Melk

Wie kan mij nogmaals vertellen waarom je baby van 9 maanden nog geen gewone melk mag.

Levy eet eigenlijk al alles mee en ik gebruik de opvolgmelk alleen maar op pap van te maken als ontbijt.

Verder is hij toen hij 5 maanden was getest o.a. koemelkallergie en dat heeft hij niet.

Omdat ze de voedingsstoffen en vitamines die in opvolgmelk zit, hard nodig hebben. Dat halen ze zelf nog niet voldoende uit de voeding die ze binnen krijgen.

Inderdaad wat Becca zegt. Ze hebben genoeg vitamine D nodig. Als je kindje 9 maanden is heeft hij minimaal 500 cc opvolgmelk nodig om aan genoeg vitamine D te komen.

Ons cb heeft afgelopen dinsdag verteld dat als hij onder de 500 cc komt (omdat hij zijn middagfles begint te weigeren), dat we dan vitamine D druppels moeten geven. Zij gaf aan dat dat dan ongeveer 10 druppels moeten zijn.

Alle vitamines die ze juist nu nodig hebben zitten dus voldoende verwerkt in de opvolgmelk.

Levy komt echt niet meer aan de 500cc opvolgmelk toe.

Hij wil geen flessen meer, hij zit nu volledig op de vaste voeding. Alleen 's ochtends krijgt hij 200cc opvolgmelk. Ik moet ook zeggen dat er echt geen ruimte is voor nog een fles.

6.30 uur 200cc pap van opvolgmelk

10.00 uur 3 stuks fruit

12.30 uur 2 donkerbruine boterhammen

14.30 uur 2 kaakjes

16.00 uur 2 a 3 stuks fruit

17.30/18.00 uur avondeten + toetje

Om 12 uur hoef ik hem echt geen opvolgmelk te geven want hij zit dan gewoon vol van de boterhammen, dus hij drinkt diksap. Om half 3 ook diksap en bij het avondeten diksap.

Waar zou ik de andere 300cc opvolgmelk moeten proppen?

Oh ja, ik prop mijn kindje niet vol hoor :mrgreen: Dit is gewoon wat hij eet :mrgreen: En ga hem echt niet minder geven, want dan is het drama hier. Erg hongerig ventje :lol:

@laracroft wrote:

Inderdaad wat Becca zegt. Ze hebben genoeg vitamine D nodig. Als je kindje 9 maanden is heeft hij minimaal 500 cc opvolgmelk nodig om aan genoeg vitamine D te komen.

Ons cb heeft afgelopen dinsdag verteld dat als hij onder de 500 cc komt (omdat hij zijn middagfles begint te weigeren), dat we dan vitamine D druppels moeten geven. Zij gaf aan dat dat dan ongeveer 10 druppels moeten zijn.

Alle vitamines die ze juist nu nodig hebben zitten dus voldoende verwerkt in de opvolgmelk.

tja wat moet je dan als je borstvoeding geeft… Dan moet je zowiezo vit d bijgeven dus wat je zegt kan in mijn ogen niet helemaal kloppen… Cb worden zeker gesponserd door de kv- fabrikanten…

Dat laatste zinnetje kan weer wel kloppen denk ik…

@babylover wrote:

@laracroft wrote:

tja wat moet je dan als je borstvoeding geeft… Dan moet je zowiezo vit d bijgeven dus wat je zegt kan in mijn ogen niet helemaal kloppen… Cb worden zeker gesponserd door de kv- fabrikanten…

Dat laatste zinnetje kan weer wel kloppen denk ik…

Nou, in borstvoeding zit natuurlijk álles wat je baby nodig heeft he (behalve die extra vit D dan) dus dat is geen vergelijking hoor.

gewoon vit D bijgeven dus en ik zou toch die opvolgmelk in de ochtend nog even blijven geven. ‘gewone’ melk is gewoon nog niet goed voor zo’n kleintje. Maarruh, ik zit ff zo :shock: van de hoeveelheid fruit die je ventje naar binnen werkt… 6 stuks :o , is dat niet een beetje TE veel?

Nope 6 stuks fruit is voor hem niet teveel :mrgreen:

Volgens mij kan ik hem nog beter 6 stuks fruit geven dan 6 koekjes. Snap je waar ik heen wil? Levy vraagt hier zelf om, we zijn begonnen met 1 stuk fruit, nou dat was daarna 1 groot drama want hij had nog steeds honger. Eigenlijk zou hij nog meer kunnen eten, maar ik vind zelf dat er wel genoeg in gaat :mrgreen:

Ik heb trouwens dit ook al opgemerkt aan de ka. Maar het enige wat die zei was, hij eet gezond, hij eet genoeg (hij is nog steeds te licht :wall: kan je je dat voorstellen?) en dalijk is hij 2 en zegt hij nee.

Als je BV geeft, moet je sowieso vit D geven. Dat moesten wij ook al vanaf de 8 dagen.

Uiteindelijk overgestapt op de fles omdat hj niet genoeg had aan de BV.

Ons schema ziet er zo uit.

7.00 bordje pap (ongeveer 200 cc)

9.30 fruit (1 potje 8 maaden)

12.00 1 of 2 lichtvolkoren boterhammen, daarna fles van 200 cc. Vaak drinkt hij hem niet helemaal leeg

15.00 koekje of rijstewafel metwat diksap

17.30 avondeten met een toetje (toetje kun je ook bij de opvolgmelk tellen)

19.00 naar bed, hier krijgt hij ook nog een fles van 200 cc, maar drinkt hij vaak ook niet leeg.

Bij ons mag hij dus 100 cc laten staan. En dat gebeurt soms.

Misschien kan je hem een beetje melk geven na het fruit?

@hermione wrote:

gewoon vit D bijgeven dus en ik zou toch die opvolgmelk in de ochtend nog even blijven geven. ‘gewone’ melk is gewoon nog niet goed voor zo’n kleintje.

Wat is er niet goed aan gewone melk dan?

Behalve dan dat er aan de opvolgmelk vitamines toegevoegd zijn.

Het gaat er toch om dat je kindje en melkproduct binnenkrijgt?

Kan je niet je kindje gewone melk geven en daarnaast extra vit D druppels? De andere vitamines haalt een kind dan toch uit de andere dingen die hij eet?

Dit is een algemene vraag hoor, niet specifiek aan de ts.

Ik wil echt weten wat er niet goed is aan gewone melk?

Myrella: Het kindje moet alles nog “leren”. De darmflora moet nog goed aangelegd worden, waardoor ze niet alles goed kunnen verteren en krampjes kunnen krijgen. Daarom kun je het beste vanaf 6 maanden met BIJvoeding beginnen.

Ze gaan er dus vanuit dat een kindje van 1 jaar pas echt met de pot mee eet en dan pas voldoende vitamines uit zijn voeding weet te halen.

In het geval van de TS eet haar kindje al lekker goed mee :thumbup:

Het enige wat ik weet (en niet zeker weet, ben geen deskundige) is dat koemelk pas goed verdragen wordt door kindjes vanaf 1 jaar en ouder. Wat weer met de darmflora te maken heeft. Koemelk zorgt er ook voor dat o.a. ijzer in de voeding niet goed wordt opgenomen en dat hebben die ukkies juist zo hard nodig.

Ik persoonlijk zou de fruit in de ochtend vervangen voor een koekje en dan iets minder brood geven, waardoor hij toch wat opvolgmelk drinkt.

:think: Zelf heb ik ook zo’n bodemloze put, die wil het liefst de hele dag eten :lol:

Het toetje mag je trouwens ook mee tellen met je melkproducten he?! Dus als je al 100cc toetje geeft, zit je samen met de ochtendfles al aan 300cc. Andere mogelijk is misschien een beetje karnemelk geven bij het eten en als hij dat echt niet wil er een beetje diksap doorheen gooien :thumbup:

Je kan met 9 maanden gewoon koemelk geven hoor. Dan vul je dat gewoon aan met druppeltjes vit. D.

Aangezuurde zuivel (karnemelk, yoghurt bijv.) mag al vanaf 6 maanden.

En dat er niet voldoende vit. D in moedermelk zou zitten, daar zijn de meningen over verdeeld.

Er zit minder (dan in kv) vit. d in moedermelk, maar deze vit. worden wel veel en veel beter opgenomen. Als je een gezonde moeder bent en op verzoek voedt, dan hoef je je echt geen zorgen te maken. Helemaal niet als je kindje ook nog gewoon buiten komt.

PS: kv IS natuurlijk koemelk he. En daarom zit er ook zo enorm veel ijzer in: omdat dit slecht wordt opgenomen in het lichaam in combinatie met de kv.

@Becca wrote:

Myrella: Het kindje moet alles nog “leren”. De darmflora moet nog goed aangelegd worden, waardoor ze niet alles goed kunnen verteren en krampjes kunnen krijgen. Daarom kun je het beste vanaf 6 maanden met BIJvoeding beginnen.

Misschien was het niet helemaal duidelijk.

Maar ik ging uit van een kindje van 9 maanden en niet van zuigelingen. En omdat het zoontje van de ts al flink wat bijvoeding krijgt, vroeg ik me dus af wat er dan slecht aan is als hij gewone melk zou drinken.

Ik heb het zelf even opgezocht.

In opvolgmelk zit meer ijzer en minder zout dan in gewone melk.

Maar als je kindje toch niet meer zoveel melk drinkt kan het ook gewone melk drinken.

floris drinkt ook al vanaf de 9de maand gewone melk omdat hij geen opvolgmelk meer wou drinken :naughty: hier is het geen enkel probleem hoor.dus lekker doen zou ik zeggen :wink:

Zelfde antwoord als Merel, alleen kreeg hij hier al vanaf een maand of 7 gewone melk. Opvolgmelk vond hij echt niet lekker! :hand: Bij het CB raadden ze het zelfs aan!? Advies was wel om vitamine D te blijven geven en een klontje (extra) boter door zijn warme eten te doen voor de voedingsstoffen.