middagslaapje

We zitten hier met een jongetje van bijna 3 (in september) die het voor elkaar krijgt 11 uur s avonds te laten worden voor hij slaapt. Hij is dan rond 6en weer wakker. Constant uit bed, enz. Ik heb 3x het middsgslaapje geskipped, 2x werd hij rond 18:15 moe en ging hij naar bed en werd hij 6.20 wakker, 3e x om 16 uur al moe en uiteindelijk 17.15 in bed gestopt maar, toen was het weer 5.45 wakker.



wat is de beste constructie? Wel of geen middagslaapje? Wat erg, ben t allemaal weer vergeten. Zoiezo was Jesse hier ouder mee, al ruim 3 dus was de avond stuk minder lastig.



ik vergeet te melden, het middagslapje is dan maar 1 uur.

Ik zou het middagslaapje helemaal weg laten. Je hebt kans dat hij 's avonds sneller gaat slapen. Ik zou hem dan niet extra vroeg naar bed doen.



Hier was het slapen 's middags helemaal over toen onze meid naar de psz ging, ze was toen 2 jaar en 8 maanden. Daarvoor ook al een hele poos gedoe 's middags. Vaak sliep ze helemaal niet en stond ze een uur in haar bed te dansen. En als ze wel sliep, was ze 's avonds uren wakker en wilde ze niet slapen. Op een gegeven moment kun je er beter mee stoppen.

Ik zou ook stoppen met het middagslaapje. Rond 3 jaar is bij onze kinderen ook altijd een lastige fase geweest met wel/geen slaapje. Eigenlijk zijn ze vaak nog te jong en moe om helemaal te stoppen, maar als ze 's middags sliepen was het 's avonds weer snel mis. Ze moeten denk ik weer even een nieuw ritme vinden. Succes!

Hij trekt het in principe dus niet zonder slaapje omdat hij anders heel vroeg wil slapen?

Ik zou dus zeggen absoluut laten slapen, waarom een kind het slaapje ontnemen als ze het nodig hebben. Mijn dochter van volgende maand 4 jaar slaapt nog elke dag in de middag, heel soms slaat ze over als we bijvoorbeeld weg gaan ofzo. Maar die dagen is ze dan ook niet om te genieten. Hier geen problemen als ze in de avond weer op tijd naar bed gaat.

Is het mogelijk om hem max. een uurtje te laten slapen?

Zo te lezen kan hij het nog goed gebruiken.

En anders overslaan en hem afleiden met een aktiviteit of anders een filmpje terwijl je kookt?

Rond half 7 op bed en half 7 weer wakker is prima toch?

het is een beetje een randgevalletje, blijft lastig met deze leeftijd.



Ik wil hem NIET zijn slaap ontnemen, maar ook niet elke avond tot half 11 of nog later op gaan zitten omdat Meneer tussen de middag geslapen heeft. Uurtje heeft hetzelfde effect gehad, sliep hij ook weer erg laat.



Gelukkig is hij nu weer wat meer moe (door de warmte?) en gaat hij rond 8 uur naar bed in de avond en is hij met rommelen in de nacht rond 6 uur weer wakker. Dan tussen de middag uurtje slaap.



So far so good dus, hoop dat het nu even zo blijft en dat het rond half 11 pas slapen niet terugkomt :frowning:

Ik zou ook proberen het slaapje 'smiddags er af te halen, of alleen een hazeslaapje laten doen, 45 minuten ofzo.



Ik zit met beetje hetzelfde, niet tot 11 uur 'savonds maar wel dat hij 'savonds steeds moelijker naar bed gaat.

Maar als ik hem 'smiddags niet laat slapen, dan valt hij net vóór of tijdens het eten in slaap.



In het weekend, mits hij uitgeslapen heeft, dan sla ik het middagslaapje over maar doordeweeks dan heeft hij het echt nog nodig.

Elk kind reageert er weer anders op. Ik merk juist dat onze zoon 's middags niet geslapen heeft 's nachts onrustig slaapt. Als hij wel een uurtje slaapt 's middags dan slaapt hij 's nachts beter, oke hij gaat dan wel een uur later naar bed (half 9).



Lastige leeftijd idd. qua slapen dan he, niet het kind zelf :wink:



Gisteren zo gelachen om mijn zoon. Ik had hem in bed gelegd en hem verteld dat hij eventjes mocht gaan rusten, hij hoefde niet te gaan slapen. Prima was zijn antwoord. Dus hij ging lekker in z’n bedje liggen. Nog geen 5 min. later hoorde ik dat hij voor het raam stond al zingend. Toen ik even naar boven wilde lopen hoorde ik hem heel snel weer z’n bed in gaan. En hij lag echt op mij te wachten.

Ze verwerken toch hun indrukken gedurende hun slaap, dus ik vind het niet vreemd dat hij dan 'snachts wat onrustiger slaapt als hij smiddags overslaat.



S heeft dat gelukkig niet.

Als dreumes heeft hij wel erg last gehad van “teveel indrukken”. Een dagje pretpark of dierentuin, dan wisten we dat we snachts niet veel zouden slapen terwijl hij normaliter een perfecte slaper was.



Maar inderdaad, elk kind is anders. Het is uitproberen wat bij jouw kind wel of juist niet werkt.