met koperspiraal plots een korte cyclus? of een innesteling?

Hoi allemaal! ik heb 4 maart voor de tweede keer een koperspiraal laten zetten nadat de eerste in februarie was gezakt…op 4 maart werd ik na het zetten van het spiraal die middag/avond ongesteld en ben redelijk onregelmatig, maar ik zou deze maand net zoals de vorige keer, uitgaan van een cyclus van ong 33 dagen, zit normaal bijna nooit onder de 30 dagen.

22 maart, dus zo ongeveer rond me eisprong, is het condoom gescheurd. ik had 15 april pas een controle bij de gyn maar heb het een week eerder gezet omdat ik toch wel zenuwen heb of dat ding nu gezakt is zoals de vorige keer.

nu is het zo, de dagna de gemeenschap verloor is wat afscheiding met wat roze, heel minimaal dat wel…

dinsdag weer niet, woensdag kreeg ik ongi krampen en had ik ineens weer roze/lichtbruine afscheiding, iets meer dan die maandag…

donderdag had ik alleen een fikse steek linksonder in me buik, en vandaag heb ik aan en af de hele dag last gehad van ongi krampen, en al het afscheiding was roze…ik dacht dat me ongi eraan zat te komen maar das veel te vroeg, want zit nu op de 24ste dag van me cyclus…ik rekende erop dat ik 5 april pas ongesteld zou worden…

kan dit nou ineens een ommeslag van me cyclus zijn? of lijkt dit op een evt innesteling( mocht het spiraal z´n werk niet goed hebben gedaan)

hopelijk herkent iemand dit,

groetjes sophie

ik dacht dat je altijd wel een risico liep met een koperspiraal…het belemmert alleen maar de innesteling en kan daardoor abortief werken. Maar een zwangerschap is niet uitgesloten. Wil je geen bevruchting hebben dan heb je het hormoonspiraaltje nodig. Maar dat wist je ws al wel…ik kan me in elk geval voorstellen dat dit een innesteling geweest kan zijn…

Hoe denk je dat een hormoonspiraal werkt dan?

Koper = geeft een lichaamvreemde reactie in het lichaam waardoor er een ontstekingsreactie komt (geen infectie!) wat innesteling tegen gaat of het wordt afgestoten.

Hormoon = maakt het baarmoederslijmvlies ook ongeschikt voor innesteling (gaat groei van baarmoederslijmvlies tegen) waardoor innesteling niet mogelijk is of zal worden afgetoten.

Wel is het zo dat een koperspiraal ingezet kan worden als morning afterpil (binnen 7 dagen). In die zin vind ik het persoonlijk nog geen abortus maar ik kan begrijpen dat meningen daarover verdeeld zijn en heb ik respect voor. Maar dat er vaak gezegt wordt dat de koperhoudende spiraal zo altijd werkt is niet helemaal waar in mijn optiek…

Sophie, ik denk dat het echt afwachten is en een test doen rond die 5de.
het kan allebei, dat is een feit maar je hebt volgens mij evenveel kans wel wel als van niet...

Hoi WoLa en esther83, bedankt voor jullie reacties,

Het is onderhand 2 dagen verder en heb na vrijdag geen buikpijn meer gehad, wel allebei de dagen roze afscheiding en vandaag de hele dag, ook rozebruin verlies…

zoals jullie al zeiden kan een koperspiraal abortief worden gebruikt voor een evt bevruchte eicel, en ik weet niet of jullie er ervaring mee hebben, maar het lijkt me sterk dat je bij een innesteling dagenlang roze en bruine afscheiding verliest, of kan dat wel?? ik zat er zelfs al zo diep bij na te denken dat het evt bevruchte eicelletje onderhand word afgestoten door me lichaam omdat ik al zoveel dagen roze afscheiding verlies… maar dat is wel erg ver gedacht ofniet? :eh:

WoLa, een hormoonspiraal had ideaal geweest maar ivm een bloedafwijking mag ik geen enkele soort van hormonen, daarom maakt het dit alles zo lastig, mijn enige optie zo ongeveer behalve het condoom is het koperspiraal.

Esther, inderdaad ik wacht de 5de zowiezo af, nog een weekje te gaan, mocht ik dan niet ongesteld zijn geworden kan ik het die dinsdag bij me gyn altijd ff voorleggen.

maar zit evengoed heel erg in de zenuwen hoor!! :cry: ik wil op een dag heel erg graag moeder worden maar het komt nu absoluut niet uit, ben nog redelijk jong en begin opnieuw met een studie in sept. maar hopen dat ik gewoon ongesteld word.

nogmaals dank jullie wel voor de reacties :slight_smile: