Middeltjes om zaadkwaliteit te verbeteren?

Hoi ik zou graag willen weten of er middeltjes zijn die het zaadkwaliteit kunnen verbeteren.

Bij de vorige iui kregen we te horen dat het zaad van hub erg slecht was. De iui ging wil door maar de gyn gaf ons er geen kans mee.

Morgen moet ik weer beginnen met de clomid voor een nieuwe poging…



Ik hoop dus dat er iets is waardoor het verbeterd anders zijn we ws na nog 2 iui’s al “klaar” met iui…



Liefs Chantal

Er zijn eigenlijk niet echt middeltjes om de zaadkwaliteit te verbeteren. Sommigen zeggen dat je extra zink en vitaminen moet nemen, maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Zoiets kan een hele slechte kwaliteit nooit goed maken en zeker niet op zo’n korte termijn.



Roken en drinken is erg slecht, strak zittend ondergoed, warme baden/sauna, maar ik neem aan dat je daar allemaal wel bekend mee bent.

hoi hoi



Extra vitamine C en Zink al dan niet met extra calcium.

En ook spuiten van hormonen wil nog wel eens helpen schijnt (maar kan alleen het ZH voorschrijven als ze zeker weten dat dat zou kunnen helpen) … Maar verder zelf significante geen ervaringen mee. Heb hubbie deze pillen wel altijd gegeven na de 2e operatie aan de zaadleiders… en het zaad is nog steeds goed… dat was het bij de 1e operatie nl. niet… Maar of het echt heeft geholpen? Hopelijk wel voor jou!



En ja wat Jippie ook zegt… stoppen met roken en drinken schijnt wel erg goed te helpen… maar misschien is dat niet an toepassing…



Succes!

Hoi Chantal,



Ik vind dit eigenlijk wel een goede vraag.



Mijn vriend heeft ook slecht tot matig zaad ( die uitslag hebben we telefonisch door gekregen, we moeten nog op gesprek bij de huisarts)



Ook wij waren aan het kijken of we iets konden doen om het zaad te verbeteren.



Mijn vriend neemt nu multivitamine ( bruistablet). Doucht niet heet, gaat niet naar de sauna, zet geen laptop op schoot, draagt geen strak ondergoed etc…



Maar of dit alles ook echt zal helpen weten we nog niet…

Wij kregen van de gyn het advies om foliumzuur te gaan slikken.



Verder gaan we naar de acupunctuur wat zeker wel helpt voor verbetering van de zaadkwaliteit. Mannen slikken voornamelijk kruiden en worden 2 weken voor de zaadlozing ook geprikt. Duurt alleen wel een paar maanden voordat het effect heeft (ook mannen hebben een cyclus, alleen dan van 3 maanden).

Succes ermee!!!

Babygirl :



Foliumzuur is toch voor de vrouw ??



Dus jullie denken wel baat te hebben bij accupuntuur ???

Klopt dat Foliumzuur voor de vrouw is, maar de gyn vertelde dat studies hebben uitgewezen dat het ook baat kan hebben voor de man. Denk altijd zelf maar, baat het niet schaad het niet.

Een acupunctuur werk hier erg goed. Hebben zaadlozingen gehad voordat we met acupunctuur bezig waren. deze lozingen waren zo slecht, dat de gyn al begon over donorzaad. Nadat we met acupunctuur zijn begonnen, is ICSI in beeld gekomen als optie en daar gaan we over 1 week mee starten :dance:

Babygirl:

Succes met de ICSI !!



Dan ga ik mijn vriend ook eens foliumzuur geven.

Ik heb ze toch staan voor mezelf , die gebruik ik niet meer omdat ik bij de etos zwanger worden tabletten heb gekocht. Dus kan mijn vriend de foliumzuur gebruiken. Kijken of dat misschien iets oplevert…

ik zag laatst bij uitzending gemist alle afleveringen terug van babyboom

waarbij een arts allerlei tips gaf,

inderdaad stoppen met roken en alcohol staan bovenaan, marihuana schijnt zo mogelijk NOG slechter te zijn voor de zaadkwaliteit, verder gewoon gezond leven, maar ook t ondergoed schijnt belangrijk te zijn, want zaad moet t niet te warm krijgen…dus boxershorts zouden beter zijn dan strakker ondergoed

Hoi, mijn man zijn zaad was altijd wel goed maar niet optimaal maar net goed genoeg voor de IUI … bij ons in het behandelcentrum is de ondergrens 1 miljoen … bij de 5e IUI had mijn man 1,4 miljoen … dus net genoeg eigenlijk … voor de 6e IUI heb ik mijn man foliumzuur laten slikken en wat bleek … het waren er nu 4 miljoen … en er zijn er 2 miljoen toen geïnsemineerd … of het door de foliumzuur is gekomen durf ik niet te zeggen maar er was bij ons wel een heel groot verschil … enne … ik ben nu zwanger … dus wie weet … succes …



lfs. Nicole

Chan zoals je al kunt lezen verschilt het bij mannen gemiddeld om de 3 maanden. In die tijd worden nieuwe zaadjes aangemaakt. Testen doen ziekenhuizen meestal dan ook om de 3 maanden om een goed beeld te krijgen. Positief beinvloeden kost veel tijd (3 maanden) en negatief gaat heeeeeel snel. Als hij bv koorts heeft gehad schiet de kwaliteit naar beneden en duurt het weer 3 maanden voor het op peil is. Weet je misschien of zoiets bij jullie meespeelt? En weet je nog hoe de kwaliteit was bij de vorige 2 IUI’s? Daar heb je denk ik meer aan dan nu in angst te zitten dat het zaad zo slecht is dat IUI geen zin meer heeft. :-*

Je kunt veel proberen maar het meeste komt neer op koel houden (ha niet zo moeilijk met dit weer :shifty: ) geen strakke kleding, gezond leven, minderen met koffie en alcohol etc.

Mijn man moest ook zonder ondergoed slapen (doet ie nu nog steeds en toch wil ie geen derde :mrgreen: ), de andere dingen die aangeraden werden toendertijd heb ik al gelezen. Zijn zaadkwaliteit was niet echt slecht maar het was gewoon beter voor de kwaliteit.



Wat je misschien ook nog kunt vragen is een spoeling voor jou om de toegankelijkheid van de baarmoeder beter te maken, is misschien nog een idee voordat ze de IUI doen die spoeling gebruiken. Maar ik weet niet of je gyn dit wil voorschrijven hoor.



Ik heb de spoeling dus wel gehad, was gewoon een extra iets en bij mij heeft het geholpen (ik heb ook een aantal IUI-'s gehad en een escape IVF en ben uiteindelijk 2 keer zwanger geworden met behulp van clomid voor de eisprong en die spoeling maar dan dus wel gewoon thuis :mrgreen: 8) )

Dames bedankt voor jullie adviezen. Ws zal er zaterdag weer een iui zijn en ik ben benieuwd hoe het nu is…

Hi Krabje,



Laat je het wel even weten want we zijn errug nieuwsgierig! Welke pillen heb je erin gegooid :stuck_out_tongue: ? Vergeet niet dat het soms wel 3 maanden kan duren voor er significante verbetering is (lees: houdt de moed erin ook al valt het misschien een beetje tegen)

Veel succes zaterdag!

Euhm niks…hub wil al niet eens geloven dat als hij zijn biertje laat staan dat het dan al beter kan zijn :wall: :wall: :wall: :wall:



Kan daar zo boos en verdrietig om worden. Ik moet potverdorie alles doen, de hormonen slikken, spuiten en dan elke keer naar het zkh voor de fm. En dan weer 2 weken afwachten of mijn lichaam me voor de gek houdt of niet.

En hij, hij hoeft alleen zijn aandeel in dat potje te kwakken. Is het dan zo veel gevraagd om dan een paar weken een biertje te laten staan…

hmmmmm chips zeg… Ik heb er een zitten die dat weer heeft met roken… echt irritant. Wij doen er alles voor en zij denken dat het wel meevalt hun bijdrage ofzo?

ow krabje, bah wat herkenbaar!! hier ook een kerel die het niet nodig vond om te stoppen met roken of zn biertje te laten staan ervoor. Heel wat ruzies om gehad…maar het werkt alleen maar avenrechts heb ik gemerkt.



Zo zie je maar weer wie hier het sterke geslacht is he! :wink: Wij vrouwen laten alles ervoor en doen alles, terwijl zij niet eens een biertje kunnen laten staan.



Zoals je weet ga ik zoo hard voor je duimen dat de volgende IUI lukt meis :pray: :pray: en voor nu…een dikke knuff :hug: :-*

Stoppen met roken is sowieso sterk aan te raden. Roken is echt ongelofelijk slecht voor het zaad en ook voor het DNA in het zaad, dus ook voor het DNA van je kindje. Op een IVF-afdeling mag je daarom zelfs niet eens rooklucht in je kleren hebben.

Voor een betere zaadkwaliteit worden diverse vitamines en voedingssupplementen aangeboden. Hoewel vitamines gezond zijn, is niet of nauwelijks getest wat een goede dosis is om de zaadkwaliteit te verbeteren. Verschillende vitamines kunnen inderdaad schadelijk zijn als je er teveel van binnenkrijgt, ook voor de zaadkwaliteit. Ga dus niet zomaar van alles slikken.

Een nieuw voedingssupplement voor een betere zaadkwaliteit dat wel goed getest is, is Punalpin. De studie waarin dit voedingssupplement getest is, is hier te vinden. Mannen met een slechte zaadkwaliteit die dit supplement gedurende de studie kregen, hadden na 3 maanden een flink betere zaadkwaliteit. Het is dus zeker mogelijk om de zaadkwaliteit aanmerkelijk te verbeteren.