met de pot mee eten en dan...........

Hallo,

mijn dochtertje van ruim 11 maand mag met de pot mee eten,wat ze heerlijk vindt.Maar ze wil t zelf doen.Hoe doen jullie dat?

Zij gaat op een gegeven moment met de lepel op tafel slaan,met haar handen eten etc.Moet ik r nu al leren dat iets niet mag?Of moet ik r laten?

Ben aan t twijfelen, vandaar de vraag!

hmm

toch denk ik dat je al aan moet geven wat wel en niet mag want ze zijn slimmer als je denkt

en als je het nu toelaat blijft ze het misschien doen

hoi,

ja dat dacht ik ook,maar wist t niet zeker.Vandaar de twijfel…

Zamira is pas 7 maanden

krijgt dan groente en aardappel purree door mekaar geprakt maar wil ook soms de lepel afpakke omdat ze het al zelf wil doen maar denk echt dat je nu al je grenzen moet stellen

Wij lieten haar altijd lekker haar gang gaan, dus met de handen eten, met de lepel slaan, geen probleem. In het begin is het toch meer spelen en ontdekken, dan eten. Zo langzamerhand is ze er zelf wel achtergekomen hoe ze moet eten, doet ook echt haar best om ons na te doen, kan netjes dingen aan haar vorkje prikken en met een lepel eten. Dus dat komt vanzelf wel goed.

Voor mijn gevoel is ook nu pas het moment gekomen dat Laura echt het onderscheid kan maken tussen spelen en eten. En dat betekent dat ik nu bijvoorbeeld dus wel haar beker afpak als ze die expres omgooit (natuurlijk niet als dat per ongeluk gaat, maar soms houdt ze hem expres op de kop). Toen ze nog jonger was, hoorde dat naar mijn idee meer bij de ontdekkingsfase, goh, dit is een beker, wat kun je er allemaal mee doen, eens even uitproberen… en die kans heeft ze dan ook ruimschoots gehad.

Maar dat was dus een tijd geleden, nu is dat wel anders, ik zie nu gewoon aan de blik in haar ogen dat ze bepaalde dingen doet om uit te dagen, en een aantal maanden geleden vond ze het gewoon heel erg interessant hoe iets werkte, maar zonder verdere bijbedoelingen.

En dan kan je het wel meteen gaan verbieden (ze zullen best snel genoeg doorhebben dat het niet mag), maar dat is toch eigenlijk ook wel jammer, om de kans af te nemen om op de eigen manier de wereld te ontdekken.

Dus onze aanpak was, lekker laten experimenteren, opvoeden doen we daarna wel (= nu). Ach, voor elke aanpak valt wel wat te zeggen he.

Klinkt goed Mejis…

Maareh… ik ben misschien wel een beetje een zeur dat ik dan alles moet schoonmaken :oops:

Mw-tje gooit idd alles naast de kinderstoel :eh:

Ik merk ook dat als ik met de lepel aankom ze gaat meppen :shifty: maar als ik het met mijn handen geef dan gaat die mond wagewijd open :eh:

Misschien toch maar eens proberen :think: :think:

Het is voor hen nieuw, maar voor ons ook -> wat en hoe nu? :wink:

:mrgreen: :mrgreen: wel leuk hoor die nieuwe fasen

Ja, schoonmaken - zucht-

Daar word ik ook niet blij van, als het eten weer eens door de hele keuken verspreid ligt.

Soms, als we eraan denken, leggen we een tafelkleed onder haar stoel, scheelt wel wat, dan hoef je die alleen maar even uit te kloppen (als het eten niet al te ver weg terecht komt tenminste). Maar meestal zijn we na de maaltijd wel even zoet met puinruimen.

Dus ik hoop op betere tijden :wink:

hi hi ik zie het al helemaal gebeuren, zo klein dreumesje die enthousiast de lepel met inhoud door de keuken heen slingert.

ik zou zeggen grenzen stellen