meer willen eten

Mijn jongste zoontje lijkt ‘hongerig’.



Hij wil altijd meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, en kan heel driftig worden als hij van mij een “nee” te horen krijgt.

Alsof zijn wereld vergaat. Dikke tranen.



Hij eet nu:

boterham, melk

2 fruit, sap

twee boterhammen, melk

kinderkoek, sap,

avondmaaltijd, toetje

tussendoor nog wat rozijntjes, soepstengel of klein krentenbolletje



Als ik informatie opzoek in het CB-boekje gaat het alleen maar over “te weinig etende peuter” en niet over “te veel willende peuter”.

Vorige meting op CB zat hij met gewicht prima in de curve.



Hij lijkt soms niet te stoppen.

Als hij eerder eet dan wij, en hij ons daarna nog ziet eten, wil hij ook ons eten nog opeten…



Als ik aan het koken ben, is hij continu driftig omdat het eten nog niet klaar is.

Iemand tips hier mee om te gaan?

(ik word er een beetje moe van)

Hier ook een dame die 3 boterhammen eet! En nog meer wil eten maar ik blijf bij mijn punt en een nee is een nee gaat ze door gaat ze even afkoelen!!! Dat werkt meestal wel!!



Smorgens 1 boterham en tussen door een koekje en smiddags 2 en rond een uurtje of 15.00 krijgt ze fruit ze is helaas geen fruitman dus als ze een halve appel eet is het veel!! En dan nog een koekje om 16.00 en om 17.30 eten we meestal en dan eet ze echt 2 grote opschep lepels op!!! En daarna een toetje en dan is het goed!!! En met koken laat ik ze helpen zo van gooi dit maar weg in de prullebak of pak jij dit maar en doe iets kleins in haar pannetje heeft zelf ook een keukentje!!! En hier is het gelijk met ons eten en niet eerder!!!

@kletsmiep wrote:

En hier is het gelijk met ons eten en niet eerder!!!




Ja, bij ons ook hoor, alleen op maandag en donderdag krijgt hij warm eten op de creche. Dan eten wij dus thuis met onze oudste zoon en komt onze jongste zoon ook nog wel even gezellig aan tafel met een kleinigheidje. Maar hij zou zo nog een heel bord op kunnen denk ik…

Gaat het bij je zoon niet met fases? Dat hij soms meer wil en soms genoegen neemt met de aanbevolen hoeveelheden? Dan zou ik hem namelijk gewoon meer geven op de momenten dat hij dat wil. Hij zal het dan wel nodig hebben.



Jinthe heeft heel lang min of meer gegeten wat jij beschrijft, inmiddels eet ze wat minder, maar soms ook meer. Ik ga af op wat zij aangeeft, dus als ze aangeeft dat ze wil eten, dan mag dat. Nu eet ze op de meeste dagen 's ochtends een boterham met een beker opvolgmelk, tussendoor een koekje/twee koekjes of een cracker of wat dan ook met wat water of diksap, tussen de middag een boterham met een beker opvolgmelk, tussendoor fruit (een potje of 1/1,5 stuk fruit) met wat water of diksap, rond 16.00u vaak nog iets, om 17.00u avondeten soms met een toetje en rond 18.30u nog een fles opvolgmelk. Later dan 17.00u moeten we haar echt geen avondeten geven, want dan wordt ze gek en is het brullen tijdens het koken. Bij haar ligt het dus echt aan de tijd, dan is ze moe en heeft ze gewoon honger en wil ze eten (liefst eerder, rond 16.30u, maar dat vind ik zelf wel erg vroeg). 't is ook echt een ‘warm-eten-kind’, misschien kijkt ze daar dus ook naar uit.



Ik weet niet hoe laat jullie altijd eten, maar misschien werkt dat voor jouw zoon ook, op tijd eten? En hem dan met koken inderdaad laten helpen of even voor de tv zetten ofzo.

is dat altijd al zo, of is dat nu sinds een x tijd zo…



Mies groeit evenals vele vele andere kinderen altijd eerst in de breedte om vervolgens een enorme groeispurt te maken.



Momenteel eet Mies



3 volkoren boterhammen met beleg en een glas appelsap (wij drinken geen melk)



tussendoor 1 stuks fruit en een cracker of een plak ontbijtkoek



lunch, 2 boterhammen, een cracker en vaak ook nog een appel



tussendoor, 2 biscuitjes of nog een wasa cracker met pindakaas en een glas sap



avondeten gaat op als hij het lekker vind, minder als het hem niet zo smaakt en dan altijd nog wel een bakje yoghurt met vla gemengd… schoon op.



drinken is verder vrij hier, ze mogen altijd water en thee als ze daarom vragen en er is 1 lege literfles gevuld met aanmaaklimo en die mag met z’n 3tjes worden opgemaakt.



Dat is dus wel iets meer als dat ik zo lees van je zoon.

Mies is een enorm energiek mannetje die om de dag smiddags nog slaapt en hij eet sinds een maand of 3 zo… komt heel ietsje nu aan, maar groeit ook… (1 cm tussen december en januari)

Ik zou hem dan wat extra brood geven, 1 boterham als ontbijt is niet veel toch? En 's middags misschien nog wat extra fruit. Tijdens het koken vast een stukje paprika, tomaatje enz.

Hier aten mijn jongens vier a vijf boterhammen, nu wel acht :shock:

Ik let er wel erg op dat ze rustig eten en zich niet volproppen, vooral de middelste kan doorgaan tot hij misselijk is als hih het erg lekker vindt.

Ik zou 'sochtends een extra boterham geven en/of bij de lunch ook nog iets van een beschuitje of rijstewafel en/of wat meer fruit tussendoor.

Als hij bij jullie aan tafel zit terwijl hij al gegeten zit, zou ik een bakje met wat komkommer, wortels of paprika of zo op tafel zetten voor jullie alle vier en hem daar ook wat van geven.

Misschien heeft hij het gewoon nodig even.

Onze zoon heeft ook een poosje 3 boterhammen 's morgens en 3 's middags gegeten. Toen groeide hij ook weer meer de lengte in. En daarna at hij 's morgens en 's middags 2 stukjes brood. Totaal tegengesteld dus.

Ik denk dat een kindje over het algemeen prima aan kan geven wat het nodig heeft. Ik heb liever dat hij een extra boterham eet dan snoepjes enzo tussendoor.

Bedankt voor jullie reacties.



Ik heb ook nagedacht om meer brood te geven, maar het CB geeft aan in hun boekje:



kinderen van 1-4 jaar:



's ochtends 1/2 tot 1 boterham

lunch 1/2-2 boterhammen



Soms heb ik het idee dat het linkje: “ik heb genoeg gegeten”, bij hem niet goed werkt… :mrgreen:

Als we hem zijn gang laten gaan met wat hij op zou willen eten dan heeft hij 's avonds een enorm opgezette buik.

Best lastig om een goede middenweg te vinden.



Maar ik kan zeker wat met jullie tips en beschrijving hoe jullie het aanpakken. :thumbup:

Dat vond ik idd ook het moeilijke, ik wil niet dat ze leren hun vol-gevoel te negeren, maar de richtlijnen van het cbboekjes staan ook niet vast he.

Ik kwam destijds met hem zowiezo bij een kinderarts en die heb ik het toen gevraagd en die vond vier of vijf boterhammen en extra fruit prima.

Maar hoe kan een cb zo’n lijstje maken? elk kind is toch anders en heeft toch iets anders nodig?

Ik vind een halve tot 1 boterham 's morgens erg weinig, eigenlijk.



En hier een enorm slank kind, dat afgelopen periode helaas afgevallen is, zag ik op de weegschaal. En hij heeft na het eten altijd een flink opgezette buik, die 's morgens helemaal plat is. Dus dat hoort er volgens mij gewoon bij hoor (of niet, maar dan zien we dat vanzelf wel :wink: )

Ik vind het ook erg weinig van het cb lijstje… Alleen Niek haalde dat… of eigelijk niet… maar die was dan ook erg lang veel te licht bij haar lengte.



De jongens hier hebben altijd wel meer gegeten dan het cb aangaf, maar zijn beide slank hoor.

Mijn man kan ook eten wat hij wil zonder aan te komen, maar verbruikt ook gewoon erg veel.



Nou moet ik wel zeggen dat in elk geval Peet ook heel druk is in zijn doen en laten en altijd rent, springt, wiebelt, friemelt enz… maar dan verbruik je ook wel wat natuurlijk.



Mies is ook een energiek mannetje die meerdaags de trappen op en af gaat, rent door het huis, graag trampoline springt of danst… hij eet al vanaf 1 jaar oud zo’n anderhalf tot 2 boterhammen s’ ochtends en weegt gewoon 14 kilo bij een lengte van 95 cm



Ons Suus eet al als ontbijt een hele boterham inmiddels… nog wel zonder korstjes, maar toch… ze is 8 maand ongeveer… dus ik vind 1 boterham in de ochtend, juist als je de dag begint wel wat weinig.

Dat motortje van verbranden moet wel aan.



Ook duidelijke maaltijden hebben een effect op verzadigd raken.

Kinderen die altijd eten tot hun beschikking hebben en eigelijk niet in 1 keer eten tot ze vol zijn, leren niet dat er tijden zijn waarop je eet.



Heb daarover nog een stukje tekst gevonden op de site van " mijn kinderarts.



daar staat:



Maaltijden hebben een begin en een einde. Voor peuters is duidelijkheid altijd troef. Door voor hen vaste tijden te nemen dat ze aan tafel zitten leren ze ook met tijd rekening te houden. Daarbij gaat het er heel simpel aan toe. Wordt er slecht gegeten, dan is dat helemaal niet erg. Het eten wordt als het lang genoeg heeft geduurd, of u ziet dat uw kind toch verder niet meer wil, gewoon weggehaald. U laat zeker geen boosheid of teleurstelling zien, maar de tijd is gewoon om. Het spreekt uiteraard vanzelf dat er voor het gedrag hierna geen beloning volgt met een lekker toetje, uit angst dat de kleine te weinig heeft gekregen.



Sommige kinderen eten de hele dag door kleine beetjes. Zij krijgen daarmee geen verzadigingsgevoel wat belangrijk is om overgewicht te voorkomen. Ongemerkt gaat er namelijk daarmee toch meer naar binnen dan wanneer min of meer strak voor hoofdmaaltijden en een paar tussendoortjes wordt gekozen.



Verzadiging. Het is normaal om een kind per maaltijd zoveel te laten eten als het wil. Het kind mag zoveel eten als het wil op de hoofdtijden die daarvoor door de ouders zijn gekozen. Zo raakt een kind eraan gewend dat het verzadigd kan zijn. Mogelijk wordt dit verzadigingsgevoel vertaald in een bepaalde mate van voedselinname. Als deze verzadiging niet optreedt blijven kinderen maar eten. Als er daarbij onbeperkt eten beschikbaar is zal dit begrijpelijkerwijs tot overgewicht leiden.

Bij het kdv zeggen ze dat Sean itt andere kindjes niet goed kan aangeven wanneer hij vol zit. Hij lijkt dus heel hongerig te zijn en blijft maar door eten totdat het erweer via dezelfde weg uitkomt :? Dus ik moet eigenlijk de grenzen aangeven van de hoeveelheid die hij mag eten. Hij is overigens ook een driftkikkertje, als hij mij ziet eten wordt hij boos, want hij wil ook eten (ook al heeft hij al gegeten), soms presteert hij het om eten van mijn bord te gappen! Ik probeer het gewoon te negeren, maar tot nu toe werkt het niet (zelfs het kdv klaagt erover: als Sean de koektrommel ziet, is hij niet te houden!).



Maarre, als jouw knul gewoon prima op de curve van het cb zit, dan is er toch niks aan de hand qua hoeveelheid eten dat hij binnen krijgt? Het is alleen heel vervelend dat hij zo driftig wordt (vind ik heeeeeel herkenbaar!!).

Ik bied nu meer brood aan en de laatste avonden valt ons op dat hij bij het avondeten een aantal keer kan vragen om meer, maar dat hij nu ook netjes aangeeft wanneer hij genoeg heeft :clap: (wat heerlijk dat hij begint te communiceren met “nee” en “die”)



CB-lijstje is dus inderdaad wel wat weinig voor ons mannetje hier.

Dat héle driftige lijkt nu ook wat minder te worden, omdat het lijkt dat hij begint te begrijpen dat het eten wel echt komt. Het is nu een ritueeltje geworden dat hij zelf zijn slab uit de kast pakt en hij van mij zijn vorkje of lepeltje al op tafel mag leggen.



Het gaat dus de goede kant op! Ik geef het volgende maand wel even aan bij het CB. Blijkbaar eten jullie koters ook allemaal wel meer…

Mijn zoontje at ook echt meer dan de richtlijnen en was niet bovengemiddeld ofzo, gewoon een lekker kereltje :inlove: .

Ik gaf toen en nog steeds, voor het slapen gaan een beker melk (half uur van te voren). 2 boterhammen in de ochtend en 2 in de middag, 2 stuks fruit in de ochtend en in de middag een simpel biscuitkoekje. Zijn avondeten ging er altijd in als koek, tegenwoordig wordt hij wat kieskeuriger. We hebben ons ook wel eens zorgen gemaakt of er wel een rem opzat, maar toch niet beperkt in bovenstaande hoeveelheden. En uiteindelijk komt het vanzelf goed.

Misschien nog eens navragen bij het CB? Ze moeten ergens iets op papier zetten natuurlijk, maar ieder kind heeft zijn eigen stofwisseling en behoeften.

Mijn meisje is nu 20 maanden en heeft tussen de middag ook niet genoeg aan 2 boterhammen, wil daarna nog ‘die, die!’ Liefst nog een boterham dus… Maar zij is best flink, meer dan 2 boterhammen geef ik niet. Ze krijgt nog wat melk en eventueel fruit. Als ik dan de tafel ga afruimen, is ze tevreden (ga je bordje maar in de vaatwasser zetten, nu je beker). Ze is dan afgeleid. Warm eten doet ze niet, ze eet vrijwel niets. Dus echt honger zal ze ook tussen de middag niet hebben… Ze eet ook erg snel, haar brood kauwt ze (bijna) niet, ik denk dat ze daardoor niet snel een verzadigd gevoel heeft…

Ik denk dat kinderen over het algemeen heel goed weten wanneer ze honger hebben en wanneer hun buik vol is. Het CB kan me gestolen worden: ik volg mijn kind gewoon.

Wel vind ik het belangrijk dat ze gezonde dingen eten.

Ik zou proberen het los te laten en te kijken wat er dan gebeurt. Over eten moet je geen strijd voeren, want dat werkt altijd averechts.

Uitzonderingen daargelaten, want een kind moet natuurlijk geen groot overgewicht krijgen. Maar dat zit 'm vaker in weinig bewegen dan in teveel eten.

@Hupsakee wrote:

Ik denk dat kinderen over het algemeen heel goed weten wanneer ze honger hebben en wanneer hun buik vol is. Het CB kan me gestolen worden: ik volg mijn kind gewoon.




Dat had ik heel erg met onze 2e zoon.



Hij was vanaf dat hij 4 maand was volgens het CB altijd te licht.

Hoewel hij qua lengte en gewicht helemaal in evenwicht was. Ja hij zat met beide net boven de -2 lijn… maar dat week niks meer af van het gemiddelde als de bijna +2 lijn van de oudste.



Elke keer kreeg ik te horen dat ik maar kv moest gaan geven of moest beginnen met bijvoeding… dus ik bleef bv geven en bijvoeding gewacht tot na 6 maand (hij had al een kma, dus voorzichtigheid geboden).



En toen at hij goed… en was het weeeeeeeeer niet goed. Was het teveel…



Ja hij kon een lekkere boterham eten.

En zat met ruim een jaar op minimaal 2x2 boterhammen per dag. Soms wel 3 per voedingsmoment.



Nog altijd woog hij met 4 jaar net 15 kilo en zeker geen zwaargewicht en inmiddels eet hij afhankelijk van de dag 1 tot 3 boterhammen per maaltijd, maar over het algemeen nog altijd 2x2.



Blijkbaar had hij dat toen gewoon nodig en hij is er niet mee dicht gegroeid. Bij ‘zeuren’ om meer kon ik vaak wel aardig peilen of het echt honger was of iets om te zeuren.

Meike eet ook veel, en zolang t geen snoep is vind ik t best…

Ik zou ook gerust meer brood aanbieden.

Lars kan er 's ochtends zeker 2 op (of 1 boterham en een roggebroodje).

's Middags tussen de 2 en 3 boterhammen is hier heel normaal.

Avondeten gaat wel wat minder (ook als ik minder brood geef tdm). Hij is gewoon niet zo’n warme eter.



Een halve tot 1 boterham 's ochtends vind ik ook heel weinig, daar neemt mijn kleine man ook echt geen genoegen mee!