Meedenken graag, problemen met 1e nachtvoeding

Hallo allemaal,



Graag zou ik jullie willen vragen even met me mee te denken.

Ons zoontje krijgt enkel BV, dit gaat alle voedingen in principe ook zonder problemen behalve de 1e nachtvoeding. Dat is altijd gesodemieter, en ik snap niet goed waarom en hoe dat te veranderen.



Ter informatie:

Ons zoontje is 5 weken te vroeg geboren. Sinds eind juli is hij bij ons thuis.

13 augustus was ik uitgerekend, dus qua ontwikkeling is hij nu net een week. Hij was te klein voor zijn termijn, woog 2000 gram bij geboorte en weegt inmiddels 2600 gram.



Bij alle voedingen heb ik de routine van eerst verschonen en dan leg ik hem aan omdat hij makkelijk melk overgeeft en ik dus liever niet tussen het voeden door of vlak na het voeden verschoon. Met volle buik melk komt dan een flinke golf weer omhoog als ik zijn kontje iets omhoog moet houden bij het verschonen.

Dit gaat ook bij alle voedingen zonder problemen, behalve dus bij die ene nachtvoeding.



Hij krijgt rond 22.00 uur de laatste dagvoeding, dan gaan we naar bed.

Tussen 1 en 2 komt hij dan voor de 1e nachtvoeding.

Als hij genoeg drinkt bij die voeding, dan kan hij weer een paar uur slapen tot het tijd is voor de volgende voeding. Maar het is een hele uitdaging om hem genoeg te laten drinken.

Ik weeg hem inmiddels voor en na het voeden tijdens deze voeding want als ik hem met minder dan 60 gram weer terug in de wieg leg begint hij of meteen weer te brullen of hij slaapt een half uur tot een uur en komt dan weer…

Doorgaans is het probleem vooral dat hij slaperig is, tenminste hij oogt slaperig en valt ook continu in slaap tijdens die voeding. Bij deze voeding ben ik dus ook maar begonnen hem tussendoor te verschonen om hem weer wakker te krijgen.

Mijn man neemt deze voeding ook wel eens over met een flesje moedermelk en dat gaat doorgaans wel goed, maar niet altijd.

Loopt over het algemeen wel beter dan bij de borstvoeding.



Ik zit dan dus te twijfelen of het probleem bij mij ligt, heb ik die voeding misschien om een of andere reden minder melk? Het lukt uiteindelijk wel om hem die 60 gram te laten drinken dus dat zit er wel in en voor mijn gevoel is er nog wel meer uit de borsten te halen als hij zou willen, maar misschien voel ik dat wel verkeerd…



Of is hij gewoon te moe? Moet ik dan misschien gewoon een periode hem die voeding met een fles gaan geven?

Hoe doe ik dat dan met mijn productie, kan ik dan het beste die voeding gaan kolven van te voren? En zo ja, wanneer kan ik dat dan het beste doen? (snachts kolven is niet echt mijn idee, vooral omdat ik niet zo’n heel geweldige kolf heb dus ik ben er even mee bezig.)



In de 1e ziekenhuis weken heb ik ook veel gekolfd en daarvan heb ik nog een paar liter in de vriezer staan dus ik hoef niet perse te kolven om hem een fles moedermelk te kunnen geven.



Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb geen idee hoe het werkt bij te vroeg geboren kindjes, maar ik neem aan dat je op advies van het ziekenhuis op die tijd de nachtvoedingen geeft? Wellicht dat hij gewoon te diep slaapt en nog niet genoeg honger heeft om te eten? Zou je het niet een half uurtje of uurtje later mogen proberen?

Meldt hij zichzelf?



Misschien een andere houding overwegen op dat tijdstip waarbij hij minder gezellig en warmpjes tegen je aanligt? Dan valt hij wellicht minder snel in slaap?



Het is vervelend voor je nachtrust :hug:

Maar blijkbaar houdt hij het niet zo lang vol en dat is met een prematuur en dysmatuur kind wel iets waar je rekening mee moet houden.



Een flesje kost minder energie, maar je productie vermindert wel als je dan inteert op je voorraadje.

Kolven terwijl manlief een flesje geeft? Het is niet fijn, maar anders was je ook wakker geweest om te voeden, toch?



Pfff…moeilijk hoor!

Het kost tijd en volhouden. Het zal vanzelf beter gaan!

Hij meld zichzelf inderdaad, ik voed op verzoek.

Daarom vind ik het ook zo gek. Hij huilt omdat hij honger heeft, maar als ik hem dan aangelegd heb dan lijkt hij opeens geen honger meer te hebben.

Ik heb hem dan ook wel eens terug gelegd, met het idee dat ie dus niet zoveel honger nog heeft.

Maar dan begint hij weer te huilen.

Of als hij wel een beetje heeft gedronken dan komt ie na een kwartier, half uur of een heel uur weer omdat hij dan weer honger heeft.



Ik ben nu meestal zo’n 1,5 uur bezig (incl. verschonen) om er 60 gram voeding in te krijgen. Als dat is gelukt kan ik hem terug leggen en dan slaapt ie weer tot het tijd is voor een voeding.



Meestal wil hij elke 3 uur een voeding, overdag laat hij er nog wel eens 4 uur tussen.



Ik vind het zo gek dat hij alleen bij die voeding problemen heeft… Alle andere voedingen zijn geen probleem.

Ik ben het eens met Pé.



Het is voor mij wel herkenbaar dat het in het begin wel eens moeite kost om ze tijdens de nachtvoeding alert genoeg te houden om voldoende te drinken. En mijn kinderen zijn met een normale termijn geboren.



Ik verschoonde de eerste weken dus wel eens met opzet halverwege de voeding om mijn kindje weer wakker/alert te krijgen.



Maar ik begrijp jouw afweging, dat je het liever niet doet met oog op spugen.



Het is ook mijn ervaring dat het heel snel(3-4 weken), vanzelf beter gaat. Wellicht duurt het bij jou iets langer omdat je kindje prematuur was.

3-4 weken is ook de leeftijd waarop het clusteren meestal begint. Clusteren is ook zwaar, maar dat betekende bij ons wel betere nachten.



Dus ik heb er toch wel aan toegegeven in het begin, aan het vele nachtvoeden.

Bedankt voor de reacties.



Bij die 1e nachtvoeding ben ik nu wel halverwege gaan verschonen, daar wordt ie wel weer even wakker van.



Hopelijk is het een tijdelijk iets en gaat hij binnenkort beter drinken snachts…

Hier ervaring met een prematuur en dysmatuur kindje, en het hoort er idd gewoon een beetje bij. Drinken is heel zwaar, kost veel energie, dus die kleintjes vallen in slaap van vermoeidheid, niet omdat ze verzadigd zijn. Even doorbijten, over een tijdje is hij sterk genoeg om zichzelf vol te drinken.



Dat wegen voor en na een voeding zou ik niet doen, het is erg omstreden en kost voor jullie beide veel energie. Ik zou hem die ene nachtvoeding afgekolfde melk uit de fles geven. Zie je ook wat hij binnen krijgt, bovendien kost uit de fles drinken minder energie.

Mijn dochter was een randprematuurtje en daar hebben we ook de nodige bv toestanden mee gehad in het begin. Ik heb haar een tijd met een tepelhoedje gevoed zodat ze makkelijker kon happen en het haar minder energie kostte. Misschien is dat een idee? Maar dan alleen voor die ene nachtvoeding. Het is namelijk ook best wel weer lastig om daarmee te stoppen als het ze eenmaal bevalt. :shifty:



Maar je laatste reactie was een week geleden. Hoe gaat het inmiddels? Al beter? Nachtvoedingen blijven pittig hoor. F. sliep de laatste tijd best goed door, maar de afgelopen 3 nachten was het weer feest. :frowning: Maar houd vol! Eens gaat het voorbij. 8)

Sorry voor de late reactie. Heb de laatste tijd weinig tijd voor fora.



Het gaat goed. Het was denk ik inderdaad een fase want het ging opeens vanzelf beter.

Het tepelhoedje gebruikte ik al, zonder kon hij niet drinken.

Inmiddels ben ik het aan het afleren, soms kan ik hele dagen alle voedingen zonder hoedje, maar daarna lukt het opeens weer een paar voedingen niet zonder.

Ben ervan overtuigd dat ook dat met de tijd wel beter zal gaan.