met de rug naar de leerkracht

De tijd dat de bankjes in rijtjes stonden is natuurlijk al lang voorbij. en die groepjes tafeltjes is natuurlijk harstikke gezellig. ik vraag me alleen af waarom mijn kinderen altijd een heel jaar lang met hun rug naar de leerkracht/schoolbord moeten zitten. Er was nog een tijd dat ik in toeval geloofde. Maar nadat de oudste nu alle groepen van de basisschool heeft doorlopen en er inmiddels kinderen in groep 8,7,5 en 3 zitten en jawel ,allemaal met de rug naar de leerkracht geloof ik daar niet meer in. Nu weet ik dat ik lieve , brave en ijverige kinderen heb (goh van wie zouden ze dat toch hebben). Maar dan nog is het weleens leuk een leerkacht in het gezicht te kijken of gewoon recht op je stoel van het bord mee te kunnen lezen.

En nu kwam sjoerd (groep 5) weer met zo’n dergelijk verhaal thuis. |e krijgen computer les in het computerlokaal. Maa er zijn maar 26 computers daar en ze zitten met 28 leerlingen in de klas. Geen probleem want in het leslokaal staan ook computers. 3 keer raden wie in het leslokaal mocht gaan zitten. En volgens sjoerd is de juf geen een keer komen kijken tijdens de les. Hij was namelijk vastgelopen en heeft vervolgens de rest van de tijd braaf op de juf zitten te wachten.

Nu begrijp ik dat drukke kinderen gemakkelijker de aandacht opeisen en dat rustige kinderen gemakkelijker over het hoofd gezien worden. Maar eigenlijk verwacht ik toch van een leerkracht dat ze daar boven staan. Dat een rustig kind net zo goed naast zijn beste vriendje mag zitten en niet altijd ter compensatie naast de grootste herrieschopper wordt gezet.

ik zou de leerkracht daar zeker op aanspreken

en je kind zeggend at als de pc vastloop, het zelf naar de leerkracht moet gaan.

hier wisselen de groepjes na elke vakantie.

dus ze zitten niet het hele jaar naast dezelfde

Ja ik ga ook zeker na de desbetreffende leerkrachten als ze na plaatsverwisseling weer met de rug naar de leerkracht zitten. Vind het alleen zo triest dat ik er nu weer achterna moet. Vorig jaar heb ik er al wat van gezegt en toen is er wel gehoor aan gegeven. Maar het gaat natuurlijk niet alleen over die zitplaats. Ik denk dat het verder doorwerkt op dingen waar je misschen niet direct de vinger op kunt leggen.

Hier wisselen de kinderen ook meerdere keren per jaar. Het heeft ook jaren geduurd voordat ik het doorkreeg. Maar toen achteraf terugkijkend en terugvragend bleek dus dat de kinderen al die jaren standaard met hun rug naar de leerkacht zaten. En in sommige groepen ken ik de kinderen ook wel min of meer. Nou kon zo voorspellen wie er nog meer met de rug naar de leerkacht zaten. En nu met de info avonden in de groepen te zijn geweest bleek dat dus inderdaad te kloppen.

Vind het zowiezo raar om de tafels zo neer te zetten dat er kinderen met de rug naar de leraar zitten. Ik ben ook leraar (op het vmbo) en zette ze vaak in groepjes maar nooit met de rug maar mij toe. Altijd schuin zeg maar. En herrieschoppers apart als ze druk blijven maar niet naast rustige leerlingen; dat vind ik zielig!

ik vind het sowieso raar dat er in een 'u’vorm of wat dan ook gezeten moet worden (vond ik als kind ook al hoor) want da’s toch heel slecht voor je nek als je je zo moet verdraaien? ik had vaak last van mijn nek en hoofdpijn en ik zie dan ook niet waarom de gezichten niet allemaal gewoon makkelijk naar het bord gehouden kunnen worden en alleen tijdens bijvoorbeeld discussies ofzo of maatschappijleer de tafels in een u vorm zodat men meer oogcontact heeft?

ps: ik vind het ook erg jammer te lezen dat kindjes die rustig hun beurt afwachten vergeten worden. Wat voor boodschap krijgen ze dan? ‘als je je kwek maar wijd genoeg open doet wordt je gehoord.’ :think:

Even ter verdediging van de leerkracht: in mijn lokaal is zo weinig plek, dat ik genoodzaakt ben kinderen met hun rug naar het bord te plaatsen.

Maar… dat wil niet zeggen dat dat altijd hetzelfde kind moet zijn! Ik zou inderdaad wel kiezen voor het kind dat voor zichzelf kan bepalen dat 'ie achterom kijkt of z’n tafel bijdraait op het moment van instructie. Maar dat dat steeds jouw kind moet zijn… is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier wou ik al een tijdje op reageren. Hoezo met de rug naar de leerkracht? Zo zet je toch geen tafels neer. :shock: .

wel als je geen ruimte hebt, als je weinig klassikale instructie geeft of om andere redenen

Hier ook een leerkracht en wat bedoel je met de rug naar de leerkracht…

Als het goed is zit in deze tijd een leerkracht niet meer achter zijn bureau of geeft hoofdzakelijk klassikaal les…

Achter het bureau volgens mij nog redelijk vaak hoor want de kinderen werken hoofdzakelijk zelfstandig en kunnen indien nodig bij de leerkracht komen die waarschijnlijk ook wel vaak rond zal lopen.

En inderdaad werken de kinderen op de school waar ze zitten hoofdzakelijk zelfstandig met twee weekelijkse taken. maar niet te min wordt er regelmatig iets klassikaal of voor wie er behoefte aan heeft op het bord uitgelegd. En als er dan bij de info avond van de desbetreffende groepen wordt verteld dat kinderen die die uitleg niet echt nodig hebben en in princiepe doorwerken toch vaak even meekijken bij uitleg dan is dat voor een kind wat met de rug naar de leerkracht zit toch heel erg lastig.

De kinderen zitten in groepjes van 3 -4- 5 of 6 leerlingen. En dan ontkom je er niet aan dat er kinderen zijn die helemaal of schuin met de rug naar het bord zitten. En als er bij willekeur de plaatsen verdeeld zouden worden dan zou dat geen enkel probleem zijn. Na een paar maanden heb je weer een ander plekje. Maar ik kan niet anders dan concluderen dan dat men rustige kinderen per definitie die plaatsen toebedeeld zodat men meer ogen vrij heeft voor de onrusitge kinderen. En daarmee doe je die rustige kinderen te kort. Ten eerste is het niet goed om scheef in je stoel te hangen (bij echt klassikaal werk wordt de stoel opgedraaid maar vaak is de uitleg maar voor de geinteresseerde) en ten tweede is het ook wel leuk om als leerling te weten hoe je leerkracht eruit ziet.

hmm, ik vond onze school wel ouderwets met hun rijen… Maar als ik dit zo lees dan ben ik er wel blij mee :thumbup: Ze wisselen wel regelmatig van plek. Ook wel goed. En ze schuiven ook wel met de tafels met sommige opdrachten maar de standaard is in rijen van 2 :lol: