Migraine .. voor de eerste keer.. en zwanger..

Hoi allen… maandag op dinsdag nacht… ben ik wakker geworden van de hoofdpijn, hierdoor kon ik niet meer in slaap komen… dinsdag overdag kon ik niet eens licht of geluid verdragen…

de dokter gebeld, die zei dat dit waarschijnlijk migraine was… ik mocht toch niets anders in nemen dan paracetamol.

In de loop van de dag… was het zelfs zo erg, dat ik niet eens meer iets kon eten en drinken en dat ik dit per direct moest over geven…

afgelopen nacht bijna niet geslapen… en vanmorgen een paar uurtjes…

mijn hoofdpijn is nu iets minder… dus ik kon eens gaan googelen…

kom ik erop uit, daar ik namelijk nog nooooit migraine heb gehad…

dat ik bij 1,5% van de mensen hoor, die dit voor de eerste keer krijgt gedurende de zwangerschap…

pff ik gun het niemand… maar … heeft iemand hier nog meer ervaring mee…

voor het eerst als je zwanger bent… maar ook adviezen van dames die uberhaupt al eens met migraine te maken hebben gehad…

want ik kan in bed mijn koudste plekje voor mijn hoofd niet vinden… ik probeer hem klem te leggen tussen kussens … en ieder licht is te fel… wat doen jullie om er snel vanaf te komen???

hieronder heb ik het stukje van een site gecopierd neer gezet…

Migraine komt frequent voor bij vrouwen (15% bij vrouwen en 5% bij mannen) en vooral in de leeftijd waarin er gezinsuitbreiding plaats vindt. Vooral vrouwen tussen de 25 en 45 jaar oud hebben er last vast van en hormonale veranderingen spelen in die periode een grote rol. Rond het optreden van een zwangerschap spelen er een drietal vragen:

Er zijn talloze studies gedaan naar het verloop van de aanvalsfrequentie tijdens de zwangerschap. Uit deze onderzoeken blijkt dat bijna 70% van de migrainepatiënten tijdens de zwangerschap een vermindering van de aanvallen heeft. Dit treedt vooral in het tweede en derde trimester op. Bij ruim 30% blijft de migraine hetzelfde of hebben de vrouwen er meer last van. 1,5% van de zwangere vrouwen heeft tijdens de zwangerschap voor het eerst een migraineaanval en bij 4,5% treedt een eerste migraineaanval in de eerste weken na de bevalling op. Bij deze vrouwen treedt er vaker een aura bij deze eerste aanval op dan bij de eerste aanvallen van vrouwen buiten de zwangerschapsperiode. Indien er tijdens of kort na de bevalling een eerste hoofdpijnaanval optreedt moet er altijd verder onderzoek plaatsvinden om andere oorzaken voor acute hoofdpijn dan migraine uit te sluiten.
De vrouwen die tijdens de zwangerschap minder last van hun migraine hebben zijn vaak de patiënten die voordien aanvallen zonder aura hadden en vrouwen die aan menstruatiemigraine leden. Bij de eerste zwangerschap is vaak de grootste (tijdelijke) verbetering te verwachten. Bij volgende zwangerschappen is het positieve effect minder uitgesproken.

De behandeling van een migraineaanval tijdens de zwangerschap blijft altijd een probleem gezien de kans op beschadiging van het vruchtje en op aangeboren afwijkingen. Er is nauwelijks onderzoek beschikbaar waaruit blijkt in hoeverre medicatie schadelijk is. Paracetamol is vrij onschuldig maar helpt meestal onvoldoende voor migraine. Aspirine en andere pijnstillers (NAIDs) werken (vooral in het eind van de zwangerschap) nadelig op het kindje en op de bevalling. Deze medicijnen kunnen sporadisch in het tweede trimester gebruikt worden maar moeten vermeden worden in het laatste trimester. Het best werken triptanen op de migraineaanvallen maar deze mogen evenmin tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Wel worden er z.g. zwangerschapsregisters bijgehouden van bijvoorbeeld Imigran en Maxalt. Vrouwen die tegen advies of per ongeluk zijn doorgegaan met gebruik van deze medicijnen tijdens de zwangerschap worden nauwgezet gevolgd en het resultaat van zwangerschap en kind worden verzameld. Uit deze registers blijkt dat de kans op aangeboren afwijkingen waarschijnlijk niet hoger ligt dan bij de normale bevolking verwacht zou kunnen worden. Toch blijft het dwingende advies deze medicaties niet te gebruiken. Mocht U echter in het begin van de zwangerschap (toen de zwangerschap wellicht nog niet bekend was) een of meermalen een triptan hebben genomen dan is er geen reden voor paniek. Voor preventieve medicamenteuze therapie is er tijdens de zwangerschap geen plaats. Alvorens deze aanvalsvoorkómende medicatie te starten moet altijd een eventuele zwangerschapswens op korte termijn overwogen worden.

ik heb het gelukkig niet tijdens de zwangerschap ik het de eerste keer gekregen na mijn eerste zwangerschap eerst 1 x per half jaar daarna 1 x per maand. ik weet dus goed wat je nu voelt.

helaas mag je alle medicijnen die je er voor krijgt niet tijdens de zwangerschap. ik weet niet of je het voelt aankomen?

Ik zie altijd sterretjes met 1 oog en dan krijg ik hoofdpijn aan de andere kant.Maar als je het dus voelt aankomen meteen paracetamol nemen en naar bed gaan idd zo weinig mogelijk licht en rusten.

helaas is er verder ook niet veel aan te doen

ik wens je sterkte en hoop dat je het niet tevaak gaat krijgen nu

moet zeggen dat eens in de 3 weken zoals ik echt veel is en ik ook medicijnen krijg die ik iedere dag moet nemen om de migraine tegen te gaan. ik ben echt 2 dagen uit de running als ik een aanval heb gehad en dat terwijl ik dan wel medicijnen krijg als ik niet zwanger ben.

Ik heb ook altijd flinke migraineaanvallen gehad. Sinds de zwangerschap geen last meer van gehad. Ik slikte altijd triptanen maar daar heb je nu niks aan want dat mag je niet gebruiken. Koude natte doek op je voorhoofd leggen wil ook nog weleens een beetje verlichten, naar bed gaan, donker maken, en proberen te ontspannen zodat je hopelijk in slaap valt. Wordt het ook minder als je overgegeven hebt? Dat had ik vaak wel namelijk dan lijkt het wel of de druk er een beetje af gaat.

Vreselijke hoofdpijn is het…gun ik ook niemand. Sterkte…

hai heidy hier ook iemand met migarines met en zonder zwangerschap .

helaas kan je als je zwanger bent niet veel doen je mag alleen paracetamol hebben en je moet dan ook innemen als je al hooftpijn voelt opkomen

bij mij begint het ook vaak savonds verder een warme douche een kruik tegen je hooft en zo proberen te blijven liggen

ik heb bij de migaines ook diaree en spugen dan zit ik in een ver gevord stadium zeg maar .

verder nu aan einde van de zwangerschap mag ik alleen ter uitzondering ibuprofen innemen 400 mg alleen als het echt echt niet meer gaat . maar liever niet . ik heb dan ook een paar weken geleden gelukkig mijn laatste aanval gehad en er 1 moeten innemen het heeft geholpen . maar je moet dit wel met je gyno overleggen hij moet toestemming geven , sommige zeggen ja andere weer nee.

Hi Heidy,

Hier ook een migraine patientje, maar tijdens mijn vorige zwangerschap nergens last van gehad, ben nu benieuwd.

Wat kan ik zeggen, paramolletje (helaas niks anders nu), hele donkere en vooral stille kamer, en bij mij wil een koude doek ook wel helpen.

Het is gewoon kuddelut, er zit helaas niks anders op als het ondergaan, niet verzetten dan voel je je nog belabberder.

Hoop dat je snel beter voelt. :hug: en weer kunt genieten van je zwangerschap

Ik heb het altijd gehad en sinds ik zwanger ben niet 1 keer afkloppen.

Ik kreeg er toen inderdaad wel iets voor en als ik dat in nam even wachten en ik kon gaan spugen en dan naar bed en als ik dan wakker werd er nog 1 en dan was het na 2 dagen wel over maar beroerd kun je er wel van zijn oja probeer wel genoeg te drinken.

Hi,

Ik heb het 1 keer in de zoveel tijd, maar bij al mn 3 zwangerschappen aan het begin ineens veel meer. Het begint bij mij altijd met sterretjes zien en na ong een half uurtje later hoofdpijn. Ik gebruik geen medicatie, maar ga gewoon naar bed. Dat werkt bij mij het beste… en ik probeer mij er niet te druk over te maken. Ik heb gemerkt dat als ik dat wel doe, dat de hoofdpijn dan veel erger is.

Ik denk dat door de veranderende hormoonhuishouding je er ineens gevoeliger voor kan zijn. Dus wie weet, heb je er nu even last van en zometeen niet meer en na je zwangerschap misschien weer ff (weer door veranderende hormoonhuishouding) en daarna nooit meer :-*

Vervelend, joh, migraine. Als je zwanger bent zijn er qua medicatie inderdaad weinig opties. Wat kan helpen is Primperan (op recept; tablet of zetpil) samen met paracetamol; dit helpt tegen eventuele bijkomende misselijkheid en zorgt ervoor dat de paracetamol beter wordt opgenomen. Het is een veilig middel in de zwangerschap; ik heb het zelf in overleg met een neuroloog en een gynaecoloog in m’n laatste zwangerschap ook gebruikt.

Maar hopelijk zul je het niet meer nodig hebben :pray: .

@Paultje wrote:

Vervelend, joh, migraine. Als je zwanger bent zijn er qua medicatie inderdaad weinig opties. Wat kan helpen is Primperan (op recept; tablet of zetpil) samen met paracetamol; dit helpt tegen eventuele bijkomende misselijkheid en zorgt ervoor dat de paracetamol beter wordt opgenomen. Het is een veilig middel in de zwangerschap; ik heb het zelf in overleg met een neuroloog en een gynaecoloog in m’n laatste zwangerschap ook gebruikt.

Maar hopelijk zul je het niet meer nodig hebben :pray: .

ik denk dat dat dan weer aan de arts ligt ik gebruik dat normaal ook de zetpil vorm omdat ik zo moet overgeven tijdens migraine maar mijn ha zei dat ik het niet mag nemen nu ik zwanger ben.

bedankt voor jullie antwoorden meiden…

:-*

ik had het nog nooit gehad… en vond het zo heftig dat ik na een dag echt niet meer wist waar ik het zoeken moest…

(overgeven erbij en alles)

maar nu (dag 3) gaat het wel weer en lijkt het alleen nog achter in mijn hoofd wat te zitten… maar is zeker beter gevoel nu… veel drinken … en ik hou mijn hoofd veel koud…

ik heb medelijde met de dames die het vaker hebben… :hug:

Ik hoop het :pray: nooit meer te krijgen… maarja… je weet het niet… en dan heb ik wellicht wat aan de tips van hier… (en andere dames die het krijgen… wellicht ook…)

THANKS!

Ik heb 1 keer per maand migraine maar ben nu tijdens mijn zwangerschap hemelzijdank aanvalsvrij!

Tijdens een aanval gaan je bloedvaten en alles openstaan waardoor er teveel bloed naar je hoofd gepompt wordt. Als je dan Imigran ofzo neemt (wat bij mij voor 70% helpt) vernauwt dat de bloedvaten waardoor je bloed niet meer zo snel naar je hoofd gaat. Maar je navelstreng is natuurlijk ook een grote bloedleverancier.

Aanpak is toch voor iedereen wisselend. Als ik direct ga slapen met een aanval, word ik na 3 uur wakker en krijg dan de aanvalspiek, en kan er dan niet meer doorheen slapen. Ik wacht dus tothet wat erger is, neem dan medicijnen (die je nu dus niet mag hebben, maar dan maar paracetamol) en ga dan pas slapen. Als ik mazzel heb slaap ik dan door de piek heen. Dat is dus echt wisselend en afhankelijk van de duur en heftigheid van je aanval.

Donker en stil is het lekkerst, en idd proberen te ontspannen (rustig ademhalen). Weten dat er iemand is die je kunt roepen scheelt bij mij ook om rustig te blijven, ik lig wel eens hand in hand met mijn man om rustig te blijven. Geen tv en computer, dat maakt het alleen maar erger.

Soms weet je echt niet waar je het zoeken moet, ik ga voor je duimen dat het alleen tijdens je zwangerschap is. Sterkte ermee.

Ik had voor mijn zwangerschap ook heel veel last van migraine. Tijdens zo’n hoofdpijn-aanval nam ik dan een Naramig. Die hielpen bij mij redelijk goed.

Verder slikte ik dagelijks (om die hoofdpijn-aanvallen tegen te gaan) een half tabletje Propranolol. Dit heb ik zelfs nog de eerste twee maanden van mijn zwangerschap geslikt. Daarna heb ik de gok gewaagd om hiermee af te gaan bouwen en met succes!

Alhoewel… 'k ben nu ook weer met erge hoofdpijn wakker geworden… En dan neem ik nu 2 paracetamols. En die helpen soms… maar meestal niet.

Ik had het ook aan het begin van mn zwangerschap! Idd tot overgeven aan toe! Ik ben ook in mn bed gaan liggen, alles donker…Gelukkig kon geregeld wel slapen (lag er soms 's aovonds voor het eten al in) Om mn gedachten wat te verzetten heb ik luisterboeken geluisterd (ik had ook de ha gebeld en kreeg een vervanger die elke vorm van pijnstilling afraadde :twisted: , later hoorde ik van mn eigen ha dat paracetamol idd gewoon mag :twisted: )

Volgens mij heeft het bij mij tot ca 8 weken zwangerschap geduurd…

Migraine heb ik eenmaal eerder gehad, toen ik een paar jaar geleden was verandert van pil…Toen ben ik a.s.a.p weer terug gegaan naar mijn eigen pil en was t weer over.

succes en verder lekker genieten van je zwangerschap he!

:-*