt het weleens voor te komen dat een baby soms weleens een tijdje minder kan gaan eten. Heeft iemand hier ervaring mee.



Groetjes

Hier hielp het Mats warm water te laten drinken. Dat laxeert ook. Inderdaad ook wel eens olie erbij gedaan en ook dat hielp hier.

@Rachel wrote:

Allereerst wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie reacties en vooral voor het meedenken. Dat helpt mij heel erg, want soms weet ik even niet meer wat ik moet doen.



We gebruiken de Omneo nu denk ik al ruim een maand en ik kan nou niet zeggen dat ik echt verbetering ondervind. En aangezien we voor de 3e keer op een andere voeding zijn overgestapt, vind ik het echt welletjes geweest, dus ik hoop niet dat de HA morgen weer een andere voeding gaat adviseren.



Vandaag had Sem niet zo heel erg last van buikkrampjes, maar hij drinkt sinds 2 dagen nu veel minder, en dat baart me wel zorgen. Ook heeft hij vandaag niet gepoept, maar aangezien hij ook niet heeft lopen persen, maak ik me daar verder niet veel zorgen over, dat zal morgen dan wel weer komen. Maar dat eten,… hij moet eigenlijk 1 liter binnenkrijgen, maar hij zit rond de 7 a 800 ml. Zou dit veel kwaad kunnen???



Dat van die zonnebloemolie kan ik inderdaad wel een keertje proberen, maar ik ga het eerst even bij de Lactulose proberen te houden, want dit heeft hetzelfde effect. Ik heb trouwens ook theelepeltjes sinaasappelsap geprobeert, maar dat helpt ook niet. Als ik het hem van het lepeltje af geef, spuugt hij het uit, en als ik het door de fles doe, drinkt hij de fles niet leeg, als hij hem al leeg drinkt.



Het zou inderdaad fijn zijn als het na 12 weken afgelopen zou zijn, maar bij sommigen duurt het soms wel jaren. Ik zag trouwens vannacht bij de voeding dat Sem in 1 keer een rode plek op zijn wang had, dit zou een verschijnsel van KMA kunnen zijn. Maar zeker weten doen we het niet, totdat we bij de kinderarts zijn geweest. Maar mijn voornaamste zorg is nu toch echt dat minder eten en poepen, als schijnt het weleens voor te komen dat een baby soms weleens een tijdje minder kan gaan eten. Heeft iemand hier ervaring mee.



Groetjes




ze moeten geen liter drinken ze MOGEN max 1 liter drinken…

dus misschien zit hij gewoon vol :mrgreen:

800cc is toch ook mooi…



150 ml per kg lichaamsgewicht…delen door het aantal voedingen= hoeveel ze in een fles nodig zouden hebben…

dus bij 5 kilo is het 5 x 150= 750ml en dat verdeeld over de flessen per 24 uur

Ik zou geen lactulose meer geven. In die siroop zit suiker en dat gaat gisten in de buik dus krampjes. Tenminste dat vertelde de KA tegen mij (ook wij hadden het van de HA gekregen). Verder drinkt hij genoeg hoor. larissa komt op veel minder uit, zolang hij groeit en min 4 plasluiers per dag heeft is het goed (weer via de KA gehoord)



Wat je eventueel zelf zou kunnen proberen is de Nutrilon Pepti, dit is in erg kleine stukjes geknipt waardoor het voor de darmpjes makkelijker is (Wij hebben altijd erg dunnen poep daramee gehad) en is ook voor lichte KMA. Is wel duurder maar bij sommige drogisten (bv dirx) is het goedkoper.



gr karin

J drinkt 5 x 150 ml en dat is prima (vandaag nog gehoord van de cb arts, mag naar 180 maar zolang hij het hier goed op doet niet veranderen). Wij geven hem ook omnea met zo nu en dan druppeltjes tegen krampjes. Komen uit Duitsland sab(nog wat). Hij heeft geen last van krampjes meer, alleen poept hij eens in de drie dagen maar. Hier hoefde wij ons ook geen zorgen over te maken zolang het niet teveel moeite kosten.

Hoi,



Onze kleine had ook problemen met de ontlasting, en toen werd geadviseerd om ipv kraanwater flessenwater te geven, en idd dat helpt (bij ons dan). Of wist je dit al?





Groetjes van mij

Ok van dat drinken heb ik dus helemaal verkeerd begrepen. Nee dan doet Sem het wel heel goed. Hij zit momenteel weer op flesjes van 150 ml, en `s nachts 180 ml. Dus dan gaat het wel goed inderdaad. Ben blij dat ik dat weet in elk geval, bedankt voor de uitleg hiervan. Soms drinkt Sem niet de hele fles leeg en wil hij echt niet meer, en dan komt hij een half uur later omdat hij dan toch wel honger heeft, maar goed, dat is geen probleem verder. Het poepen gaat ook goed nu, hij heeft iedere dag wel een poepluier, zonder al te veel moeite, gelukkig. Dat komt natuurlijk door de Lactulose. Van krampjes heeft hij gelukkig niet al te veel last, hij heeft ze wel, maar niet constant. Mocht dit wel gaan gebeuren, zal ik ook direct weer stoppen met de Lactulose.



Maandag zijn we naar de HA geweest en hebben we gevraagd om een verwijsbrief naar de KA. Dit ging met veel moeite en pijn, en de HA wou het liever niet doen had ik het idee. We hebben het eigenlijk een beetje gehad met de HA en het CB. Ik ben iedere keer met een kluitje in het riet gestuurd, als ik een dringende vraag had. Ik weet nog heel goed, dat Sem net 2 weken was en vreselijk aan het huilen was, al een paar dagen lang, en ik wist echt niet meer wat ik moest doen. Ik heb toen de HA gebeld en kreeg een assistente aan de telefoon, ik legde aan haar uit wat er aan de hand was, en zij zei toen, dan moet je hem troosten, het zullen vast buikkrampjes zijn. Ik zei toen, ja maar de hele dag??? Nou zei ze toen, je mag ook wel hier komen, dan troost ik hem wel voor je. Kijk en dat zijn nou van die dingen waar je op dat moment niks aan hebt. En zo kan ik nog talloze voorbeelden noemen, maar dat heeft geen zin. We hebben in elk geval nu een afspraak in maart bij de KA. Mocht er niks uit komen, en alles gewoon goed zijn met Sem, dan weten we dat ik elk geval, en hoeven we ons daar even geen zorgen om te maken. Toch het zekere voor het onzekere.



Trouwens van dat kraanwater heb ik ook gehoord inderdaad. Maar ik kook het water altijd 10 minuutjes en dan giet ik het in een kan, die ik dan later in de koelkast zet. Moet ik dit dan ook doen met Spa of Barleduc bijvoorbeeld??



En ik hoorde van mijn zus dat je het water ook niet in de magnetron moet verwarmen, heeft iemand hier weleens van gehoord??



Bedankt weer voor jullie tips en adviezen, en ik hoop dat het met jullie kleintjes goed gaat, en voor de kleintjes waar het nog niet helemaal lekker mee gaat, hoop ik dat het snel goed zal gaan. :-*

water mag je wel in de magnetron opwarmen…

borstvoeding mag je neit in de magnetron opwarmen…





wat ik doe…



ik doe de benodigde hoeveelheid water in de fles…zet deze 30 sec. in de magnetron en daarna doe ik de voeding erbij…

mocht het nou zo zijn dat ze de fles niet leeg drinkt of dat ze een enorme vieze luier tussendoor produceert…waardoor de fles afgekoeld dan mag ik hem nog eens opwarmen…

want de aangemaakte voeding mag maar 1 x in de magnetron… anders verliest het zijn voedingswaarde…



ald je meer vragen hebt… gewoon stelen hoor…kan ook in ons topic van de dec. mama’s :wink: :mrgreen: