Met welke leeftijd handen ontdekken?

Goedemorgen,



Ik vroeg me af hoe oud een kindje normaal gesproken is als het ontdekt dat die maaiende dingen aan de zijkant van zijn lichaam bij hem horen en dat ie daar iets mee kan…



Wanneer merkten jullie dat je kindje bewust tegen iets aan sloeg, iets pakte of gewoon bewust reageerde bij een aanraking o.i.d.?



Ons zoontje is nu 4 maanden, gecorrigeerd bijna 3 maanden jong. (prematuur/dysmatuur kindje, 5 weken te vroeg gehaald).



Hij maait nog altijd met zijn armpjes en beentjes zoals hij altijd al heeft gedaan.

Het is ons eerste kindje dus ik weet eigenlijk niet hoe een kindje zich hoort te ontwikkelen. Omdat hij een slechte start heeft gehad bestaat de mogelijkheid dat hij daar iets aan overhoudt dus vandaar dat ik zijn ontwikkeling met argus ogen in de gaten hou.



Hij zou nu met zo’n 12 weken toch enig besef van zijn armen/handen e.d. mogen ontwikkelen toch? Of ben ik gewoon te ongeduldig?

Ik dacht zo rond de 4/5 maanden maar ik kan me dat niet meer zo goed herinneren.

Maar staat dat niet in het boekje van het CB ?

Ik heb hier een groeibijbel uit 2007 waar alle ontwikkelstadia in staan, zijn uiteraard gemiddelden:



Dit gaat over de fijn motorische vaardigheden:

  • 2 mnd: wordt zich bewust van eigen vingers
  • 3 mnd: houdt rammelaar even vast als deze wordt aangereikt
  • 4 mnd: schudt met rammelaar om geluid te maken
  • 5 mnd: Pakt een voorwerp met de palmgreep. Grijpt zijn tenen en trekt ze naar de mond
  • 6 mnd: Reikt met een of beide handen naar een speeltje. Brengt voorwerpen van ene in de andere hand. Brengt alles naar de mond.



    Even tot 6 maanden nu overgenomen. Maar elk kind is anders en ontwikkelt zich op zijn eigen manier. Als je 10 baby’s van 3 maanden naast elkaar legt, zullen ze echt niet allemaal hetzelfde al kunnen. Kijk dus naar het algemeen. Reageert hij op je, wat doet hij als hij een speeltje ziet. Misschien kijkt hij nog liever naar dingen dan ze echt te pakken. Geef hem de tijd om de wereld te denken op zijn tempo. Houdt het gewoon een beetje in de gaten en als je je echt zorgen om zijn ontwikkeling maakt, kun je altijd even langs het CB of iets.

Bedankt voor de reacties.

Fijn te weten dat het niet heel gek is dat hij nu nog niet merkbaar iets met zijn handen doet.



Het CB hier heeft geen ervaring met prematuren dus die maken me alleen maar onzekerder omdat zij zijn ontwikkeling bekijken aan de hand van zijn echte leeftijd en dus bakt hij nog niets van die testen omdat ze hem moeten bekijken aan de hand van zijn gecorrigeerde leeftijd…

Als het aan hun lag was hij 2 maand geleden al bij de fysio geweest want hij volgde de verpleegkundige nog niet goed van links naar rechts, en zijn hoofdje kon hij ook nog niet optillen… gecorrigeerd was hij toen nog maar iets van 6 weken. Inmiddels kan hij dat allemaal al wel.



Ik vraag het daarom liever hier aan andere ouders, heb ik meer vertrouwen in.

Wat raar dat het CB niet rekent met zijn gecorrigeerde leeftijd :think: Dat zie je op tv wel altijd dat kinderartsen daar rekening mee houden en de testen baseren op de gecorrigeerde leeftijd i.p.v. de werkelijke leeftijd. Ik snap echt niet dat ze op CB’s van die onkundige mensen zetten die amper ergens verstand van hebben.