Methode Puk en Ko ?

Onze psz gaat werken met de Puk en Ko methode.

De Vroeg en Voorschoolse Educatie programma. (VVE)

Ik had er nog nooit van gehoord en was benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben op de psz.

Ben op zoek naar meer info hierover.

Als het om VVE gaat, dan denk ik dat het een methode is voor taal en dan

vooral om de woordenschat te vergroten.

Bij Britt op de psz hebben ze er ook meegewerkt echt geweldig.



Voor meer info zie http://www.pukenko.nl



en dit is puk:

als je googled vind je veel info, zelfs een eigen site

Ik heb gegoogeld en vind daar wel info, maar wil graag ervaringen horen van ouders.

Ik krijg na de info die ik heb gelezen het idee dat dit meer is om achterstanden op te sporen in de wijken waar dit veel voorkomt.



@stillewater wrote:

Ik heb gegoogeld en vind daar wel info, maar wil graag ervaringen horen van ouders.

Ik krijg na de info die ik heb gelezen het idee dat dit meer is om achterstanden op te sporen in de wijken waar dit veel voorkomt.



http://www.sardes.nl/VVE.html




“Hallo, ik ben Puk. Hoe heet jij?� Puk is de vrolijk gekleurde handpop uit Puk & Ko. Samen met Puk beleeft uw peuter de leukste avonturen. Huisjes bouwen, koekjes bakken, slingers maken… Maar ook samen liedjes zingen, naar verhalen luisteren, samen eten en tanden poetsen. Zo lokt Puk reacties uit die gunstig zijn voor de taalontwikkeling van uw kind.





Het totaalprogramma Puk & Ko is speciaal voor peuters ontwikkeld, zodat zij al jong een goede start maken met het leren gebruiken van de Nederlandse taal.



Bij thema’s zoals ‘Knuffels’, ‘Hoera, een baby!’, ‘Oef, wat warm!’ en ‘Dit ben ik!’ horen activiteiten die aansluiten bij de beleving van uw kind en die zijn of haar ontwikkeling stimuleren.



Ook wanneer uw kind moeite heeft met het spreken en begrijpen van de Nederlandse taal, is Puk & Ko een uitstekend programma. In het eigen tempo leert uw peuter stapje voor stapje de Nederlandse taalvaardigheid vergroten.



Maar Puk & Ko is meer dan alleen taal! In de activiteiten wordt ook aandacht besteed aan beginnend rekenen zoals b.v. tellen, het verschil tussen groot, klein, of de begrippen te veel en te weinig. Ook komen de sociaalcommunicatieve vaardigheden aan bod, zoals opkomen voor jezelf, aardig doen en samen spelen en werken.



Kortom: met Puk & Ko heeft het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal van uw kind een compleet programma in huis!



thema Hatsjoe!

Puk is ziek. Hij is verkouden. De kinderen zorgen voor de zieke Puk, gaan op ziekenbezoek en brengen een bezoek aan de dokter. Gelukkig is Puk aan het einde van het thema weer beter. De nadruk ligt in dit thema dan ook op ziek zijn en weer gezond worden.



thema Hoera, een baby!

Er is een baby geboren! Spelenderwijs komen in dit thema allerlei aspecten rondom het verzorgen van baby’s aan de orde, zoals het in bad doen van de baby(pop), een flesje geven et cetera. Uiteindelijk bereiden de kinderen samen met de leidster een feest voor ter ere van de geboorte van de baby. Ze maken cadeautjes voor de baby en versieren de zaal.



Thema Wat heb jij aan vandaag?

In Wat heb jij aan vandaag? staat kleding centraal. De kleren van de kinderen zijn het startpunt van de activiteiten. De kinderen verkleden zich voor een modeshow, ze kijken naar feestkleding en praten over hun kleren. Verder wordt Puk geholpen zijn koffer in te pakken om bij de kinderen te gaan logeren.



thema Regen

Het regent vaak. Peuters hebben daarom ervaring met regen. Ze kennen het geluid van regen en ze weten dat ze in de regen nat kunnen worden. In dit thema leren de kinderen al spelend en ontdekkend allerlei begrippen die te maken hebben met regen en ze experimenteren met (weer)geluiden.




Bovenstaande heb ik even gekopieerd van de puk en ko website. Zoals je kunt lezen is het niet alleen voor taalproblemen.



Bij ons op de psz speelde puk gewoon mee met de kinderen, was deze altijd aanwezig in het kringgesprek, had puk altijd fruit in zijn rugzak voor de juf.



HEt is gewoon leuk om te zien hoe die kleintjes hierop reageren en hoe makkelijk ze tegen puk hun verhaal doen.

Maar VVE is ook juist bedoeld voor kinderen die mogelijk een achterstand

hebben met taal. Dus daar zoeken ze de juiste methode bij.



Of begrijp ik nu niet goed wat je precies bedoelt?

hallo



Heb toevallig net de cursus vve afgerond gisteren.

Vanuit het KDV hebben we dit gevolgd.

Het zijn heel veel verschillende methodes om op verschillende gebieden met thema’s bij kinderen te werken.



Tot nu toe gebeurd dit nog erg veel op basisscholen, maar ze willen het ook steeds meer op psz en kdv gaan gebruiken.

ik heb als gastouder het pakket besteld om te kijken of het zinvol is hier mee te gaan werken

lijkt me wel meerwaarde aan de opvang geven,omdat alle dingen van ontwikkeling van kinderen aan bod komen.en de kinderen pikken op waar ze aan toe zijn op dat moment

Ik kreeg vandaag een brief mee van de psz en er staat in:



In de VVE besteden wij aandacht aan de taalontwikkeling, de sociale emotinele ontwikkeling(zoals samen spelen) en andere vaardigheden zoals rekenen. Belangrijke voorwaarde in dit programma is dat alle kinderen dan 3 dagdelen naar de psz komen Deze wordt gesubsidieert door de gemeente

welke psz is dat ?

Psz Pruttelhoek en Duimelot in Amersfoort