Met 1 jaar mogen ze alles

Wat ik mij afvraag. Dochterlief krijgt nu gepureerde groente, steeds een beetje grover. Maar ze mag natuurlijk heel veel dingen nog niet eten, niet te veel kruiden, niet te zout enzo.



Over een tijdje is ze 1 jaar en dan mag ze met de pot mee eten. Hoe laat je dat soepel verlopen. Kan mij niet voorstellen dat ze dan ineens risotto of een overschotel (ik noem maar wat) mee eet.



Of gaat dat best makkelijk? Wat zijn jullie ervaringen?

Gewoon proberen denk ik

Is gewoon automatisch gegaan wat ik me nog kan herinneren… Tygo wilde steeds meer proberen en kwa gezonde hap wel in mee gegaan.

En risotto daar heb je nu toch ook al potjes van ?

Ik weet me nog te herinneren met tygo dat hij dan ook wel potje kreeg met risotto erin

Dus denk mits niet te kruidig kunnen ze gewoon mee eten

Ik prakte het eten van tygo en dan steeds met meer stukjes erin.

Matig met zout doe ik sowieso altijd want dat is ook voor volwassenen niet goed

ik gaf bij Katie potjes. Bij gioya ga ik geen potjes meer geven. dan eet ze gewoon gepureerde aardappelen met groente.

Stoppen met pureren :wink:

Mijn kids aten vega ovenschotels of risotto al vanaf een maand of acht zeker wel mee. Beetje prakken of kleiner snijden waar nodig.

Risotto lijkt mij nu nog te zout??



Maar het is dus niet vanaf 1 jaar --> hoppa volledig mee-eten. Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat ze dan wel weer meer zout enzo mogen. ===

Mijn jongste at met een maand of 10 ook wel met de pot mee hoor.

Maar niet super pittig/gekruid eten, ik kookte dan gewoon altijd zo dat ze gewoon gezellig mee kon eten. Maar dat gaat ook wel iets makkelijker via de rapley methode.

Zout en kruiden moet je langzaam opbouwen, het is niet zo dat je in 1 keer alles moet geven met 1 jaar. Maar tegen die tijd zijn ze wat meer ontwikkeld en kunnen ze meer hebben.

Er zijn al best veel voedingsmiddelen waar al zout in zit, ik voegde dan zelf geen zout toe aan het eten. Vlees kruidde ik wel, maar vond ze dan meestal niet lekker. Dus rustig opbouwen en kruiden en zout gewoon met mate.

Wat ik ook vaak deed, klaarmaken zonder kruiden, dan bordje eruit halen en dan kruiden voor manlief en mezelf.

Melinda at met de pot mee toen ze 10 maanden oud was …

Behalve erg pittige dingen niet maar voor de rest echt alles :slight_smile:

Ik vind dat nog steeds een grappig gezegde “vanaf een jaar mogen ze alles”. Ik snap dat ze bedoelen dat er geen restricties meer zijn maar komt zo over alsof dat een kind zelf ook een omslag gaat maken met één jaar :stuck_out_tongue:



Maar zoals anderen hier al aangeven. Minder gaan pureren, steeds grover laten, steeds vaker stukjes aanbieden maar let nog wel op kruidig eten. Kruidig eten zijn hun darmpjes niet gewend en kunnen velen niet gelijk verdragen.

Als ik bijvoorbeeld nasi maak, dan houd ik wat rijst apart en roergebakken groente, meng dat als nasi voor S en dan doe ik er voor ons zelf de kruiden erbij.

Als andijvie stamp maak, dan hou ik voor S een prakkie apart en doe er daarna voor ons kruiden en gebakken ui erbij.

Boterham ging in het begin nog in 10 stukken, nu in 4 stukken enz.



Daarnaast varieert het per kind. Zoontje van een collega is paar maanden jonger als S maar is stevige eter en pakte gelijk stukjes. Terwijl S echt stukjes verafschuwt en heel lang tijd nodig heeft voordat hij overstag gaat met iets te eten.

Het enige wat er in gaat als zoete koek, is koek :wink: en ander krokant eten (zoals geparneerde kipsnitzel) en inmiddels ook brood. Maar stukjes groente, die slaat hij gelijk over, is het gepureerd dan is het prima en zo ook met fruit.

Het verschilt ook per kind. Onze zoon heeft heel lang alleen maar gepureerd gegeten. Hij hoefde geen grove stukken. Ook had hij graag potjes. Dochterlief heeft echter nooit echt gepureerd gegeten en vind het heerlijk om te knagen aan een stuk eten. Potjes heeft ze ook nooit graag gehad.

@babywens wrote:

Risotto lijkt mij nu nog te zout??



Maar het is dus niet vanaf 1 jaar --> hoppa volledig mee-eten. Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat ze dan wel weer meer zout enzo mogen. ===




Zout is gewoon slecht voro je gezond, voor iedereen en met baby’s moet je helemaal oppassen. Volgens mij is het zo dat je met drie boterhammen al aan je max zit qua inname van zout per dag… Daar ga je dus heel makkelijk overheen. Maar door goed te kruiden en bij risotto bijv zoutloze bouillon te gebruiken kan je heel goed koken zonder zout of met maar een beetje.



En het is idd zo dat je kind geleidelijk aan moet wennen aan kruidiger eten. Wij gaven dus wel al vanaf de eerste stukjes groente milde kruiden als peterselie, basilicum enzo en vanaf een maand of negen ook pittigere dingen en ook ui.

Als ik hier lees dat mensen nog apart koken voor een kind van anderhalf begrijp ik dat niet zo goed, vollop zn smaak aan het ontwikkelen, juist het uitgelezen moment om hem/haar lekker aan allerlei smaken te laten wennen.

Onze kinderen aten als (grotere) baby’s dus ook al heel graag dingen als olijven, blauwe kaas maar ook stevig gekruide nasi of couscous.

@Lune wrote:

Als ik hier lees dat mensen nog apart koken voor een kind van anderhalf begrijp ik dat niet zo goed, vollop zn smaak aan het ontwikkelen, juist het uitgelezen moment om hem/haar lekker aan allerlei smaken te laten wennen.


Doel je daarmee op mij?
Ik kook niet apart, ik voeg alleen sterke kruiden later er aan toe en haal voor hem alvast een portie milder gekruid er vanaf.
Ik wil een kind van 1,5 het niet aan doen om flinke dosis sambal of zwarte peper (bolletjes) naar binnen te krijgen. Maar gewone kruiden en knoflook etc. krijgt hij gewoon.

Maar dat is precies minj punt, kinderen kunnen prima sambal of peper (leren) waarderen, of een uitje door de andyvie. Net zoals heel veel mensen zo reageren van ah wat zielig als wij een kind blauwe kaas geven oid, laat kinderen gewoon lekker zelf bepalen wat ze lekker vinden ipv er vanuit te gaan dat extremere smaken niet lekker zijn.

Nou, blauwe schimmelkaas vind ik nog wat anders als sambal. Zo pittig waar wij af en toe van houden is toch echt nog even teveel van het goede.

En uitjes reageert hij slecht op dus dan heb ik geen nachtrust en hij ook niet.

Hier eet ze nu ook mee hoor. Geen zout en suiker, wel kruiden en ook ui, peper en knoflook. Soms pas ik wat aan, ze kan niet goed tegen tomaten(saus), of ik kook een aardappeltje voor haar ipv dat ze bijv wraps eet. Met 8/9 maanden kreeg mijn dochter gewoon risotto, alleen maakte ik die dan niet met zoute bouillon maar gewoon met water, en dan is het eigenlijk gewoon rijst. Iets uit de pan halen voor haar en daarna voegde ik bouillon toe. Nu eet ze ook kruiden mee, lasagna, ovenschotels en vandaag een quiche. Wij eten nooit gekookte aardappels, groente en vlees.

Fijn om alles zo te horen.



Kittycat, dus lasagne enzo ook al. Goed om te horen!



Ik heb nu nog een vriezer vol staan voor S. Maar als dat op is, dan ga ik maar eens wat meer meegeven wat wij eten. (kan ik manlief meteen wat gezonder krijgen 8) )

Ja lasagna ook. Maar niet gemaakt met ingredienten uit een pakje of potje, behalve gezeefde tomaten dan en de lasagnabladen.



Je zou nu bijv al naast het gepureerde gewoon wat stukjes van je eigen eten, als dat geschikt is, kunnen geven, kijken hoe dat bevalt. En in het begin stikken ze af en toe een beetje hoor lijkt het, maar dat komt wel goed als het kleine stukjes zijn.

Gepureerd hebben ze hier nooit gegeten, altijd met stukjes. Eerst hele kleine (geprakt), en steeds groter. Met een maand of 8 aten ze alles mee met ons. Ik voeg sowieso al nergens zout aan toe, en we eten al aardig gezond qua avondeten, dus dat konden ze zo mee eten. Ook allerlei kruiden. De jongste had alleen wat last als we prei hadden gegeten van haar darmen, dus dat hebben we met mate gegeven.