met de pot mee eten- hoe ziet dat er bij jullie uit?

en dan is je kindje 1, en mag ie met de pot mee-eten…

maanden heb je voorzichtig geselecteerd wat wel en wat niet. Hapje fruit, stukje brood, lepeltje rijst. En opeens mag (bijna)alles… :?

Hoe doen jullie dat? Eet je kindje idd vanaf +/- 1 jaar met jullie mee? En is jullie pot daaraan aangepast? Of eten jullie echt hetzelfde als toen de kleine nog niet mee at? Of eet ie juist nog steeds zijn eigen potje (letterlijk of figuurlijk)?

Hier is het langzaamaan wel echt met de pot mee-eten. Een eigen maaltijd is eigenlijk alleen uit tijdgebrek (als ik het niet voor elkaar krijg om half 6 het eten klaar te hebben) of uitzonderlijk als ik iets wil eten wat ik nano nog niet toevertrouw (zoals gisteren preitaart; das wel heeel veel prei voor zulke kleine darmpies!). Ik eet verder min of meer hetzelfde als voorheen, alleen veel flauwer (merk ik als ik bezoek heb!).

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Kaylee eet echt met de pot mee… knoflook, peper, alles gaat erin…

Nu moet ik zeggen dat wij nooit echt hele "rare"dingen eten en het vaak aardappels, rijst of pasta gewoon met groenten en vlees is. (maar wel veel knoflook, sjalot of ui en peper)

Frietjes en andere gefrituurde dingen krijgt ze eigenlijk nog niet, soms met hoge uitzondering een paar frietjes… gisteren mocht ze een stukje frikandel wat we hadden wat te vieren ( :lol: ) maar ze lust het niet haha, mond in, en meteen een vies gezicht en mond weer uit :lol: :inlove:

Ik heb wel eens wat over van ons eten (ovenschotel, spaghetti, dat soort dingen) dat vries ik dan in voor haar, als wij een keer iets eten wat zij niet mag/lust.

Lana eet hier ook alles al mee. Ben wel wat voorzichtiger met kruiden, maar ze gaan er wel in. Friet en frikandel eigenlijk nog niet, soms 1 of 2 patatjes maar dat is dan ook alles.

Yeline eet ook gewoon mee net zoals wij het ook eten met kruiden en een beetje zout.

We hebben Sebastiaan vanaf een jaar gewoon steeds wat van ons eten laten proeven. Als hij iets lekker vond, kreeg hij het de keer daarna ook gewoon. Patat en frikandel krijgt hij ook (vindt 'ie heerlijk :mrgreen: ), maar dan krijgt hij vaak eerst groenten op z’n bord, die hij eerst op eet. Tegen de tijd dat mijn man dan hier is met patat, heeft hij in ieder geval al wat gezonds gehad :thumbup: .

Groetjes,

Heleen

Het werkt hier niet. Ik kan het haar wel voorschotelen, maar ze eet het niet. Heel veel dingen kan ze gewoon nog niet mee overweg. Alles met een schil bijvoorbeeld. Ik denk dat met de pot mee-eten hier pas echt een optie wordt als ze eenmaal kiesjes heeft. Dus ze eet nog steeds potjes.

Dat is vaak ook handiger trouwens, omdat we zo vroeg meestal nog niet klaar zijn met koken of één van de twee nog niet thuis is om het op te eten. Als wij dan gaan eten schuiift ze aan en krijgt ze ook van ons eten zodat ze het kan uitproberen.

Sommige dingen kan ze wel, maar dan eet ze ook veel minder dan uit een potje, en ze is toch al geen grote eter. Vanavond eten we puree, erwten & worteltjes en vissticks. Die puree dat eet ze wel, zelf met een lepel. De wortels en erwten beslist niet. De erwten stopt ze in haar mond en spuugt ze dan weer uit, de worteltjes wil ze niet eens proberen. Visstick valt te proberen, maar de vorige keer hoefde ze niet.

Dus… you tell me, hoe moet ze dan met de pot mee-eten?

Dochterlief (bijna 11 maanden) eet al sinds ze ruim 9 maanden is met de pot mee. (We hebben Rapley gedaan en het was natuurlijk dat ze ging mee-eten). Maar dan wel zonder extra toegevoegd zout. Wij eten net als voorheen. Dus veel knoflook, uien, kruiden en specerijen. Het enige dat ze niet krijgt is vlees omdat wij vegetariers zijn. Ze krijgt nog BV dus daarom mag ze ook nog geen melk.

Vanavond eten we een hete curry en dan geven we haar maar een prakje uit de vriezer (kidneybonen met groente en kerrie).

Verder is ze weg van linzen dus daar heb ik altijd een extra voorraadje van in de vriezer. Hoeft bij dringende vette-hap-behoefte van pa en ma dan alleen maar even opgewarmd. :drool:

Heyya

We maakte gewoon wat we altijd zelf al aten en gaven Mateo steeds ook een beetje. Ik was niet extra voorzichtig met kruiden of wat dan ook…Maar had wel altijd een potje bij de hand als hij iets echt iets niet lekker vond…

Ik koop eigenlijk sowieso bijna nooit met zout, dus dat was geen probleem…

Na mate van tijd leer je wat hij wel en niet eet…

Als ik perse iets wil eten wat Mateo niet lekker vind, krijgt hij een potje, of ik maak iets voor hem apart…

aangezien hij zo slecht eet maken we nu een minibordje met van alles een beetje van ons eten…en dan maar zien :?

@Heyya wrote:

(We hebben Rapley gedaan en het was natuurlijk dat ze ging mee-eten).

Wij ook, maar hier werkte het dus niet op die manier :cry: .

Hier wordt ongeveer 4 van de 7 dagen mee gegeten. Nasi vind meneer duidelijk niet lekker om een voorbeeld te noemen. Dan eet hij iets uit de vriezer of Nutriciapotje…

Wel wordt er duidelijk minder gegeten dan uit een potje maar het komt m.i. ook omdat hij nu minder nodig heeft dus ook minder eet.

Ik vind vlees wel moeilijk, kip eet hij erg goed ook hele stukjes maar dat is natuurlijk zacht vlees(ik had een heerlijke biokippie in mijn gril gedaan en hij kwijlde zo ongeveer zo lekker!).

Frietjes mag hij mee eten voor de fun maar nog niet als maaltijd dus nadat hij iets anders heeft gegeten.

natas

Hee natas, maar als Niels méér eet als hij een potje krijgt, ben je dan niet bang dat hij een beetje weinig eet als hij met de pot mee-eet?

Heeft Niels al kiezen trouwens? (omdat hij kip kan eten bedoel ik)

Bryan die eet al een tijd mee met de pot al voor dat ie 1 werd

Lena , Niels kan geweldig goed kauwen met zijn “brobbels” de kiezen zijn wel in aantocht ,althans 1 dan.

Ik ben daar soms wel bang voor dat hij minder eet maar volgens mij is dat van mij gewoon veel voedzamer :snooty:

En als hij het erg lekker vind eet hij wel veel! (gisteren zuurkool met aardappel en stukjes worst en spekjes…(heel klein beetje hoor), vandaag lasagna… en smullen die baviaan!!)

natas

luciano eet al maaaaaanden gewoon met de pot mee…heeft nooit potjes gehad…gewoon wat wij aten/eten…geprakt of lekker zo…en geen probleem…ik heb dingen voor hem in de vriezer als we bv thaise curry/bami eten want te sterk gekruide dingen vind hij nog niet zo lekker (van een beetje bami is hij 1 avond bijzonder misselijk geweest) en voor de rest laat ik hem eten wat/hoeveel hij wil (hij krijgt voor het naar bed gaan altijd een fles pap & mamamelk)

Maaike eet nu eigenlijk gewoon met de pot mee. Alleen de hete dingen niet. Gisteren kon ik bijvoorbeeld niet koken en zou normaal een potje voor haar pakken maar nu heeft ze ook nasi met babipangang, atjar en gebakken banaan gegeten. Ze vind eigenlijk alles lekker.

En een bord met allemaal kleine dingetjes met verschillende kleurtjes vind ze heel interessant.

Ik maak vrijdags ons weekmenu en haal dan zaterdag voor de hele week boodschappen. Als wij bijvoorbeeld wraps eten dan krijgt zij alleen de rijst met bonen en koriander en de tomaat, komkommer, sour creme, advocadodip, mais enz. En niet de saus omdat die te heet is. En geen wraps omdat dat niet handig is.

Met indiaas hetzelfde: ze krijgt de rijst, nan, groente en koriander maar niet de saus.

Met niet pittige gerechten eet ze alles mee:

Ook met zout gekookt en ook als het eens minder verantwoord is.

Maar dan geef ik haar nog wel extra tomaat ofzo.

Ik zorg altijd dat we elke week rijst, pasta, aardappels, en bonen/couscous of wraps eten. En natuurlijk vis, vlees en vega.

Bonen, mais en pasta zijn hier favo :slight_smile: .

Kruiden doe ik net als anders maar wat Fiep zegt als ze ook de saus eet zorg ik wel dat het niet pittig is.

Ik ben heel blij dat ze het op het moment nog zo leuk vind om alles te proberen.

Alleen makreel, zuurkool en andijvie hoeft ze echt niet :mrgreen: