menu

Dames…



Hulp graag…



Ik moet voor kerstavond en 2e kerstdag een menu opstellen…



Voor kerstavodn heb ik:



Amusesoep

Gamba’s met aioli

Gebakken aardappeltjes

3 soorten groente

Chocoladefontein…



Ik wil er graag nog een vleesje bij (met cranberrysaus), maar ik ben niet zo goed in vlees bakken…Hebben jullie een tip…



Voor 2e kerstdag heb ik nog niets behalve amerikaanse chocoladetaart als toet…

Het moet wel makkelijk eetbaar zijn want er zit een cubaan bij die nog niet zo gewend is aan ons eten…Maar ook een beetje kersterig natuurlijk…



HELP…

iets wat je in de oven kan doen is dan wel makkelijk :think:



Mijn schoonmoeder doet altijd een kalkoenrollade in de oven…



dan hoef je hem dus alleen op middelhoog vuur rondom even aan te braden en dat is dus echt een kwestie van erbij blijven en gewoon steeds een beetje draaien tot hij een mooi goud kleurtje heeft.

Dan in een ovenschaal, plakjes spek (doe zelf altijd katenspek) erover, afdekken met alu folie en op 175 graden in de oven.

Het moet zeker een uur, meestal dan even weer wat vleesvocht erover en soms de plakken spek vervangen voor nieuwe (had het een keer te hoog in de oven, t moet echt in t midden) en dan nog es een half uur, zonder alu folie voor een mooi kleurtje en korstje



Kalkoen met cranberry saus is heel traditioneel, dus daar kom je wel mee weg.



Verder…



Ik krijg 2e kerstdag mijn moeder, haar vriend en oma te eten.

Bij ons gaat er heel traditioneel een varkensrollade de oven in met gepofte aardappel (kleine aardappelen in folie)

verse sperziebonen en broccoli, kaassausje met wijn erbij.

Verder doe ik er ook een geliefde “salade” bij op tafel van komkommer/witlof met mandarijn en walnoten.

als toetje vanille creme met gebakken appel en kaneel en een bolletje roomijs.

Als vooraf hebben we een koude kipcocktail.

Stukjes kip met rozijnen en ananas in een met ijsbergslag beklede coupe en een lichte mayonaise met citroensap yoghurt en kruiden. (kerrie, bieslook, peper en nog wat dingen die ik zo niet uit t hoofd weet)



je zou eigelijk eens moeten googlen op amerikaanse kerstgerechten.

Weet wel dat echte aardappelpuree daar erg geliefd is met kerst.

:think:

Ik kan je een recept geven van kleine hapjes van varkenshaas (of kip als je met budget zit) met brie in bladerdeeg. Met een gemakkelijk te maken rode portsaus.

Ik kan morgen wel wat tips geven heb niks bij de hand hier en ben vanavond niet thuis.



Ben wel nieuwsgierig naar je amusesoep wat moet ik me daar bij voorstellen?

Gewoon een klein kopje soep als amuse :wink:



Dank voor alle tips, en alle tips blijven welkom dus graag Ruud…

Wat hier door de kids altijd erg lekker wordt gevonden is;

Varkensfilet aan het stuk, in de over met abrikozen. volgens een recept van Jamie Oliver, kan als de ingredienten je wat lijken het recept wel opzoeken…

@Marlous wrote:

Gewoon een klein kopje soep als amuse :wink:



Dank voor alle tips, en alle tips blijven welkom dus graag Ruud…






Pfff ik dacht al knars etc etc :slight_smile:



Ik maak wel eens een capuccino van kreeft als amuse. Dient leuk op "kreeftensoep met “schuim” er op in een capuccino kopje. 8)

@ruud wrote:

@Marlous wrote:
Gewoon een klein kopje soep als amuse :wink:



Dank voor alle tips, en alle tips blijven welkom dus graag Ruud…






Pfff ik dacht al knars etc etc :slight_smile:



Ik maak wel eens een capuccino van kreeft als amuse. Dient leuk op "kreeftensoep met “schuim” er op in een capuccino kopje. 8)




Ok het gaat er dus wel om dat ik niet uren in de keuken hoef te staan…En voor het vleesgedeelte, iets wat bijna niet kan mislukken…Ik weet niet wat ik fout doe, maar het is of te taai, of te rare etc…



Dat recept van Inkie klinkt ook erg lekker…Pb me maar :-*

Ik heb 2 weken geleden een kookclinic gehad met recepten die geschikt zijn voor Kerst. Misschien heb je daar wat aan? Het waren wel gerechten waarin erg veel tijd ging zitten, maar ik vond ze erg smakelijk.



Voor de echte kookliefhebber, ik heb ze in Excel dus roept u maar :wink:

Marlous ik zoek wel wat “makkelijks” op ik had je begrepen hoor. :wink:





En Pientje doe maar mailen. :thumbup:

Als voorgerecht misschien zalm & toast met veldsla? Lekker makkelijk en vantevoren klaar te maken. Of paté met cranberrysaus, kost ook geen tijd.

Weet ook nog wel een recept voor lekkere champignonsoep: kastanjechampignons fruiten, potje runderbouillon erbij, slagroom / creme fraiche erbij, eetlepel foelie (voor een liter), 20 minuten laten trekken. Eenmaal op de borden doe je er wat basilicum op. Toast erbij met paturain of met kaas-uit-de-oven.



Tussendoortje: bladerdeegpakketje met gedroogde abrikozen, geitenkaas, amandel en wat honing uit de oven. Kun je ook vantevoren makkelijk klaarmaken en hoeft op de dag zelf alleen nog in de oven.



Zo’n kant en klare kip of kalkoen vind ik ook altijd erg lekker en je hoeft er niet voor te kunnen koken, terwijl het er wel kersterig uit ziet.



Zalm in bladerdeeg vind ik ook lekker als hoofdgerecht trouwens. Bladerdeeg besmeren met paturain, zalmkruiden erop, gewoon zo’n diepvriesmoot zalm erin. geen moeite, hartstikke lekker. Doe je er krieltjes bij en salades.

Stoofpotje met kalkoendijen



Neem 4 kalkoendijen

1 bakje champignons

Wat olijven

1 paprika

1 rode ui

1 courgette

Diverse kruiden



Was de kalkoendijnen en dep ze droog

Champignons schoonmaken en halveren

Ui schoonmaken en in halve ringen snijden

Courgette wassen en met schil en al in plakjes snijden

Paprika wassen en schoonmaken (zaadlijsten verwijderen)



De kalkoendijen lekker kruiden met wat peper en flink wat kerrie.

De dijen rondom aanbraden tot ze gezellig “bruin zien�.

Afblussen met water

Alle andere ingrediënten er overheen leggen zodat de dijen volledig bedekt zijn

Het vuur laag zetten het vocht moet tegen pruttelen aan zitten

Minimaal 1,5 uur laten pruttelen

Voorzichtig met een prikkertje voelen of de dijen gaar zijn.



Van het vuur zetten en aflaten koelen. Dit doe je dus gewoon 1 of 2 dagen van te voren



Op de dag zelf zachtjes opwarmen. Duurt maximaal 30 minuten. Serveren met rijst of puree.

4 stukjes hertenbiefstuk

1 zakje cranberries

2 eetlepels water

Wat suiker

citroensap naar smaak

1 zure appel gesneden in blokjes

Circa 1 dl rode wijn

Kaneel naar smaak

Zwarte peper



Zet de biefstuk ’s morgens al buiten de koelkast.



Laat de cranberries, suiker, citroensap en water 15 min koken voeg vervolgens de appel en wijn toe laat dit 15 min sudderen. Op smaak brengen met de kaneel



De hertenbiefstuk aan beide kanten circa 3 min bakken en met een beetje zwarte peper bestrooien. Schep de saus voorverwarmde borden en leg het vlees er midden in.



Serveren met bijvoorbeeld rode kool of spuitjes en puree of pommes duchese

ps Hertenbiefstuk van de Aldi is niet duur en best goed!

Deze moet je op de dag zelf doen maar is wel feestelijk!





Rollade van Wild Zwijn met cranberry compôte



Benodigdheden:

1 rollade van wild zwijn (1,5 kg),

100 g boter,

¼ dl slagroom,

1 dl calvados,

3 el Dijon mosterd,

500 g cranberries,

2 blikken halve perziken,

50 g suiker, 2 tl tijm,

2 tl rozemarijnnaaldjes,

10 takjes peterselie, zout, peper.



Bereiding

Cranberry compote (kan 2 dagen van tevoren worden gemaakt): in vergiet cranberries wassen en goed laten uitlekken. Boven maatbeker perziken afgieten. In pan 2 dl perziksap met cranberries aan de kook brengen. Cranberries in ca. 5 min. zachtjes gaar koken. Op smaak brengen met suiker. Laten afkoelen.



In kommetje mosterd vermengen met tijm, rozemarijn, zout en peper. Rollade met mosterdmengsel inwrijven en minstens 10 minuten laten intrekken. 12 halve perziken vullen met cranberrycompote. Rest van cranberrycompote in schaaltje doen.



In braadpan boter verhitten. Rollade in ± 10 minuten rondom bruin bakken. Met deksel op pan rollade in ± 1 uur gaar braden. Platte schaal voorverwarmen. Rollade uit pan halen en afdekken met aluminium folie (10 minuten laten rusten). Intussen vetlaagje voorzichtig van braadvocht schenken. Rest van braadvocht weer aan de kook brengen. Calvados en room toevoegen. Aanbaksels losroeren en alles ± 3 minuten laten inkoken. In sauskom overgieten. Touw van rollade verwijderen.



Tip

Rollade in plakjes snijden. Plakjes rollade dakpansgewijs op schaal leggen. Gevulde perzikhelften langs rand zetten. Garneren met toeven peterselie. Jus en cranberrycopote apart erbij geven.

Ow en mega simpel



Gevulde kwarteltjes. 30 minuten in de oven een klaar. Volgens mij kan ik ik die zo gevuld en al bestellen. :mrgreen:

Ik weet al wie er kookt op de volgende post-meeting-party :dance: