De titel is niet zo goed, maar ik weet geen betere…
Mijn oudste(hij is 6 1/2) speelt op school graag met de wat stoerdere jongens. Hij is een beetje een leidersfiguur, maar niet dominant verder.
Wij vinden hem nog wat jong om naar Jetix of Nickelodeon te kijken. Ook heeft hij geen playstation, geen ninstendo, alleen zo’n V smile, waar hij tevreden mee is en graag mee speelt. Ook doet hij weleens spelletjes op internet.
Verder luistert hij naar K3, Ernst en Bobbie, Dirk Schele etc. Allemaal prima dus.
Maaaarrrr…de laatste tijd nemen ze steeds vriendenboekejs mee naar huis. Hierin kun je dus lezen wat andere kinderen als hobby hebben, wat hun favoriete muziek is, etc.
Enfin, om kort te gaan, de meeste kinderen uit de groep waar hij vaak mee speelt kijken Jetix, spelen met een nintendo, hebben zangers en zangeressen van MTV als favoriet (mijn zoon heeft er zelfs nog niet van gehoord).
Ik ben niet van plan om dat nu ook allemaal maar te doen, ik vind mijn zoon een tevreden en leuk kind, maar ik vraag me wel af of ik dan niet te truttig ben met Ernst en Bobbie en Dirk Schele bv. Is het tegenwoordig normaal om als je zes bent een nintendo te hebben, MTV te kijken, alle programma’s van Jetix te kijken etc???Ben ik te truttig met mijn KRO KIndertijd??? :oops:
Hoe denken jullie hier over?
jij kent je kind het beste
als jij vind en merkt dat hij er tevreden mee is, is het toch goed?
vraagt hij er om ?
verteld hij wat hij bij anderen ziet?
wat ik wel gedaan heb (en nu nog wel doe) is een programma opnemen en eerst zelf kijken wat het is.
ik heb het laatste woord wat er wel of niet gekeken word
maar zodra hij bij een vriensje speeld, heb ik niks meer te vertellen en kijkt hij het daar wel
prima, maar thuis dus niet.
jan vind bijv. spongebob erg leuk
ik vind het drie keer niks
maar hij mag het wel kijken
kijk naar zijn intresses en luister naar wat hij verteld.
en anders gewoon eens vragen wat hij zou willen zien
Anna Sofie is nog steeds gek op Nijntje en Bumba hoor.
En op Totally Spies :o
Ze kan heel lief spelen met Little People maar ze kan ook grotemeidendingen doen.
Ze houdt vooral van K3.
Ik stimuleer haar nergens anders toe, ze weet zelf wat ze leuk vind, daar vertrouw ik op.
Wel merk ik dat ze zich anders gedraagt als ze bij wat drukkere kindjes is geweest. Vind ik niet zo maar goed.
De dingen die ik hem aanbied vindt hij leuk. Hij kijkt ook wel Nijntje, maar zegt er wel bij dat het eigenlijk voor baby’s is :mrgreen:
Het gaat mij meer erom of ik hem niet teveel afscherm.
Even een heel extreem voorbeeld: stel je voor dat je zoon 13 is en nog steeds tevreden is met Ernst en Bobby, en hij mag bv van jou geen Jetix kijken. Dat lijkt me niet verstandig. Dit is natuurlijk erg overdreven, maar ik weet niet hoe ik het meer duidelijk kan maken.
Misschien hou ik hem te klein!!! :think: Dat bedoel ik een beetje…
En o ja, hij vindt Jetix ed wel heel erg leuk!
@hanneke wrote:
Is het tegenwoordig normaal om als je zes bent een nintendo te hebben, MTV te kijken, alle programma’s van Jetix te kijken etc???Ben ik te truttig met mijn KRO KIndertijd??? :oops:
Ja, het is normaal om een nintendo, we, playstation te hebben als je 6 bent, alle programma’s van Jetix te kijken etc. En ja, je bent te truttig met je KRO Kindertijd…maar ik zou het zelf precies hetzelfde doen. Ik werk in groep 3 en in de kring hoor ik alleen maar computerverhalen, vechtdingen, tv programma’s. Buitenspelen, spelletjes spelen etc ho maar. Verschrikkelijk. Ik zelf sta daar dus ook echt niet achter. Wat anderen hun kinderen laten kijken, moeten ze zelf weten, maar ik zal zo lang mogelijk Z@ppelin of Ketnet promoten hier.
Ik mocht vroeger nooit naar ‘dat soort programma’s’ kijken, en wij hadden ook geen computer, gingen nooit op vakantie en ik had ook niet hét speelgoed dat iedereen had (een make-up pop bijvoorbeeld, of zo’n telefoon-spel 8) ). Ik heb daar pas hinder van ondervonden toen ik begon te puberen. Iedereen keek GTST, behalve ik. Voor nu zou ik zeggen: lekker zo laten
Vraagt hij er zelf dan om? Ik krijg van jou het idee van niet. Waarom zou je dan iets aanschaffen?
@Elka wrote:
Vraagt hij er zelf dan om? Ik krijg van jou het idee van niet. Waarom zou je dan iets aanschaffen?
Nee, hij vraagt er niet om, en ik schaf het ook niet aan!

Maar ik vroeg me af of ik dus mijn kind te klein houd. In ieder geval wel kleiner dan de gemiddelde ouder blijkt dus.

@diddle wrote:
@hanneke wrote:
Is het tegenwoordig normaal om als je zes bent een nintendo te hebben, MTV te kijken, alle programma’s van Jetix te kijken etc???Ben ik te truttig met mijn KRO KIndertijd??? :oops:
Ja, het is normaal om een nintendo, we, playstation te hebben als je 6 bent, alle programma’s van Jetix te kijken etc. En ja, je bent te truttig met je KRO Kindertijd…maar ik zou het zelf precies hetzelfde doen. Ik werk in groep 3 en in de kring hoor ik alleen maar computerverhalen, vechtdingen, tv programma’s. Buitenspelen, spelletjes spelen etc ho maar. Verschrikkelijk. Ik zelf sta daar dus ook echt niet achter. Wat anderen hun kinderen laten kijken, moeten ze zelf weten, maar ik zal zo lang mogelijk Z@ppelin of Ketnet promoten hier.
Ben ik ff blij dat ik truttig ben :mrgreen: :mrgreen:
Ook hier geen jetix of vreemde computerspelletjes of rare liedjes(kwam een keer thuis met; he schatje he schatje, ga met me mee schatje… :shock: ) hoor, vind Hamtaro al niets, al dat geknok, Gerben heeft het al door; zegt wel eens; mama, mag ik dit wel zien? Nick jr mag wel(upc) en ketnet inderdaad en kindertijd, maar meer niet.
Tuurlijk wil ik dat hij met zijn klasgenoten mee gaat met wat er speelt, maar dan rijst toch ook de vraag; houdt hij er straks iets aan over(pubertijd etc) en kan hij er nu al tegen? Ik heb niet zoveel zin om het uit te proberen en straks een kind met nachtmerries te hebben eerlijk gezegd… :think:
Dus tja… afschermen en buitenbeentje maken(erg zwart/wit gezegd hoor) of mee laten gaan… ik probeer maar wat en zie wel wat er gebeurd… (maar voorlopig heb ik het laatste woord hihi)
p.s. ik vond het al heel wat toen hij afgelopen mei vakantie alleen naar het wc hok mocht op zijn fietsie(heel dichtbij, maar mijn hart brak wel hoor toen ik hem zag fietsen… loslaten heet dat geloof ik…) en dat hij alleen mee mocht met het animatieteam 's avonds. Hij is al 6… Hier buiten kunnen ze ook al niet spelen vind ik; er rijden van die taxibusjes door de straat en vaak niet zo zachtjes… dus hij mag in de tuin… :oops: