Ik geef nu sinds zaterdag groentepap aan Mea. Ze vindt het superinteressant en hapt al redelijk goed. Ze heeft, denk ik, nog niet genoeg op om een volledige bv te vervangen, dus ik geef haar erna nog wat bv. Dan drinkt ze niet meer zoveel, maar even later heeft ze wel superhonger, dus geef haar dan nog wat… Dan weer wat later geeft ze terug omdat ze teveel gedronken heeft precies :think:
Hoe deden jullie kindjes dit in het begin? Weten je (.)(.) na een tijdje dat ze rond die tijd niks moeten produceren?
ps, wel vreemd, het is een beetje loslaten: je kindje die je niet meer constant nodig heeft om te eten 8)
Ik heb geen borstvoeding gegeven, maar ik weet wel dat het op deze leeftijd alleen bijvoeding is. Het mag nu dus nog geen melkvoeding vervangen, dat komt pas na zes maanden…
bij borstvoeding wordt zelfs geadviseerd om pas te beginnen met bijvoeding tot ze 6 maanden zijn. Dit ivm het beschermende laagje wat bv aanbrengt in de darmen(elke vorm van bijvoeding breekt dit beschermende laagje af) en het feit dat bijvoeding de productie kan verstoren…
Ik weet dat van die 6 mnd, maar Mea moet binnenkort naar de creche en heb het liefst dat ze tegen dan goed groente en fruitpap kan eten. Ze weigert ook afgekolfde bv, dus ook nog een reden voor mij.
In Belgie kijken we er een beetje anders tegenover dan in Nederland.
Maar nog geen antwoord gekregen daarmee
Jawel hoor Vicky, je antwoord staat al op deze pagina
Het is bijvoeding dus het groentehapje vervangt nog geen volledige voeding (ook niet als je bij zes maanden begint)
Tot je kindje 1 jaar oud is blijft de borstvoeding (in jouw geval) de hoofdmaaltijd.
Langzaamaan zal Mea iets meer gaan eten en je productie past zich dan vanzelf aan.
Vicky, bedoel je dat je op de creche een fruit-/groentehap zou willen laten geven? Als vervanging van de bv?
Mijn reactie daarop:
- als je begint met bijvoeden geef je meestal eerst de borst en dan de bijvoeding. Dit doe je om je productie zo veel mogelijk in stand te houden.
- je lichaam zal niet ‘denken’: O, om 4 uur (bij wijze van) moet ik pas weer melk aanmaken. De productie van melk zal zich afstemmen op de vraag, maar pas na 9 maanden bv schijnt je productie zo stabiel te zijn dat je een voeding kunt vervangen. Voor die tijd voed je het liefst op verzoek, dus elke keer melk aanbieden en soms wat bijvoeding erna.
- het blijft beter om pas na 6 maanden bij te voeden, al snap ik wel dat het in België anders bekend is dan hier. Volgens mij geeft het Belgische Kind & Gezin ook andere adviezen dan het Nederlandse ConsulatieBureau? De creches zullen zich daar ook bij aanpassen, al blijft jouw wil natuurlijk wet
- Weigert ze jouw melk of weigert ze de fles? (of beide? :shifty: ) Misschien kun je daar iets mee doen… (al heb je al veel geprobeerd volgens mij :hug: )
Succes!!
Mellie, Mea kan niet nog bv drinken tot 1 jaar, want ze drinkt geen afgekolfde bv van de fles… en bij ons op de creche drinken de babys geen melk meer (bv of kunst) als er een volledig potje “ingegaan is”, is in Belgie in het algemeen zo…, raar zo een cultuurverschil :think:
Biebels, zoals dus al eerder gezegd is voor Mea afgekolfde bv geen optie (veel geprobeerd inderdaad, zie andere topics), en bij ons geven ze geen melk meer bij (erna dus) als er goed gegeten is… Ik wil gewoon niet dat Mea honger gaat lijden in de creche.
Ik ga morgen naar Kind en Gezin, leg daar alles uit en laat jullie iets weten
Bedankt voor de reacties alvast!
ik ben helemaal verbaasd… geen melk meer geven op de creche???
vind het tegennatuurlijk om vanwege de creche dus je kindje te vroeg bij te voeden… en da’s niet alleen in Nederland, maar de WHO adviseert dit ook!
en het niet willen drinken van afgekolfde melk; heeft daar niet iedere bv-mama last van??? (ik wel tenminste). Dit is wel aan te leren hoor… en als ze geen bv wil drinken op de creche, zal ze 's avonds weer inhalen… zo werkt dat bij bv babies… Maar meestal is het “hongerlijden” niet nodig… maar gaan ze wel drinken…
Ben heel benieuwd naar het advies dat je krijgt.
Preggie, is niet voor de creche dat ik dit wil, als ik het als ouder perse wel wil dat Mea nog melk drinkt na haar groentepap zal dat zeker gebeuren!
Hoewel het hier niet wordt aangeraden: je kindje eet dan twee maaltijden als het dat wil :think: …
Het is voor Mea zelf dat ik dit zo wil… ze drinkt echt geen afgekolfde bv, ben er al van haar 7w mee bezig, ben vorige week weggeweest van 17u tot 1.30u en ze heeft niks gegeten (ik vond ze in haar wieg zeuren en zuigend op haar doekje), ik vind dat een beetje erg… ook al zouden ze dat inhalen… ik vind dat erg
En ik hoef me hier niet echt te verantwoorden, als ik dit zo doe, is dat mijn beslissing en neem die doelbewust… Ik wou gewoon weten hoe andere babytjes en moeders dit doen, maar blijkbaar gebeurt dit hier helemaal anders en krijg ik hierdoor sowieso minder reactie :?
Maar zal het er in ieder geval over hebben seffens als ik ga en laat jullie iets weten.
Hoelang krijgen jullie kolfverlof?
Ik begrijp je helemaal hoor! Maar staat er bij contact dan geen topic van belgische mama’s? Dan heb je wel precies de dames die weten waar je het over hebt…
Thx Cynthia, zal ik eens gaan kijken daar
Moet gewoon verder blijven doen zoals ik bezig ben, eerst groentepap, dan ff wachten, dan bv bijgeven, zelfs twee keer oefenen met groentepap mag.
Als ze een grote portie opheeft, hoef ik niet bij te geven, mijn lichaam went er aan, zeggen ze.
Aangezien ze nog jong is, zal ze direct geen volledige portie ophebben en geef ik nog bv bij en hopelijk doet ze dat tegen dat ik moet gaan werken (dan is ze 6mnd) wel
Bedankt voor jullie reacties alvast! :-*
Vicky is het een mogelijkheid om haar uit een tuitbeker of een gewone beker de bv te laten drinken. Kost wel wat oefening, maar uit ervaring bij een vriendin weet ik dat het mogelijk is op 4 maanden leeftijd. De kleine van mijn vriendin (toen 3 maanden) weigerde ook de fles met bv en dat ze moesten een paar dagen weg, de moeder van mijn vriendin heeft toen met een bekertje steeds een beetje bv in het mondje gegoten en na 1 dag oefenen ging dat steeds beter. Moeders heeft dit doorgezet een voeding op een dag en met 4 maanden dronk hij al erg goed uit een beker. Wie weet kun je hier iets mee :think: