meidenkast opknappen/ verven.... kalkverf oid (Cell)?

Vanavond is hub een door mij via MP op de kop getikte meidenkast op gaan halen.

Ziet er nog goed uit, maar het donkere is niet mijn ding… dat wist ik toen ik hem kocht, dus: verven!

Het blad bovenop heeft een paar mooie ‘scheuren’, die wil ik persé zichtbaar houden, dus dat gaan we niet vullen. Tis een oude(re) kast, daar hou ik juist wel van.

Nou wil ik hem dus niet glanzend hebben, dan oogt het zo nieuw… ik ga ook de oude scharnieren gewoon er weer opzetten na het verven… dus dan past een strak wit gelakte kast ook niet bij :wink: .

Maar tips?

Een matte verf… denk dat zijdeglans met niet mat genoeg is… kalkverf?

@Cell, had jij niet een kast met kalkverf oid geverfd? Of een mix van 2 verfsoorten?

En dan… dekkend of zo dat er nog de houtstructuur/ noesten doorheen te zien is? Whitewash wil ik sowieso niet… maar klei/leemkleur kan daar ook zoiets mee?

Heb nog geen foto van de kast, maar het is een vrij standaard meidenkast met bovenin 2 laadjes en daaronder 2 deurtjes met erachter 3 planken. 1.20 hoog, 90 cm breed.

Ik ben dol op kalkverf, het geeft een doorleefde uitstraling die je volgens mij graag wil. Ik zag bij de bouwmarkt ook een nieuwe lijn verfkleuren (weet even niet welk merk), allemaal mat. En dan hele mooie tinten als klei en leem etc. Als je dat niet te dik aanbrengt, blijf je de scheuren heus wel zien hoor. :slight_smile:

Ook hier dol op kalkverf, vooral die van Carte Colori en Painting the past. Maarrrr voor rauw dauw meubels waarvan ik niet weet of ze eeuwig blijven in de kleur die ik ze geef, die verf ik dus niet met kalkverf want die is nogal kostbaar… :shifty:

Wat ik dan doe is… opschuren met azijn en een schuurspons… 1 laag grondverf op acrylbasis… die dan weer licht opschuren met korrel 180 en dan meng ik 50/50 op kleur gemengde muurverf voor BINNEN EN BUITEN. Want die is behoooorlijk schrob en veeg vast met watergedragen zijdeglans verf ook op kleur gemengd… kost je de helft minder in vergelijk met kalkverf, is met kinderen een stuk beter afneembaar (kalkverf kan ietwat poederen) en het droogt extra mat op door de muurverf die je erdoor mengt.

Ik heb het in die menging op een aantal meubelstukken zitten en 1 kastje is al 7 jaar geleden zo geschilderd en die staat er nog steeds strak bij… het bladdert niet af en is goed bestand tegen stevig soppen en spelende kinderen…

1 emmertje muurverf van 1 liter bij gamma kost je 14 euro en een potje van een halve liter lakverf op waterbasis kost je een keer 20 ofzo. Potje Carte colori zit je eerder op 60 euro.

Zou het niet mogelijk zijn om een wit krijtje helemaal te verpulveren (of meerdere) en door een potje zijdeglans te mengen? Zoiets kun je namelijk ook doen om schoolbordverf zelf te maken.

goh muurverf voor buiten… bestaat dat ook?

Heel wat geverfd in mijn leven, maar dit ken ik niet :lol: .

Maar ik zie net dat je tm dit weekend 25% korting krijgt bij de gamma op alle verf en beits… moet dus even ‘snel’ beslissen wat het gaat worden :wink: (morgen even staaltjes halen en tegen een stofje aanhouden welke kleur ik in gedachten heb voor het kastje… of het stofje gewoon meenemen naar de gamma natuurlijk).

Dus muurverf en zijdeglans mengen… maar eh… als je dat 50-50 doet… waar laat jij die andere halve liter muurverf? Heb er zelf geen blik oid voor…

Overigens zal het wel een gebruiksvoorwerp, maar geen rauwdauwmeubel zijn.

Het komt in de gang te staan en daar rijden geen loopfietsjes, daar spelen geen kids met duplo of lego, autootjes rijden er niet overheen etc etc. Maar dan nog mag het wel zo budgetair voordelig mogelijk… anders was het nog geen koopje :angel: .

oké wel eerst even de gamma folder bij de buren vandaan halen ofzo, moet dus met bon :roll: en ook maar op 1 artikel… nou dan gaat manlief maar voor de muurverf en ik 2 minuten later naar binnen voor de lakverf.

Zit ook nog te twijfelen of ik tzt aan de zijkant onder de rand/ het blad knopjes ga maken zodat daar nog wat kan hangen… nu hangen de gymtassen aan de (kinder)kapstok en dat is best vol :lol: .

Oh ja @Cell, rol jij die verf dan of gewoon met een kwast erop smeren?

Ik meng de verf gewoon in een leeg conservenpotje :shifty: Maar ja, ben inmiddels ook zo rijkelijk voorzien van mengseltje verf in diverse tinten, dat ik potjes bewaar… vooral veel potten van de olijven die we eten en van de augurken.

En ik ben een hele luie verfster… ik smeer het er op met de kwast, vaak lekker royaal en dan rol ik het uit met een roller waar mogelijk. Rolbakjes doe ik niet aan… hahahaha.

Als je het bij Gamma gaat halen dan is het de muurverf extra dekkend, geschikt voor binnen en buiten. Op het etiket staat dan ook bi/bu

Watergedragen lakverf werkt snel en is ook sneldrogend, dus niet te lang wachten met uitrollen. Echt uitharden duurt net zo lang als met gewone lakverf, dus er iets in/op zetten duurt een dag.

ah dan ben ik ook lui, want ik was ook van plan het er idd op te kwasten en dan de grote delen te rollen :wink: .

Alleen als ik gladde deuren strak in de lak wil gebruik ik een rolbakje… ja en met muurverven om nou zo’n hele bak tegen de muur te kwakken en dan te gaan rollen gaat me net te ver :lol: .

Hier geen conservenpotten… maar kan mijn moeder weleens lief aankijken, die eten idd nog weleens dingen als augurken.