Middagdutje skippen?

Die jongste van mij…die heeft een beetje teveel energie denk ik, en te weinig slaap. Elke ochtend wordt ze om 5:30/6:00 wakker. Nu sta ik rond die tijd ook wel op, maar ik blijf het vroeg vinden (Wil in het weekend ook wel eens “uitslapen” tot 7 uur). Madameke doet een middagdut van max 1,5 uur, dan maak ik dr wakker, en op de creche maken ze dr ook wakker na die tijd. Maar zal ik die middagdut maar in zn geheel gaan skippen in de hoop dat ze 's nachts langer slaapt. Meestal wordt ze 's avonds wel om 18:30 al moe en hangerig (maar blijft spelen) en ze gaan samen om 19 uur naar bed. Ik heb het al een keer een week verlaat naar 19:30 maar dat maakte geen donder uit. Dus, zal ik dat dutje maar skippen dan? Ze is 2 jaar en 4 maanden…en dr zus deed nog dutjes tot ze drie werd.

onze oudste heeft tot 2 jaar en 1 mnd ofzo smiddags geslapen… maar bij haar was het dat ze s avonds niet naar bed te krijgen was… was rond 23.00 uur nog steeds aan het spoken…

nu slaapt ze smiddags niet meer en dan gaat ze rond 19.00 uur naar bed.

het betreft smorgens wakker worden… dit kan er helaas ook gewoon in zitten… heb ook wel eens geprobeerd met later naar bed, vroeger naar bed. middagslaapje overslaap… niks hielp was altijd rond dezelfde tijd wakker…

maar als ik lees dat zij smiddags slaapt en dan savonds rond half 7 weer moe wordt… dan zou ik het middagdutje er nog niet afhalen.

Je kan het proberen maar of het lukt :think: vooral omdat ze 's middags nog slaapt en dan 's avonds al vroeg moe is.

Ik zou het voor 2 dagen proberen kijken of ze de dag dan wel volhoud tot bedtijd 's avonds. Als het lukt en ze slaapt daardoor 's ochtends meer dan is het goed :thumbup:

Mn oudste is altijd een slaapkop geweest ook nu slaapt ze nog elke middag 2 uur en gaat gewoon om 19 uur weer in bed en dan slaapt ze binnen 15 minuten en maak haar om 07:30 uur 's ochtends weer wakker. Alleen in het weekend slaapt ze langer door…

Of langzaam afbouwen? Telkens een kwartiertje eraf.

Mijn ervaring is dat als ze 's avonds niet meer op tijd willen slapen, dat het tijd is om het

dutje te gaan overslaan. Vroeg wakker worden blijven ze toch wel doen, helaas 8)

Ieder kind is anders, dus ook met de slaapjes. Lijkt wel uit je verhaal dat het wat minder kan.

Ik zou het gewoon proberen en dan idd ook langzaam afbouwen.

Succes!

Inderdaad…herkenbaar verhaal. Soms slaat Eli zn tukkie over,maar meer dan 1 dag is niet haalbaar. De dag erna heeft hij er wel last van en heeft zijn slaapje nog harder nodig.

Nu houden we gewoon de tijd bij. Of hij gaat er vroeger in…echt tussen de middag. 3 dagen per week kan hij maar zeer kort slapen ivm de schooltijden van Jo, laten hem niet thuis alleen…dus hij kan hooguit van 13.30 tot 14.30 slapen…

De volgende dag moet hij dan wel inhalen.

Sinds kort gaat hij er 'savonds weer makkelijker in…ondanks zn middagtuk…de periode waarin hij 's avonds niet wilde slapen,leek meer op een fase dan dat het aan zijn middagslaap lag.

Jo kreeg dat ook tussen de 2 en 3 jaar…toen werden zn slaapjes wat onregelmatiger…

Ik zou idd kijken of je de tijd wat kan afbouwen, iets vroeger naar bed. Ofwel soms een dagje overslaan…je zal merken dat elke dag overslaan niet meteen gaat werken.

Bij Jo en Eli lag/ligt het er ook erg aan wat je die dag allemaal doet. Op de rustige thuisdag is het allemaal makkelijk haalbaar,maar 1 activiteit en het slaapje is gewoon nodig.