Micropenis?

Ik heb misschien een hele rare vraag, maar ik maak me een beetje zorgen. Mijn 9 jarige zoon heeft een hele kleine penis. Dit heeft ie al zijn hele leven natuurlijk, maar nu hij ouder en groter wordt, valt t steeds meer op. Hij geeft ook aan dat hij de kleinste vd klas heeft (ze douchen na de gym) Voor op zich maakt hij zich er verder niet druk om, maar hoe zou dit in de puberteit gaan? Ik heb al een beetje gegooged wat “normaal” is, en kom de term “micropenis” tegen. Voor een 9 jarige is t gemiddelde 6.4 cm. Bij een micropenis is hij 3,8 cm. Ik ga niet met een meetlat bij hem staan natuurlijk, maar dit komt wel in de buurt.



Nu lees ik over hormoonbehandelingen met testosteron in de kindertijd/voor de puberteit dat met die behandelingen een kind met een micropenis een kans heeft dat de penis op volwassen leeftijd een normale grootte heeft. Maar praat ik hem hiermee geen complex aan?



Ik heb al eens voorzichtig gepolst hoe hij dat vind dat hij de kleinste vd klas heeft en of hij hier evt een pilletje voor zou willen (bij wijze van spreken ) maar hierop reageert hij heel zelfverzekerd. Hij vind t niet erg en wil er ook geen “pilletje” voor. Ben ik natuurlijk heel blij mee, dat hij zo zelfverzekerd is, maar hoe zal dit zijn in de toekomst? Gaat hij zich schamen, krijgt hij hier moeite mee etc.



Wat is wijsheid: hier verder geen aandacht meer aan te besteden of er toch wat mee doen?

De huisarts eens vragen of je er iets mee moet doen en wat eventuele mogelijkheden zijn? Hormoonbehandelingen zijn vrij heftig, maar je hebt kans dat die maar tot een bepaalde leeftijd kunnen. Ik zou me kunnen voorstellen dat je die zou moeten doen voordat je uitgegroeid bent. Dus ik zou het gewoon eens navragen.

het kan zijn dat hij een groeier is

sommige penissen zijn gewoon klein wanneer er geen bloed in zit, maar bij opwinding worden ze veel groter.

beste meet methode zonder rare dingen te doen is dus dan ook de penisje met de hand uitrekken om te zien hoe ver het echt kan gaan, marja, dat is alsnog erg raar



en natuurlijk zegt het kindje nu dat het niet erg is, hij heeft totaal geen idee hoe de maatschappij en vrouwen neerkijken op kleine penissen