Meisjes van 3?!

AMSTERDAM - Veel eerder dan werd aangenomen beginnen meisjes zich zorgen te maken over hoe ze eruit zien. Uit een recentelijke studie blijkt dat hun gewicht al problemen kan opleveren als ze nog maar 3 jaar zijn.

Bijna de helft van de 3 tot 6-jarige meisjes heeft zorgen om haar gewicht. Ongeveer een derde uit deze groep zou graag iets aan haar uiterlijk laten veranderen zoals haar figuur of haar haarkleur.

Dit zou de meisjes met name op latere leeftijd parten kunnen spelen, omdat uit eerdere studies is gebleken dat vrouwen die al op jonge leeftijd onzeker zijn, een grotere kans lopen anorexia te ontwikkelen.

Videoclips

Uit de studie, die werd uitgevoerd door de Universiteit van Centraal Florida, bleek overigens dat de korte termijn invloed van rolmodellen, zoals mooie prinsesjes uit tekenfilms, gering is. Een sterk contrast met eerder studies waaruit juist zou blijken dat meisjes erg gevoelig zijn voor korte blootstelling aan slanke en mooie vrouwen.

Op de lange termijn zou het huidige schoonheidsideaal zoals dat in de media gepromoot wordt, echter wel van invloed zijn. Dat beeld zorgt immers voor een bepaald referentiekader, waaraan meisjes zich spiegelen, zo meent althans een van de onderzoeksters en psychologe Stacey Tantleff-Dunn.

Verschillende soorten

“We moeten onze kinderen helpen zich te wapenen tegen het schoonheidsideaal en ze aanmoedigen zich af te vragen welke rol uiterlijk speelt in eigenwaarde�, aldus Tantleff-Dunn tegen Science Daily. “We moeten ze helpen een positief zelfbeeld te ontwikkelen waarin ruimte is voor allemaal verschillende soorten lichamen.�

Voor de studie werden de 121 deelnemende meisjes in een ontspannen setting naar hun zelfbeeld gevraagd. Hieruit bleek dat een derde (31 procent) zich bijna altijd druk maakt om haar gewicht, terwijl nog eens 18 procent gaf aan zich hier soms druk over te maken.

De resultaten van het onderzoek worden opgenomen in de British Journal of Developmental Psychology.

© NU.nl/Pauline van Lintel

Gelukkig staond Saar gister uitgebreid voor de spiegel… en toen ineens,., jemig mam, wat ben ik een mooi meisje he??? :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

:shock:

gos zou er niet aan moeten denken als Luna daar over zou beginnen maar die vind zichzelf gelukkig ook mooi :inlove: :thumbup:

Ach, Indy vulde van de week bij een vriendinnenboekje van een klasgenootje in bij de wens voor later: “dat ik mooi blijf” :mrgreen: Die heeft daar dus geen last van :wink: Haar vriendinnetje overigens wel. Die is een paar maanden ouder dan Indy en een stuk steviger. Zij ziet dat Indy “slank” is (ik vind Indy gewoon mager, maargoed…) en zij vind dat heel moeilijk, dat zij een “dikke” buik heeft. Zo sneu eigenlijk, want okee, ze is wat steviger dan Indy maar echt niet dik te noemen.

:shock:

Gelukkig heeft Juul nog niet het besef dat ze zelf wel eens niet mooi zou kunnen zijn… :slight_smile:

En zo hoort het ook :smiley:

Ik vind het onderzoek vreselijk slap, meisjes tussen de 3 en 6 kunnen dergelijke vragen (hoe vaak ben je bezig met je uiterlijk) nog helemaal niet beantwoorden, meisjes van 6 misschien wel, maar die van 3, 4 en 5 echt niet.

Buiten dat zijn 121 kinderen die onderzocht zijn bij lange na niet genoeg voor een gedegen onderzoek.

Het zou me niet verbazen als de onderzoeksresultaten wel een kern van waarheid in zich dragen.

Er is overigens wel een onderzoek geweest met een veel grotere onderzoeksgroep (duizenden jongeren) op een eiland waar destijds nog geen tv maar dus ook geen roddelblaadjes als prive ed waren. Bij aanvang van het onderzoek vond 0,2% zichzelf niet goed genoeg zeg maar. Na introductie van tv, vier jaar later, bleek dat 60% van de jongeren, met name meisjes, maar ook veel jongens, zichzelf te dik vond en ik meen 15% een eetstoornis had ontwikkeld (die kwamen daarvoor gewoon niet voor).

Ik heb zelf een eetstoornis gehad en veel later ook gewerkt met jongeren met een eetstoornis, dat is wel een reden waarom ik er extra op let.

Mijn dochters krijgen geen tmf ed te zien, ik zal nooit in hun bijzijn klagen over mijn buikje of gewicht en barbies komen er hier niet in. Het zijn natuurlijk maar kleine dingetjes maar al dat soort dingen stapelen zich op en zorgen voor een verkeerd beeld van een normaal/ideaal figuur. Een kind verzint echt niet zelf dat ze te dik is. Dat zou ik toch graag voorkomen, uit ervaring weet ik hoe het je leven kan beheersen :frowning: