Mijn dochtertje is pas 2 jaar geworden.
Is het nu al verstandig om haar te gaan inschrijven voor een basisschool of moet ik daar nog even mee wachten?
En hoe werkt dat kan je gaan kijken op scholen om te gaan kijken of die bij je past. Niet elke school heeft de zelfde lesmethode.
Groetjes
Vientje
het hangt heel erg af van waar je woont , voor welke school/schooltype je kiest.
bij scholen kijken kan altijd.
gewoon even bellen met welke leeftijd jij je kind kan/moet laten inschrijven, en of je een keer langs kan komen om te kijken
In sommige gemeentes hebben ze ook open dagen en informatie avonden en wordt je door de gemeente daarvan op de hoogte gebracht tussen de 2 en de 3 jaar. Om de gemeente waar we nu wonen is dit niet. Je kunt dan het beste van alle scholen die in aanmerking komen informatie aanvragen en aan de hand daar van een afspraak maken om scholen te gaan bekijken. Ik zou wel altijd aanraden meerdere scholen te gaan bekijken. Ook al heb je je beslissing misschien wel min of meer al gemaakt. En bij het kiezen van de school je niet blind te staren op de kleutergroepen. Daarin zitten ze slechts een paar jaar. Dus ook kijken van hoe is het onderwijs in de midden en de bovenbouw.
Toevallig kreeg ik afgelopen week een info boek binnen voor mijn zoontje (2,5 jaar) voor de geschikte school en bladiebla.
Ik weet toch al welke school ik neem.
Mijn dochter zit daar ook op.
tom met 4 maanden oud opgegeven, met 6 maanden was ie ingeschreven…bleek nr. 11 :o voor zijn kleuterklas :shock:
is jenaplan, maar dan nog :roll:
Ik heb Mateo ingeschreven toen hij nog net geen 2 was…
Vrije school…
Met Luuk waren we vrij laat hoor. Hij was allang drie. Maar hij gaat ook naar een openbare onderwijs. Luuk gaat nu naar school al. En ik denk dat ik een paar maanden geleden hem pas heb opgegeven.
bedankt voor de info!
Heb vrijdag een boek binnen gekregn over uitleg van scholen enzo…
Dus daar ga ik me even goed inverdiepen en afspraken maken om haar te gaan inschrijven.
Groetjes
Vientje
In iedere gemeente is het anders. Ik zou het aan de school zelf vragen. Ik weet van iemand dat je o bepaalde scholen in Utrecht al in de kraamtijd moet inschrijven en dan nog weet je niet of er plek voor je is met 4 jaar. Bij ons zeggen ze 2 - 2,5 jaar en weer in andere plaasten 3,5. Dus het is niet te zeggen hoe het bij jou gaat.
hier moest ik felicia ook al met 2 in schrijven voor de bassis school en voor de peuter speel zaal al met een half jaar . ligt echt aan de gemeente waar je woont
jee zeg wat belachelijk vroeg allemaal pffffffffff.
daar ben ik nog helemaal niet mee bezig hahah maar goed wel goed om te weten/informeren hoe het bij ons te werk gaat ik heb geen idee.
Mijn neefje is nu 2.5 zal me zus eens laten weten dat ze wel eens mag informeren ahah.
Beleid en wachtlijst verschilt sterk per gemeente/stad. Ik zou daar eerst informeren.
PSZ hier bijv mag pas vanaf 21 maanden inschrijven. Plaatsing vanaf 24 maanden. Lekker duidelijk.
In Haarlem zal het vast anders geweest zijn…toen Jo 13 a 14 maanden was,wisten we dat we er niet lang meer zouden wonen…dus nooit naar scholen gezocht (risico,want misschien hadden de plannen anders gelopen).
Ik ga hem niet inschrijven als we niet eens weten waar we zouden gaan wonen als hij 4 zou zijn…
Plannen zijn allemaal gelukt…toen hij net 2 was en Eli er inmiddels was zijn we verhuisd.
Ben hier gaan informeren…geen wachtlijsten, 5 scholen binnen een straal van 1 km…misschien wel meer. Keuze zat. Jenaplan gaf zelfs aan dat we 1 week voor zn 4e ook nog aan konden kloppen (bij wijze van).
Uiteindelijk Jo januari vorig jaar ingeschreven (pakweg 7 maanden voor zijn 4e).
Eli schrijven we januari volgend jaar ook in (ook pakweg 7 maanden voor zijn 4e).
Tijd zat…heb op mn gemakje scholen bezocht, websites bekeken,gesprekken aangegaan, inspectierapporten gelezen (sommige helaas sterk verouderd). Maar wel rustig aan allemaal…
Beetje meningen gepeild…dat geeft helaas niet altijd een goed beeld.
2 gezinnen in onze straat 1 positief verhaal over 1 school,maar 1 hele negatieve…tja…je kan het toch niet weten.
Zijn uiteindelijk voor een andere school gegaan…
Je moet soms ook in de gaten houden dat ze de inschrijftermijnen niet tussendoor aanpassen.
Hier mocht je ‘pas’ met 30 maanden inschrijven voor de BSO. Inmiddels hebben ze dat losgelaten. Als ik dat niet tussendoor gehoord had dan zou ik straks voor Marit veel te laat zijn. Want dan was ze nooit met 4 jaar aan de beurt. Ze staat nu als een half jaar voor de BSO ingeschreven. Belachelijk eigenlijk dat je dat 3 jaar van te voren moet doen. En dan nog is het de vraag of het ook echt gelukt is straks.
En voor school staat ze ook al op de lijst.
Ik moet SL (bijna 3) snel aanmelden… ineens stromen de 2 kleuterklassen weer vol op de school van Th (Vrije School).
Stond in het ouderbericht dat broertjes en zusjes (tussen de 2 en 3 jaar) snel aangemeld moeten worden.
Bij Th heb ik destijds eerst met nog geen 2 jaar gebeld, toen lachten ze me nog net niet uit (ze waren gewoon stom verbaast)… want zo vroeg kon aanmelden nog helemaal niet. En toen dus met 3 jaar terug gebelt, was ook nog best vroeg toen… maar ja dat veranderd dus ook.
Th zit dus op een Vrije School in het noorden van het land.