Meneer wil geen melk meer (nog geen 7 mnd)

Die aap van ons wil dus geen melk meer.

Tot 2/3 weken terug kreeg hij volledig BV, met vanaf dat hij 5 mnd is hier en daar een hapje. Ik ben gestopt met kolven en heb de BV door FV vervangen overdag. Hij heeft de FV wel gedronken.

Maar sinds een paar dagen wil hij dus geen melk meer… geen BV en geen FV.

Z’n schema nu

7 u BV (voor mijn idee niet veel, is ook zo klaar en snel afgeleid)

10u fles aanbieden + fruithap (hier drinkt hij meestal nog wel 90 cc met "lichte dwang (lees: in de houdgreep))

12.30 boterham met appelstroop, pasta, smeerkaas of alleen boter (bieden ook eerst melk aan). Eet (bijna altijd) hele boterham (met korst).

15 bieden fles aan, daarna rijstwafel oid met wat water of diksap. drinkt meestal geen melk, wel diksap.

16.30 bied nog een keer melk aan, drinkt meestal wel wat max 90 cc.

17.30 eten, ben sinds vandaag begonnen met eerst pap (van opvolgmelk) en dan z’n warm eten om er meer pap in te krijgen.

Hij eet met de pot mee (we eten bijna altijd zoutloos, en uiteraard let ik op wat hij wel en niet mag) want potjes blieft íe niet :wink:

Van het CB mocht hij toen hij 6mnd was volle yoghurt proberen, dit vind hij heerlijk, maar z’n exceem vlamt hierdoor op…

voor hij gaat slapen (19.00 ongeveer) krijgt hij BV en/ of een fles (wil hij vanavond ook niet…) Drinkt aan de borst wel een paar minuutjes maar als de TSR niet opschiet dan bijt íe (heeft tandjes) en dan zegt de TSR helemaal toedeledoki natuurlijks :lol:

Tot vorige week kreeg hij om 23.00 een fles, maar die wil hij ook niet meer hebben nu. Hij wordt gewoon boos als je 'm wakker maakt.

Hij poept goed (1 x per dag) en voldoende. Plast meestal ook voldoende.

Is licht (aan de onderlijn) maar ziet er goed uit en is erg actief.

Slaapt ('s nachts) van 19.00 tot 07.30 oid… overdag bij elkaar 2,5 uur misschien.

Eet verder alles (behalve potjes en melk) is eigenlijk geen lastige eter…

Wat we al geprobeerd hebben

• iig er GEEN strijd van te maken
  • melk door de fruithap heen, dit pikt hij tot op zekere hoogte
  • fruithap of diksap, of vanille rijstebloem door de melk, dit pikt hij niet
  • melk koud aanbieden, hoeft íe niet.
  • uit een tuitbeker (hier drinkt hij water of diksap uit), na 1 slok heeft íe de grap door :think:
  • als pap :naughty:
  • ander merk FV

We bieden de melk 2 x aan met “lichte dwang (even in de houdgreep in een rustige omgeving)” maar maken er geen strijd van. Wil hij dan nog niet dan krijgt hij niet meteen iets anders, als hij wel dorst lijkt te hebben krijgt hij na een tijdje water (dit vind hij heerlijk en drinkt hij altijd).

Ik vind het op zich niet erg dat hij geen melk meer wil, maar eigenlijk moet hij hier het grootste deel van z’n voedingsstoffen nog uit hebben en hij is al niet zo zwaar. Hij eet wel goed z’n “bij” voeding, maar om het al als hoofdvoeding te zien is wel erg vlug lijkt me.

Hebben jullie hier nog goeie ideeën misschien?

Nog wat foto’s ter illustratie

Boterhammetje eten

snel afgeleid :lol:

mama’s drinken wil ik ook!

water…

He poesjes zijn jullie hier ook!

Sorry Peet… ik kan je niet echt helpen. Moet wel zeggen dat ik een hoop herken: het in de houtgreep moeten nemen voor een fles e.d. Ben evengoed benieuwd naar de tips die je hopelijk gaat krijgen want de melk wil hier ook niet zo.

Een ding: misschien de tijd tussen de flessen wat verlengen? zodat hij wat meer trek heeft en het water voor een dag eens achterwege laten?

als ik het water achterwege laat drinkt hij vandaag bijv hooguit 300 cc + 180 cc pap, dat vind ik erg weinig. Ik geef het iig niet als “beloning” als hij z’n fles niet op heeft, maar expres wat later.

@Sjimmy wrote:

als ik het water achterwege laat drinkt hij vandaag bijv hooguit 300 cc + 180 cc pap, dat vind ik erg weinig. Ik geef het iig niet als “beloning” als hij z’n fles niet op heeft, maar expres wat later.

Begrijp ik hoor, het is ook lastig op deze manier… Maar zo komt hij toch aan zijn vocht en krijgt hij geen dorst waardoor hij misschien zijn melk die hij toch al niet zo vindt laat staan omdat hij niet dorstig genoeg is. Bedenk wel dat in zijn hapjes ook al behoorlijk wat vocht zit.

ja dat klopt, Vandaag heeft hij overigens pas na het avondeten voor het eerst iets anders dan melk aangeboden gekregen… (Hubbie kan dat iets beter dan ik :wink: en vandaag was het papadag :wink: ) en dan gaat er dus ook niet meer melk in, heb voor het avondeten nog de fles geprobeerd (meneer had wel trek!) maar nee hoor :o Eten wil hij en het liefste helemaal zelf

:lol:

:mrgreen: Dan maar wat meer pap geven dan krijgt hij toch nog wat melk binnen. Ach je kunt ze toch niet dwingen he daar zijn we inmiddels wel achter. :wink:

kan je geen advies geven. Weet wel dat mijn mond helemaal open hing van verbazing. ik zie een kindje in de kinderstoel eten, drinken uit een glas en tuitbeker en vooral dat lopen :shock:

Als ik hier Noortje op haar voetjes neer zet dan zakt ze er gelijk doorheen. Lijkt wel of ze dat nog helemaal niet in de gaten heeft dat ze daar op kan staan.

ik zou inderdaad gewoon de (opvolg) melk verdikken met pap. En hij kan het hebben schrijf je want het is geen dikkert.

En al helemaal met de pot mee eten :clap: :clap: .

misschien is het mengen van de fruithap met yoghurt een idee, ben er zelf

niet zo’n fan van, omdat melk de vitamine c opname beperkt… andersom weet ik het niet, dus vitamine D van de melk ? die zou je bij kunnen geven als het je om het vitamine verhaal draait…

maar tsja, het is ook maar net wat er het hardste nodig is. Volgens mij geeft het kindje dat zelf perfect aan, maar dat is misschien wat te mooi gedacht…

Met diksap komen er ook misschien weer wat ‘gewone’ fruitvitaminen extra naar binnen vermoed ik zo, dus die mis je dan weer niet als je yoghurt bijmengt. Ik doe dit omdat ik dan weer es wat anders aanbied, en zo ook wat ‘gewone’ zuivel introduceer. Yoghurt ligt vaak ook minder gevoelig dan melk, omdat het gefermeteerd is. Hier ook eczeem. Komt vast door al die melk, het valt me op dat het steeds vaker weer (bijna) helemaal weg is nu met die andere voeding. Grote hapjes (bv een banaan en een halve peer ter illustratie) en 8 mnd potjes.

Vindt het ook heel ingewikkeld maar ook boeiende materie.

Maar wie ben ik met mn nog maar twee flessen op een dag, maar dat zijn dan wel van die megaflessen (past echt niet meer bij dan in zo’n fles).

Die drinkt ie soms nu ook minder goed leeg hoor… Timing is ook weer zoiets.

Maar meid, je doet het goed hoor, en Arik doet het fantastisch… gewoon lekker zo doorgaan. Misschien lust ie van t zomer wel graag softijsjes, zou je dat es kunnen doen ofzo, alle kleine beetjes helpen… hihi :mrgreen:

Hoi Peet,

Ik weet een paar dingen maar kan je niet overal mee helpen en ik heb ook geen idee of Arik het pikt.

• Je kunt ook een beetje opvolgmelk door de groentehap doen die je zelf maak. (Kookvocht vervangen door melk)
  • Je zou eens kunnen proberen of hij het wel lekker vind als je net als Anita zo’n pyamapapje geeft kant en klaar (dat is ook gemaakt van Opvolgmelk alleen dan met een smaakje: bambix avondpapje vanille maar volgens mij hebben ze ook andere smaken).
  • Misschien werkt het om te mengen met iets anders zoals gewone koemelk of roosvicee maar ik weet niet of dat mag en het lijkt me ook niet zo’n geweldige combi.
  • Heb je alle andere merken al geprobeert zoals Friso o.i.d.? Probeer eens aan meiden in je omgeving te vragen wat ze gebruiken en vraag of je wat mag hebben, dan hoef je niet een heel blik te kopen (of koop een paar kleine pakjes kant en klaar).
  • Als Arik niet allergisch reageert zou je ook gewoon koemelk kunnen geven tussendoor en eventueel de vitaminen die hij tekort komt aanvullen.

Verder weet ik het ook niet, bel het CB anders een keer. Soms hebben ze best nuttig advies hoor! Succes.

Ik had eerder moeten klagen klopt af uiteraard gaat het nu weer goed

8.00 bv, flinke boer dus zal wel genoeg geweest zijn :mrgreen:

9.15 100 cc

10.15 banaan + pap van opvolgmelk en rijstebloem erdoor

12.30 hele boterham met smeerkaas en 60 cc opvolgmelk met ijskoudwater uit de kraan uit een gewone beker “klokklokklok”-weg! :shock:

marielle, pyamapapje is zo zoet…

melk ipv kookvocht zal ik eens doen!

ander merk heb ik al in huis, maakt geen verschil.

Denk idd ook dat het fases zijn… Veron was met 7 maand ook van de fles af en met 8 wilde hij ineens wel weer :think:

mischa wou vanaf maand 5,5 ook geen melk meer…

Heel irritant, wij zijn met 6,5 maand ong maar met brood begonnen enz. Af en toe pap en fles in de houdgreep geven, of slapend :wink:

hier is het niet meer goed gekomen, hij weigerd nog steeds melk :mrgreen: :thumbdown:

Hoi Peet, nog een tip die ik kan geven, oefenen, oefenen, oefenen. Aan vaste voeding en elk nieuw smaakje groente en fruit moet een kindje ook gewoon wennen dus misschien ook wel aan melk, hij is tenslotte bv gewend. Succes.

Als ze goed vast voedsel gaan eten dan drinken ze ook vaak ineens een stuk minder, dus… een flnke bak yoghurt / vla of i.d. kom je ook al een heel eind mee, bekertje yoki zonder suiker… etc. zoek alternatieven, als het zo blijft en je hecht belang aan een liter melk per dag ofzo ?

bij 1 jaar is 300 cc genoeg en nu dus 500 cc

zit je wel op hoor denk ik.

hier 2 a 3 flessen voeding per dag en 1 papfles met gewone melk.

x

Ik denk dat Arik in een sprongetje hing, want hij kan nu opeens van alles en drinkt ook weer melk :thumbup: (niet altijd, maar krijg er weer makkelijker meer in :wink: )

arik is net teigetje van winnie the pooh, het ene sprongetje naar het andere :smiley: hij doet het super hoor en jij ook, zit er maar niet over in… melk is maar bijzaak nu hè, dat verschuift ineens tussen de half jaar en één jaar, dat is wel verwarrend vind ik persoonlijk, eerst zo die focus op de minimaal vier flessen (wij zaten tijden op zeven) en dan moeten ze in eens alles eten ?!

pff het gaat uiteindelijk meestal vanzelf goed met alles… laat je niet gek maken door het consternatie buro ! :naughty:

ff of toppic, maar waar heb je die handige zachte blauwe slap met mouwen vandaan?

Heeft een tante van mij gemaakt…

(je hebt ze ook bij Ikea).

ik ga morgen gelijk naar de ikea! :wink: