Meerling en borstvoeding.

Zijn er hier meer moeders die hun meerling borstvoeding hebben gegeven?

Zelf heb ik 2 maanden geleden een tweeling gekregen en beide knullen krijgen volledig borstvoeding.

Meestal kolf ik het af en geef ze de voeding in de fles, maar 1 á 2 keer per dag laat ik ze ook rechtstreeks uit de borst drinken.

Ik leg ze soms ook samen aan, maar dat vind ik nog wel een gedoe en lang niet zo gezellig dan een tegelijk aan de borst te laten drinken.

Ik hoop straks de knullen weer wat vaker rechtstreeks uit de borst te laten drinken, maar doordat ze nogal veel spuugden doe ik nu nutriton door de voeding en ik vind het maar lastig om ze voor en na de borstvoeding een papje nutriton te geven…zeker omdat ze met z’n tweeën zijn.

Ook merk ik dat aan de borst laten drinken me meer tijd kost dan uit de fles.

De fles geef ik ze overigens bijna altijd tegelijk, leg ze dan allebei op een kussentje naast me (de een links en ander rechts) en geef ze dan zo de fles.

Zelfs een boertje laten doen lukt me al tegelijkertijd.

Ben benieuwd hoe andere meerlingmoeder het hebben gedaan met hun kroost…zeker ook wanneer ze weer gingen werken.

Ik moet 28 juni weer starten met werken, maar wil dan nog niet stoppen met de borstvoeding…dus zit nog een beetje te verzinnen hoe ik het aan ga pakken.

Bij ons is namelijk de mogenlijkheid om live borstvoeding te gaan geven op het KDV (zit op het ziekenhuisterein waar ik werk)…maar ik ben bang dat ik dan meer dan de 25% van m’n werktijd hiervoor nodig heb.

Misschien dat ik ze wel om en om kan voeden…Bas de ene voeding live en Wim dan door de leidsters een fles laten geven en de volgende voeding andersom.

ik heb geen tips, maar wil wel ff zeggen dat je het super doet!! Een tweeling volledig borstvoeding geven en dan ook nog eens afkolven :clap: :clap: top hoor!! Qua kolven op het werk…als je 8 uur werkt krijg je 25% is 2 uur…denk je echt dat je dit niet redt? Wil je dan ook echt live gaan geven op het werk of kolven?

@kloos wrote:

ik heb geen tips, maar wil wel ff zeggen dat je het super doet!! Een tweeling volledig borstvoeding geven en dan ook nog eens afkolven :clap: :clap: top hoor!! Qua kolven op het werk…als je 8 uur werkt krijg je 25% is 2 uur…denk je echt dat je dit niet redt? Wil je dan ook echt live gaan geven op het werk of kolven?

Het liefste zou ik ze live willen gaan voeden, en dat is bij ons ook mogenlijk.

Maar als ik ze allebei live voedt ben ik per voeding wel een uur bezig (half uur Bas en een half uur Wim)…dus kan dan maar 2 voedingen geven.

Misschien dat het tegen die tijd wel genoeg is hoor, maar moet even kijken hoevaak ze tegen die tijd drinken.

Nu krijgen ze nog elke 3 á 4 uur een voeding.

Boba, ik weet dat Mama Esther, Gemmama live voeden .

Misschien kan je hun pb’en? Ik weet niet of ze hier lezen namelijk.

Wel heb ik ontzettend veel respect voor je. :clap:

Ook na zo een heftige tijd van het ziekenhuis, daarna de vroeggeboorte :clap:

Hoi hoi,

Nou toevallig dat ik hier weer eens langs wip :wink:

Mijn mannetjes krijgen ook nog steeds borstvoeding.

Ze zijn gestart aan de fles, eerste 2,5 week kolven en dan fles nageven. Maar toen ze eenmaal thuis waren heb ik ze vrij snel alleen nog maar uit de borst laten drinken, dat was niet minder vermoeiend trouwens want ze wouden vaak om de 2 uur en net als jij was ik snel een half uur per kind bezig en dat dus dag en nacht!

Maar langzaam maar zeker gingen ze sneller drinken en toen ze een maand of 5 waren kwam er eindelijk ook meer tijd tussen de voedingen.

Tot 6 maand hebben ze volledige borstvoeding gekregen en inmiddels krijgen ze naast de bijvoeding nog 3 keer bv per dag.

Het is druk en ik vond het een hele heftige periode, maar ik ben ook super trots dat ik het toch vol heb gehouden.

Ik hoefde gelukkig niet te werken, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Wat ik je wel als tip mee wil geven is dat wanneer je ze vaker aanlegt, ze waarschijnlijk ook steeds sneller gaan drinken. Bij de fles hoeven ze niet heel veel moeite te doen om er melk uit te krijgen, bij de borst is het hard werken en hoe meer ze oefenen hoe getrainder ze worden.

Succes en je doet het super!!! :thumbup: :thumbup:

O ja, mijn mannetjes bleken een reflux te hebben en ik ben dus ook aan het klooien geweest met Johannesbroodpitmeel, uiteindelijk heb ik dat maar opgegeven, wat een gedoe zeg en ze vonden het papje zooooo smerig dat ze alleen daar al van gingen kokhalzen, ik heb het extra wassen maar voor lief genomen :wink:

ik geef de knullen nu alleen nog maar afgekolfde melk en voed niet meer live.

Vind het zielig dat ze elke keer als ik live voed (heb het laatst weer geprobeerd) de halve voeding weer uitspugen en heel veel last van het zuur krijgen.

Met de afgekolfde melk en nutriton erdoorheen hebben ze daar veel minder last van.

Wel jammer hoor, want ik vond het live voeden juist zo gezellig, maar aan de andere kant is het ook wel makkelijk.

2 tegelijk de fles vind ik makkelijker dan 2 tegelijk de borst geven.

Ze krijgen nu ook medicijnen tegen de reflux en het zuur en die lijken wel te helpen.

Het probleem met voeden op het werk is hierbij dus ook opgelost.

Ik kan ook kolven op het KDV en dan kan ik de knullen dus toch gewoon even zien…denk dat ik daar misschien de eerste dagen wel gebruik van ga maken…gewoon om even te wennen aan het feit dat anderen voor ze zorgen.

Gelukkig duurt het nog even voor ik weer moet gaan werken, 28 juni hoef ik pas weer aan de slag.

Hoi Boba,

Ik stuit toevallig op je topic. Wat super dat je je jongens bv geeft! Poehee, en dan nog kolven ook, ik vond dat toch echt wel het ‘zwaarste’ aan bv geven (niet dat ik bv geven verder als zwaar ervaren heb). Ik heb de jongens ook 9 maanden gevoed. Ik voedde bijna altijd live, twee tegelijk. Ik vond dat juist zo knus, ze hielden vaak elkaars handjes vast :inlove: op een gegeven moment draaide ik er mijn hand niet meer voor om om ze op (bijna) elke willekeurige plek samen aan te leggen :mrgreen:

Wel vervelend hoor dat ze zo’n last hebben van reflux :hug: Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoop voor je dat ze er over een tijdje minder last van hebben zodat je toch weer wat vaker live kunt voeden. Mocht je dat gaan doen op je werk, dan zou ik toch wat vaker ‘oefenen’ met tegelijk aanleggen, ik merkte goed dat ze elkaar ook stimuleerden om goed te drinken. Wellicht zou je het dan wel redden qua tijd.

En nogmaals, petje af hoor dat je alle voedingen kolft :clap: :clap: :clap:

@Drella wrote:

Hoi Boba,

Ik stuit toevallig op je topic. Wat super dat je je jongens bv geeft! Poehee, en dan nog kolven ook, ik vond dat toch echt wel het ‘zwaarste’ aan bv geven (niet dat ik bv geven verder als zwaar ervaren heb). Ik heb de jongens ook 9 maanden gevoed. Ik voedde bijna altijd live, twee tegelijk. Ik vond dat juist zo knus, ze hielden vaak elkaars handjes vast :inlove: op een gegeven moment draaide ik er mijn hand niet meer voor om om ze op (bijna) elke willekeurige plek samen aan te leggen :mrgreen:

Wel vervelend hoor dat ze zo’n last hebben van reflux :hug: Ik heb er geen ervaring mee, maar ik hoop voor je dat ze er over een tijdje minder last van hebben zodat je toch weer wat vaker live kunt voeden. Mocht je dat gaan doen op je werk, dan zou ik toch wat vaker ‘oefenen’ met tegelijk aanleggen, ik merkte goed dat ze elkaar ook stimuleerden om goed te drinken. Wellicht zou je het dan wel redden qua tijd.

En nogmaals, petje af hoor dat je alle voedingen kolft :clap: :clap: :clap:

Dankje… ik ervaar het kolven overigens echt niet als zwaar, ben ook erg makkelijk (vanmiddag op de forummeeting gewoon tussen de andere mama’s zitten kolven).

De kinderarts vertelden dat de meeste kindjes met 5 á 6 maanden van hun reflux afzijn…dus daar hoop ik dan maar op.

Ga dan gewoon proberen of live voeden weer gaat lukken (eerst afgekolfde melk zonder nutriton proberen en als dat goed gaat aanleggen) en als dat lukt wil ik ze (het liefst full-time) gewoon weer live gaan voeden.

inmiddels ben ik gestopt met de borstvoeding…de hoop om live te voeden opgegeven en uitgerekend dat ik per dag ruim 2,5 uur aan het kolven was (en daarnaast moest ik nog flesjes geven enz.).

Nu krijgen ze allebei flesvoeding en ik ben druk bezig met het afbouwen van de productie wat al aardig aan het lukken is.