Wat zijn jullie ervaringen met een zwangerschapscursus (gewoon de standaard variant). Hebben jullie er veel aan gehad tijdens de bevalling bijvoorbeeld goed geleerd hoe je de weeën op moest vangen. Is je partner geleerd hoe hij/zij jou het beste kon ondersteunen tijdens de bevalling. Of hebben jullie het ervaren als een gezellig uurtje om over zwangerschapservaringen te kletsen??
Ik vraag dit namelijk omdat ik de vraag soms krijg hoe ik de weeën op wil vangen, aangezien ik niet naar een zwangerschapscursus ging. Dat was namelijk op een avond dat ik ook naar school moest.
Ik ben gestart met zw gym, door complicaties tijdens mn zw maar 1x heen geweest.
Ik ben bevallen zonder gym, ontzettend makkelijk!!
De natuur heeft het erg goed geregeld!!
Ik heb alleen bij de eerste met gym mee gedaan. Maar tijdens de bevalling (die dus totaaaal niet uit het boekje verliep) kon ik me nog wel herinneren hoe je moest persen (vanuit je buik zonder je ogen dicht te doen etc) en ik verbaasde me zo enorm dat ik nu juist dat onthouden had. Dus deels zeg ik ja het had toegevoegde waarde, al kun je het ook uit een boekje leren. En als je helemaal nergens tijd voor had of zin in dan gaat het ook lukken. Je lichaam neemt het min of meer van je over, dus ook zonder gym kan je prima bevallen. :thumbup:
Ik heb wel steun gehad aan de manier van ademhalen en de adviezen voor het persen (geen druk op ogen/hoofd, maar druk houden op je buik). Daarnaast vond ik het fijn om even tijd aan de zwangerschap te besteden.
Maar bij de tweede niet meer gedaan (was soms ook wel weer klaagzang, die meiden bij elkaar )
Ik denk dat het je vaak meer rust geeft en het idee dat je het aankan. Maar als het eenmaal zo ver is kan in 1 seconde je worden uitgelegd hoe het moet denk ik.
Voor mij persoonlijk was het gewoon heel prettig om te weten hoe het allemaal werkt en hoe je het beste kan persen enzo maar eigenlijk spreekt het wel voor zich.
Liefs
Het is zo dat ik bekkenproblemen heb en daarvoor onder behandeling ben bij een bekkentherapeute. Zij heeft mij geleerd hoe ik de weeën op moet vangen en moet persen. Mijn man heeft ze geleerd mij te masseren en te coachen. Ik denk dat ik daardoor heel goed voorbereid ben op de bevalling.
Als ik van vriendinnen hoor dat ze alleen maar hebben zitten kletsen, dan vind ik dat zonde van de tijd en het geld.
Toch vraag ik me af of ik nog wat heb gemist.
Ik heb er eigenlijk alleen wat leuke contacten aan over gehouden… Mijn man is 1 avond meegeweest en die heeft wel het een en ander opgestoken toen. Ikzelf wist natuurlijk alles al van internet en van dit forum…
Het puffen heb ik gedaan met behulp van een zuster, was het helemaal vergeten hoe het ging met gym… Dus zij kan je ook daarmee helpen!
Hier ook alleen de eerste keer een cursus gedaan(van de thuiszorg dus lekker gratis 8) ). Omdat het toen een hele hectische tijd was(verbouwen, verhuizen/inpakken daarvoor iig, studie, werk etc.) vond ik het wel lekker om 1uur per week alleen maar over de zw te kletsen en me daarop te concentreren.
1avond (dubbelles) was idd voor de partners. Ze heeft toen heel goed uitgelegt wat er tijdens een bevalling gebeurt en ik denk dat mijn vriend daar wel blij mee was, die had door alle drukte om hem heen namelijk helemaal geen tijd gehad om zich op de bevalling voor te bereiden en wist zo helemaal niet wat hem te wachten stond. Helaas -voor hem én mij - heeft hij al die mooie massagetrucjes niet kunnen toepassen want tijdens het opvangen van de weeën moest ie zo ver mogelijk uit de buurt blijven :shifty: en moest ik er niet aan denken om stil te staan/zitten/liggen laat staan gemasseerd te worden :shifty:
Wat ik wel fijn vond was de metale voorbereiding op de bevalling. Zo hebben wij meerdere keren de bevalling doorgesproken en heb ik tijdens te bevalling een aantal van haar kreten hardop tegen mezelf lopen zeggen omdat het me houvast gaf. Het was echt een hele nuchtere mevrouw die al 20jaar zw-gym gaf en wij klikten wel
Maar of je zonder kunt? Tuurlijk wel :mrgreen: Succes alvast en zet’m op :thumbup:
Ik ben alleen op zwangerschapsgym geweest bij mijn 2e.
En eigenlijk voor de gezelligheid, veel wist ik al van de vorige natuurlijk.
Maar het was altijd leuk en ook het contact met andere zwangeren is fijn.
En ik heb er ook contacten aan overgehouden!
De theorie kende ik al wel (oa van dit forum), maar heb wel t idee dat ik zelfverzekerder de bevalling in ging door de cursus. Ik wist alleen toen ik moest persen écht niet meer wat ik moest doen… Is me meerdere keren uitgelegd zelfs :mrgreen:
Heb er ook leuk contact aan overgehouden en vond het lekker om met andere meiden te kletsen over zwangerschap, omdat er weinig met kinderen/zwanger in mijn omgeving waren. Dat begint nu pas los te barsten…
En de partnerles vond ik ideaal. In 1 avond werden alle termen en de bevalling doorgelopen. Nadeel was dan wel weer dat vriend me tijdens bevalling niet durfde aan te raken, omdat in de cursus was gezegd dat er vrouwen waren die niet tegen aanraking konden tijdens bevalling.
@Pinkie wrote:
Het is zo dat ik bekkenproblemen heb en daarvoor onder behandeling ben bij een bekkentherapeute. Zij heeft mij geleerd hoe ik de weeën op moet vangen en moet persen. Mijn man heeft ze geleerd mij te masseren en te coachen. Ik denk dat ik daardoor heel goed voorbereid ben op de bevalling.
Als ik van vriendinnen hoor dat ze alleen maar hebben zitten kletsen, dan vind ik dat zonde van de tijd en het geld.
Toch vraag ik me af of ik nog wat heb gemist.
Dan is het toch prima meid, ik heb vorige keer zwangerschapsgym gehad maar het is een basis die je meeneemt idd hoe je moet zuchten/persen, verder heb je je vk/gyn die je begeleid tijdens de bevalling.
Ik zou niet weten wat je nog meer had moeten leren, zoiezo is zwangerschapsgym overal anders, hier is het echt een half uur flink actief bewegen en daarna wat theorie met zucht/persprincipes en een partneravond zodat ie ook weet wat ie kan verwachten, geloof dat jou therapeut dat allemaal meegenomen heeft