Meter (peettante)

Dit weekend ben ik gevraagd of ik meter wil zijn van het aankomend kindje van een vriendin van mij. Ik kreeg meteen tranen in mn ogen en vond het een eer en heb dus ja gezegd.



Echter, aangezien ik niet gelovig ben, heb ik eigenlijk geen idee wat het precies in houdt. Daarnaast zijn wij nederlanders en hun belgen en ik weet ook niet of daar verschil inzit.



Kan iemand mij vertellen wat er van me verwacht wordt vanaf de geboorte van het kindje? Ik wil wel iets extra’s doen, maar niet te gek duur…(dat hebben we nooit gedaan, ook niet naar het oudste kindje van hun, dat even oud is als Anne, dus dat weten ze).



Hopenlijk kan iemand me op weghelpen over hoe en wat, want buiten dat ik het een eer vind heb ik dus geen flauw idee.



Vast heel hartelijk bedankt.

Vroeger was een meter een belangrijke taak. Als de ouders wat overkwam kreeg de peter en meter de taak om voor het kindje te zoregn.

Zo was het in het RK geloof.



Nu is het meer een eer dat je hier voor gevraagd wordt. Je kunt het een beetje vergelijken met een suikeroompje of tante.



Maar tis ook wel leuk hoor!!! Ik heb een heel lief petekindje en hub heeft er 2. Maar we verwennen ze niet heel erg.



Liefs, Chantal

mijn oudste dochter heeft ook een peettante,

maar buiten dat de peettante haar doopoorknde getekend heeft houd het eigenlijk niet zo veel meer in.

de peettante heeft alleen zichzelf omgedoopt als suikertante.



maar wij wonen ook in nederland dus weet ook niet of er in belgie nog iets anders bij komt kijken.



groetjes tamara

ff graven hoor… in principe beloof je , door het meterschap aan te nemen dat je samen met de ouders ervoor zorgt dat het kindje gezond en veilig opgroeit(en samen met god, als het gedoopt wordt)… Mocht de ouders iets overkomen, vertrouwen ze er in principe op dat jij er voor zorgt dat het kind veilig en gezond kan blijven opgroeien. Dat hoeft niet te betekenen dat je het in huis neemt, maar wel dat je er mee op toeziet dat het goed terecht komt.



Verder zien wij bij ons altijd de taak meter of peter als iets extra’s… dus als soort suikertante of oom… met verjaardagen net ff iets extra’s(want is petekindje) net de iets specialere kadootjes(bestekje, zilveren rammelaar etc) Je hebt gewoon net een plus-status…

O, ben benieuwd of ik dus ook bij de doop aanwezig ben…heb 1 keer als kind zijnde de doop van mn jongere neefje meegemaakt, maar daar weet ik eigenlijk niks meer van (heel de familie doet aan die dingen (trouwen in de kerk enzo), maar mijn ouders komen van verschillende geloven en geloven zelf niet en hebben ons de vrije keus gegeven). Pfff ik wordt er al helemaal zenuwachtig van…ze is 31 weken zwanger en voor mijn gevoel bevalt ze morgen al, als jullie bergijpen wat ik bedoel.



Ze weet dat ik nog heel graag een kindje zou willen, maar door omstandigheden kunnen wij niet aan een 2e kindje denken. Ik denk dat ze vandaar uit mij als peettante gevraagd heeft. Baal wel dat ze niet om de hoek wonen :wink: .



Bedankt al voor jullie antwoorden…nu nog hopen dat een belg zich meld :wink: of het daar hetzelfde gaat als hier.

Mama van Anne,

Hier een Belgische ! :wink:



Eerst en vooral: van harte gefeliciteerd met je aanstaande meterschap.



Het is inderdaad zo dat doopmeter en -peter gevraagd worden door de ouders aan mensen met wie ze een speciale band hebben.

Meter en peter zullen er immers mee op toezien dat het kindje opgroeid zoals nodig is om een gelukkige volwassene te worden.

Als de ouders overlijden, is het een soort van taak van de meter en peter om het kind verder te begeleiden in zijn/haar leven.

Bij het doopsel, hebben meter en peter een belangrijke plaats: Zij leggen immers de belofte af tegenover het kindje en tegenover God.



Je hoeft je metekindje niet te overstelpen met dure dingen, maar een extra cadeautje met sint en verjaardag enz is niet verboden natuurlijk ! :wink:



In België is dan ook nog de gewoonte van de nieuwjaarsbrieven. Mijn schoonmama woont in Rotterdam en ik weet van haar dat jullie Nederlanders die traditie niet kennen.

Op (of enkele dagen na) Nieuwjaarsdag gaat het kindje op bezoek bij meter en peter en brengt dan een nieuwjaarsbrief mee. Dat is een tekst met lieve woorden; een soort van uitspreken wat je allemaal toewenst in rijmvorm. Kindje (of de mama van) leest het voor aan meter of peter en krijgt “in ruil” een geschenk(je).



Geniet van dit mooie gebaar dat je overkomt !



liefs

Gerda

Vergeet nog iets !



Hier in België is er ook de traditie van suikerbonen geven bij de geboorte. Zeg maar: beschuit en muisjes in Nederland.

Het gebeurt dat de kosten van die suikerbonen gedragen wordt door meter en peter. Maar dat hangt van streek tot streek af. Dat vraag je dus best eens aan de aanstaande ouders hoe het bij hun gaat.



En nog ff over het doopsel: de ouders kopen dan ook een geschenkje voor meter en peter en meter en peter ook voor de ouders. Maar dat is natuurlijk ook een kwestie van even af te spreken met de betrokkenen.



Ik heb het trouwens constant over meter en peter. Maar het gebeurt ook hoe langer hoe meer dat mensen twee meters of twee peters kiezen. Het moet niet één man en één vrouw te zijn.



Denk dat ik nu alles gepend heb wat ik erover weet.



liefs

Gerda

Gerda, harstikke bedankt voor je uitleg…pfff het betekend in Belgie dus wel meer dan in Nederland. Ik vond het al raar toen hun een keer bij ons oud en nieuw vierde en ze kadotjes bij zich hadden…maar zoiets is dus bij jullie juist traditie. Tja, tegenover God kan ik helaas geen beloftes doen, aangezien ik daar niet in geloof…hun weten ook dat ik niet geloof, dus ik kan enkel een belofte doen dat ik zal proberen om een vertrouwens persoon voor haar te zijn en haar de goede weg op proberen te begeleiden. (BTW hun gaan ook nooit naar de kerk, tis enkel voor de familie dat ze het kindje laten dopen).



Ik zal tzt aan hun eens vragen wat ze precies van mij verwachten aangezien ik daar dus een nitwit in ben.

vwb het bij de doop zijn… uhh dat is wel de bedoeling ja. Als het gelijk gaat als hier in nederland, vragen ze jou, of de peter(over het algemeen dus de meter) om de baby ter doop aan te bieden…

Wij zijn RK en hebben Arwen dan ook laten dopen. Mijn sz is meter en mijn neef (mijn eigen petekind) is peter. We zijn er nu mee bezig om in een testament vast te laten leggen dat - als ons ooit iets mocht overkomen klop af!- een testamentair voogd wordt benoemd voor Arwen. Dus dat is apart geregeld. Wat betreft hun functie als meter en peter vind ik het gewoon belangrijk dat Arwen bij hen terecht kan als ze hulp nodig heeft. Zelf heb ik mijn deur ook altijd open staan voor mijn petekind. Hij is net 21 geworden en heeft sinds een half jaar of zo een vriendin, dus het laatste half jaar zien we hem niet zo vaak meer, maar voordien kwam hij heel vaak hier binnen in het weekend, gewoon ff bijkletsen. Erg leuk. Ook stop ik hem wel eens iets extra’s toe als hij op vakantie gaat of naar een festival of zo. Dat hoeft niet veel te zijn, gewoon 10 euro of zo. Dat vind ik dan gewoon leuk. Op zijn verjaardag geven we iets meer uit aan zijn cadeau dan voor de andere neven en nichtjes. Ook met zijn 18e en 21e verjaardag hebben we hem iets extra’s gegeven. Dat vind ik dan weer leuk aan suikertante zijn, haha. De meter en peter van Arwen doen dat eigenlijk ook. Zo hebben ze bv. iets aparts met haar dopen gegeven, de meter een bestekje met haar naam in gegraveerd, en de peter een armbandje met haar naam in gegraveerd.

Mijn man is peter van een van de dochters van zijn zus. Zij is net 12 geworden. Ook voor haar doen we met verjaardagen bv. iets extra’s.