Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. 2 weken terug ben ik via een keizersnede bevallen van mijn meissie. Toen ik van de verkoeverkamer weer naar de verloskamer mocht en mijn meisje eindelijk vast had heb ik eigelijk meteen gevraagd of ze haar wilde aanleggen. Dit lukte toen niet, maar dat was normaal zeiden ze. Nou om een lang verhaal kort te maken is er de hele week een beetje aangekl**t in het ziekenhuis. Met aanleggen werd ze zo’n beetje gedwongen en na een paar dagen begon ze ongeveer al te huilen als ze bij mijn borst gelegd werd. Die 6 dagen in het ziekenhuis heeft ze denk ik maar 2 keer ECHT aan mijn borst gedronken. Al die tijd heb ik wel gekolfd, maar de laatste dag in het ziekenhuis was ik zo aan het eind van mijn latijn dat ik besloot te stoppen met borstvoeding. Dit was puur een verstandelijk besluit, omdat ik dacht dat het voor ons beide beter was. De volgende dag heb ik eigenlijk de hele dag gehuild omdat ik zo ontzettend graag borstvoeding wil geven. 's avonds toch weer begonnen met kolfen. Buiten het probleem met het aanleggen (wat dus nog steeds niet lukt), komt mijn melkproductie nog niet echt op gang. De ene keer denk ik yes 70 ml, maar dan kolf ik de rest van de dag maar elke keer 30 ml. Ik probeer iedere anderhalf tot twee uur te kolfen om die productie wat te verhogen, maar het lukt gewoon niet. Wat weer tot gevolg heeft dat ik met tegenzin ga zitten kolfen wat de productie dus ook niet ten goede komt. Als het aanleggen nou echt niet meer gaat lukken wil ik met liefde 6 maanden melk kolfen voor mijn meisje, maar dan moet ik natuurlijk wel voldoende melk hebben. Dus mijn vraag is eigenlijk… hoe kan ik die melkproductie verhogen? Kan dat überhaupt? Ik las ergens iets over VSM puur mama siroop die de productie op gang zou kunnen brengen, maar werkt dit echt? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik weet het echt niet meer ondertussen.
Groetjes,
Daniëlle
oke zorg ten eerste voor een dubbele electrische kolf. Om met enkel kolven je produktie op gang te helpen is dit onmisbaar.
Daarnaast schakel je zo snel mogelijk een lactatiekundige in om je kind weer terug aan je borst te helpen.
Heb nu geen tijd voor uitgebreide tips, maar wel een paar linken waar je eens moet neuzen.
Je zou eventueel een electrische kolf kunnen huren.
Die kun je bij de thuiszorg huren.
Zoals Inkie al zei kan je het beste een lactatiekundige inschakelen. Een kindje moet leren om uit de borst te drinken. Blijkbaar is je dochter er nog niet zo goed in. Een LK kan je daarin beter begeleiden dan het personeel wat je hielp in het ziekenhuis.
Om de productie te verhogen bestaat er kabouterthee, geen idee hoe je daar aan kan komen, misschien via reformwinkels.
Anijs schijnt ook goed te zijn, er zijn anijsblokjes te koop in de supermarkt.
Er schijnt een neusspray te zijn die je toeschietreflex bevorderen. Ik weet niet of je hiervan ook meer melk krijgt. Volgens mij is die alleen op recept te verkrijgen.
Verder is er nog een medicijn die de productie verhoogt. Ik weet niet meer wat dat was, iets tegen aambeien of zo, maar daar heb je ook een recept voor nodig.
Ik denk dat een LK wel een recept uit zou kunnen schrijven.
Ik vind het echt geen slecht plan om er een LK bij te halen, omdat je nog zo aan het begin van het borstvoeden staat.
Veel succes
Karin
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
De dubbele borstkolf hebben we al gehuurd bij thuiszorg op advies van mijn verloskundige die ook lactatiedeskundige is. Haar advies over het voeden was gewoon blijven proberen, en niets forceren. Dus we leggen haar nu iedere voeding aan de borst om te “snuffelen”. Meestal speelt ze een beetje met de tepels maar pakt ze de tepel niet goed genoeg om te kunnen drinken waardoor ze boos wordt en begint te huilen, waarna het helemaal niets meer wordt. Maar met een tepelhoedje is het zowaar de afgelopen 2 dagen al 2 keer gelukt om haar een paar minuten te laten drinken, dus het gaat de goede kant op.
Met de dubbele borstkolf die we nu anderhalve week gebruiken wordt de productie nog steeds niet meer, maar misschien moet ik iets meer geduld hebben en anders toch maar de lactatiedeskundige nog een keer bellen.
Groetjes,
Daniëlle
‘gewoon proberen en niets forceren’
Ja, snap ik, maar er zijn volgens mij wel trucjes om een kindje weer aan de borst te krijgen als ze gedwongen zijn in de eerste dagen. Ik heb er in ieder geval iemand over horen spreken (contactpersoon van VBN). Ik zou even contact opnemen met een vrijwilliger van VBN in jouw regio (zie http://www.vbn.borstvoeding.nl) want zij hebben een mailinglist waarmee ze alle ervaring gebundeld hebben. Bovendien zullen ze graag willen weten waar het in het ziekenhuis mis is gegaan, zodat dit de volgende keer niet weer hoeft te gebeuren!!
:hug: voor je doorzettingsvermogen!!!
even snel, daan heeft me nodig, maar dat medicijn wat als bijwerking heeft dat het de melkproductie verhoogt is Domperidon. Het wordt normaal gebruikt voor mensen met klachten van misselijkheid, en is vrij onschadelijk om in hoge doseringen te slikken…
Toendertijd moest je het eerste recept zelf betalen, daarna werd het vergoed omdat het chronisch gebruik was, Schrik niet, maar ik moest 16 pilletjes op een dag slikken… (4x4) maar het werkte wel degelijk. Ik heb toen mijn productie opgevoerd van nihil naarr 1000 cc op een dag!!! Wel eventueel de syntocinon neusspray gebruiken!!!
Op www. borstvoeding.com staan 2 artikelen over domperidon.
Ik gebruik het zelf, en ben er dus niet op tegen, maar het is wel iets wat je zeker met zo’n jong kindje niet op eigen houtje moet doen, maar ook in overleg met je lactatiekundige…
Rustig aan veel huid op huid contact en blijven oefenen.