Onze meubelen zien er niet meer uit. Volgens vriendlief stel ik me aan maar ik irriteer me aan de plekken door de katten aangebracht en voornamelijk ana het feit dat ik bepaalde vlekken er gewoon niet meer af krijg :shock: je ziet overal vingers staan en met wat ik ook probeer, het lijkt er helemaal in te zitten.
Het zijn koloniaal-achtige (iig donker) volgens mij gebeitst grenen (goekdope meubelen van de leenbakker). Ik wil het inprincipe wel in de kleur houden maar iets erop waar je minder vingers op ziet en wat makkelijker te onderhouden is.
gewone houtverf, pantserbeits, gewone beits, nog een extra transparante laklaag erover? Wie heeft er tips?
probeer eerst even of je met wasbenzine kale plekken kunt creeeren. In dat geval staan de meubelen in olie of was en kun je ze eigelijk nagenoeg niet fatsoenlijk over verven.
Het enige wat dan kan is opschuren, iets ontvetten en opnieuw waxen of olien.
krijg je met wasbenzine geen kale plekken, dan kun je de boel goed ontvetten (verfreiniger bv of ammonia oplossing) dan goed schuren, nogmaals reinigen en schilderen in de kleur die je wilt.
Ik ben zelf altijd wel meubels aan het opknappen en gebruik meestal gewoon een dekkende zijdeglans verf omdat je daar minder op ziet dan op hoogglans.
Dan hoeven er met 2 lagen verf ook geen laklagen meer over.
Gebruik je acrylverf, dan is dit sneller droog, maar dan moet je eerst gronden omdat je niet weet welke basisverf is gebruikt.
Dan zou ik wel nog aflakken met een acryl meubellak.
Omdat de meubels donker zijn denk ik niet dat beitsen mooi word, dan blijf je de nerf normaliter zien en dan is de basis te donker.
Of je moet alles willen kaalmaken… :shifty:
Als je eenmaal de vlekken eraf hebt en de meubels in de kleur die je hebben wilt; laag parketlak erover. :thumbup: Is super bestand tegen stoten en tikken etc. Vooral warmtevlekken bv van een kop koffie ed zijn zoooo irri. En daar kan parketlak dus ook tegen.
Maar dat geeft wel weer een glans toch?
Hoeft niet hoor Esther, je hebt het ook in ‘eiglans’ en dat is dus amper met glans. Kijk maar eens bij de DHZ winkels naar de naam Glitsa. Is iets wat ik zelf nl tzt ga gebruiken voor de traptreden naar zolder. Hoeven we ze daarna 20 jaar niet weer te doen
RHI! Parketlak op de traptreden! Wat een BRILJANT idee!!! Dank u!
Wij hebben ook Glitsa eiglans op onze eiken houten vloer boven.
Denk dat je daar makkelijk een laagje voor op je meubels voor kunt gebruiken.
Ik zou de boel gewoon helemaal opschuren en afbeitsen in de gewenste kleur.
Je kunt hem dan weer koloniaal maken (wengé denk ik dan), of bijv kersen, noten, noem maar op.
Maar als ik iets wil, dan ga ik er ook voor.
Ik doe alles gewoon, en zie wel hoe het word. Mislukt het, weet ik dat ook weer.
Ik kan niet leven met de gedachte hoe iets zou kunnen worden, ik moet het dan ook doen.
Soms mislukt het idd, meestal pakt het goed uit!
Ik ga het tzt ws ook gebruiken voor onze eettafel. Die is ook in koloniale stijl/kleur maar met kids straks in huis lijkt het me heeerlijk dat ik niet te hard hoef na te denken over wat wel en niet ‘mag’ aan tafel. En traptreden schilderen lijkt me een rotkarwei dus dat wil ik ook niet te vaak moeten doen.
Laat je tzt nog je resultaat zien van je gepimpte meubels? :thumbup:
Wij hebben onze tafel gepimpt, wij haddeen een teakhouten tafel, daar zag je alle handjes en vette dingen op. We hebben hem nu wit, is gespoten in botenlak, ideaal, je kunthem nu makkelijk afnemen.
zie foto (zo is die geworden)
even los van t topic.
wat woon jij mooi! oessie
dat uitzicht! lekker hoor
@mamatally wrote:
even los van t topic.
wat woon jij mooi! oessie
dat uitzicht! lekker hoor
dank je. hier woonden we nog maar 1 dag , nu is het wat gezelliger met gordijnen enz…
Oessie ook een goed idee zeg! Bootlak, dat kan ook veeeeel hebben :mrgreen: En idd een prachtig huis + uitzicht zeg. :thumbup:
Mooi huis idd!
Wij hebben ook teak, in koloniale uitvoering.
Ik doe er juist niets aan, vind dat wel wat hebben dat ‘oude’.
Onze tafels en kasten zitten ook vol met deuken enzo.
Is mooi oud hout.
Dus er mag van mij gezien worden dat er geleefd word, komt onze meubels alleen ten goede.