meedoen aan Triple P studie bij 20 weken echo?

Mij is door de vk gevraagd of ik tijdens de 20 weken echo wil meedoen aan een wetenschappelijke studie: De Triple P studie.

Vroeggeboorte komt vaker voor als de lengte van de baarmoederhals verkort is.

Kort gezegd komt het neer op het meten van de lengte van de baarmoederhals, met een inwendige echo. Is de bm-hals dan korter dan 30 mm., dan kun je meedoen aan een vervolgonderzoek (evt. behandeling met progesteron).

Enerzijds wil best wel meedoen, je kunt er anderen weer mee helpen en wie weet voorkom ik zelf wel en vroeggeboorte mee bij mijn eigen kindje.

Anderzijds voelt het ook wel een beetje ‘kwetsbaar’ om me in de zwangerschap als proefkonijn te laten gebruiken, hoewel de meting totaal ongevaarlijk is hoor. Maar het is nog niet duidelijk of de behandeling met progesteron voldoende helpt. Stel dat de uitslag van de meting twijfelachtig of ongunstig is, zorgt dat dan misschien weer voor veel zorgen?

Is er iemand hier die ook gevraagd is, of het al gedaan heeft?

Graag zou ik wat ervaringen horen, over 2 weken moet ik mijn keuze (wel/niet meedoen) doorgeven.

Wie er over wil lezen:

http://www.studies-obsgyn.nl/TripleP

Ik weet hier niks van. Ik doe enkel mee aan een psychologisch onderzoek. En weet wel dat een vriendin van mij heeft meegedaan aan een Q-koorts onderzoek (wat ze niet bleek te hebben).

Succes met het nemen van je beslissing!

Als het mij gevraagd werd, dan zou ik wel meedoen. Het kan 1. geen kwaad (alleen maar goed, mocht het zo zijn) en 2. je helpt er anderen mee.

Van het onderzoek heb ik niet gehoord, maar ik zou wel meedoen. Zorgen maken doe ik toch wel, dit is dan in ieder geval iets waar je je op kan voorbereiden.

Ik had eraan mee willen doen, het lijkt mij dat het geen enkel kwaad kan en je helpt er anderen mee. Maar bij de twintigwekenecho bleek dat de hoeveelheid vruchtwater aan de ondergrens zit. Om die reden moet ik nog bij de gyn langs die dat dan ook even gaat bekijken. En daarom deed de echoscopiste dus niet die Triple-meting, dat doen ze alleen als er he-le-maal niks aan de hand is. Succes met je beslissing.

Ik zou wel mee doen, maar ik heb dan ook net een vroeggeboorte achter mijn kiezen…

Mij is dat vandaag ook gevraagd, ik zit ook te twijfelen of ik wel mee wil doen :think:

Ik weet dat het voor een goed doel is, maar na al die inwendige onderzoeken zit ik er eerlijk gezegt niet op te wachten.

Ik moet dat gelijk doorgeven als ik een afspraak maak voor de 20 weken echo, dat wil ik vanavond nog gaan doen.

Het is mij ook gevraagd, ik heb niet meegedaan, ik moest nog even niet denken aan inwendig onderzoek/inwendige echo, was er toen nog helemaal niet aan toe.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de info nog eens goed gelezen. Wat me tegen staat is dat, als je voor de ‘behandeling’ in aanmerking komt, je niet weet of je de placebo’s of de echte tabletten krijgt. Dus dan zit je misschien maandenlang zinloos neppillen vaginaal in te brengen…

Dus dan loop je misschien een risico op vroeggeboorte omdat je bm-hals verkort is, denk je daar nuttig mee bezig te zijn door de tabletten in te brengen en het helpt misschien geen bal omdat je de neppers hebt gekregen. Geef dan iedereen de kans om de echte tabletten te krijgen, is mijn gedachte nu.

Maar goed, het gaat natuurlijk om een wetenschappelijke studie, er is nog niks bewezen.

Kortom, nog steeds twijfel… :?

Dat wist ik niet. Ik zou dan ook wel twijfelen denk ik. Fijn om te weten dat de baarmoederhals verkort is en dat daar eventueel iets aan gedaan kan worden, maar niet als ik dan neppillen zou moeten nemen. Zou ik alleen maar onzeker van worden.