welke straffen geef jij?
en waarvoor?
wij zitten hier met een op het moment een nogal dwarse en brutale jan
kreten als hou je bek, ik luister niet, 1ooo keer van tafel lopen taferelen.
mbt van tafel lopen tijdens het eten, heb ik nu gezegd; als jij van tafel loopt, ga ik er van uit, dat je genoeg hebt gehad, zet ik je bord weg en is voor jou het eten voorbij.
klinkt hard maar weet even ook niks anders meer
dus wat doen jullie in welke situatie?
Jan en Max zijn even oud :mrgreen: En hier hetzelfde hoor. Niet leuk en soms dan ga ik er tegen in maar ook regelmatig nergeer ik het gewoon en benadruk ik het leuke. Dat lijkt nog het meeste te werken. Maar het is wel verschrikkelijk moeilijk!
Max speelt steeds oorlogje :? Bam bam bam ik schiet je dood! Hier ben ik helemaal niet blij mee. En dan zit de mode ook nog eens tegen want dat is de ene camouflage broek na de andere… Zelfs de zwembroek doet al mee :naughty: Overigens noemt Max het oorlagbroeken.
En bij al dit helpt nergeren dus totaal niet :wall:
negeren heb ik ook geprobeerd
maar maakt het alleen maar erger
strenger aanpakken is helaas op dit moment even nodig
vind het zelf ook niet fijn
maar ik bedoel, als ik 5 keer roep van kom op je stoel zitten we gaan eten
na het eerst vrioendelijk gevraagd te hebben
en je dan een gezicht ziet wat je gewoon staat uit te lachen,… :wall: :wall:
Heb je als eens geprobeerd om hem positief te belonen? Dus bijvoorbeeld als jij zonder weg te lopen aan tafel blijft zitten, krijg je een sticker. Bij 10 stickers mag jij kiezen wat we gaan eten, iets leuks doen o.i.d. Ik raad ouders van mijn groep dit meestal aan en hoor vaak positieve berichten. Zo buig je iets negatiefs om naar iets positiefs en verbeterd de sfeer vaak. (Tja, het is een open deur, maar het hoort ook een beetje bij de leeftijd :? :? ). Groetjes Maartje
PS neem kleine stapjes die hij wel moet kunnen halen en houd dit even vol. Pas na een paar dagen zul je eventuele veranderingen zien.
positieve aandacht ben ik ook een voorstander van
en zo ben ik meestal ook wel bezig
maar nu, nu heeft dat geen zin
hoef geen sticker, wat moet ik er mee hihi
hij is echt ff goed dwars
denk dat het ook te maken heeft met groeien, zowel lich. als mentaal
vermoeidheid en ik weet niet wat al dan niet meer
maar ben ook gewoon aagje
wat zetten jullie bijv. to uitschelden?
of slaan ?
oid
is strafplekje geen optie?
bijv in de gang op de trap?
of een speciale stoel omdopen tot strafstoel of een matje whatever als het maar duidelijk is dat het voor straf is en hem daar laten zitten als hij iedere keer stout is.
Hij is nu 5 jaar dacht ik te lezen… Nanny FOS zegt… iedere leeftijd = aantal minuten dus dat zou dan betekenen 5 minuten op strafplek zitten en dan pas mag die er weer afkomen nadat hij sorry heeft gezegd en begrijpt waarom die straf heeft gehad.
Hier gebruiken wij die middel… en hij is nu bijna 2 jaar dus iedere keer moet hij 1,5 minuut daar zitten als hij straf heeft en ik hem al 3x heb gewaarschuwd.
Suc6 ermee!
fabienne is 6 en heeft ook die buien
waarschuw 2 keer
3e keer is op trap
daar herrie maken is naar boven voor afkoelen
wil ze dan nog boos zijn ,ja ze heeft temperament dan mag ze bv niet meer op de pc of tv kijken
hanteer dit eigenlijk bij de 3 oudste en het werkt wel
alleen de jongste gaat nu op de trap zitten omdat ze dat een lekker plekje vind :inlove:
maar die zelfs als ze paar keer stout is zet ik dr op de poef voor een minuutje
Groetjes Sophia
geen tv of pc pas ik idd ook wel eens toe ja
vind het wel eens lastig hoor
ouderschap is elke dag een uitdaging
en de ene dag gaat het relaxeder dan de andere dag
zeker ook als je zelf moe of spanneningen hebt
groetjes sophia
mee eens
en het is vaak ook nog zo dat je beide in een cirkel terecht komt
al kom ik daar vaak wel vlot uit, door echt even wat anders te gaan doen
ja idd dat probeer ik ook
ik ben full time thuis en daar door veel bij ze
mijn uitstapje is de or van school
daar ben ik geen mama en kan ik me goed in uit leven
en ben toch indirect bij de kids betrokken maar op een hele andere manier
vind het leuk om ze op school mee te maken
zijn ze zo anders dan thuis
groetjes sophia
ik werk 15 uur op de naschoolse opvang
met school maak ik met met Tsjitske de schoolkrant en elke maandagochtend ben ik coputermama
is ook leuk om te doen
zo leer je d ekinderen ook wat kennen
thuis ben ik degene die er het meest is
maar dat heb je met een boerderij
maar jan op bed brengen… dat komt weinig voor
dat doet zijn vader vrijwel altijd
wij hebben een eigen bedrijf dus ik ben thuis idd ook het meest
als rob thuis is brengt hij ze ook naar bed
als hij materiaal moet halen neemt hij dr vaak eentje mee
wat ze leuk vinden
en zijn vader zit in een verzorgingstehuis
met zn allen is te druk dus dan gaan ze om de beurt mee
heb ik wat meer adem en hun een op een aandacht
Groetjes Sophia
Hier ook af en toe zeer dwarse kinderen. Heb van iemand een tip gekregen die ze zelf via therapie had gekregen en die pas ik op school momenteel ook steeds vaker toe en die wil nog wel eens helpen, tenminste bij de oudste twee. Als ik te vaak heb gewaarschuwd (volgens mijn iegn inzicht dan) dan stop ik en leg het probleem bij hun neer. Zo van; je weet heel goed wat ik wil of wat je moet doen. Doe je dat niet dan heb jij een probleem, ik niet. Ik wil dat probleem best voor jouw oplossen, maar dan is het geen leuke oplossing. Dan krijg je geen eten meer of dan moet je op bed of dan mag je geen tv kijken oid. Maar je kunt het ook zelf oplossen en dan blijft het gezellig. Negen van de tien keer zien ze dan in dat ze toch het best kunnen doen wat er van hun verwacht wordt. En het gekke is dat het dan ook de hele dag goed is.
Dat werkt bij ons ook heel goed. Als jij geen tafel wil dekken staat er geen bord voor jou en krijg je geen eten.
We hebben ook een tijdje met een beloningssysteem gewerkt. Als ze bijvoorbeeld aan tafel bleef zitten mocht het magneetje 1 naar boven, zo niet dan ging het magneetje naar beneden. Als ze helemaal boven was kreeg ze een kleinigheidje. Zo heeft ze ook geleerd om 's ochtends haar bed op te maken en zo. Daarna ging ze het ‘tegen ons’ gebruiken :mrgreen: en zijn we gestopt.
nou ben ik wel aagje eigenlijk hoe ze het tegen jullie ging gebruiken
vertel vertel !!! :mrgreen:
@tsjitske wrote:
Hier ook af en toe zeer dwarse kinderen. Heb van iemand een tip gekregen die ze zelf via therapie had gekregen en die pas ik op school momenteel ook steeds vaker toe en die wil nog wel eens helpen, tenminste bij de oudste twee. Als ik te vaak heb gewaarschuwd (volgens mijn iegn inzicht dan) dan stop ik en leg het probleem bij hun neer. Zo van; je weet heel goed wat ik wil of wat je moet doen. Doe je dat niet dan heb jij een probleem, ik niet. Ik wil dat probleem best voor jouw oplossen, maar dan is het geen leuke oplossing. Dan krijg je geen eten meer of dan moet je op bed of dan mag je geen tv kijken oid. Maar je kunt het ook zelf oplossen en dan blijft het gezellig. Negen van de tien keer zien ze dan in dat ze toch het best kunnen doen wat er van hun verwacht wordt. En het gekke is dat het dan ook de hele dag goed is.
dit is eenmooi voorbeeld van de ik-boodschap.
Dit moeten ze normaal in scholen ook toepassen en het zou zelfs werken met de 12 tot 18 jarigen ook!
Oh, Yoni draait altijd alles zo dat het haar goed uitkomt. Een straf of maatregel werkt altijd maar tijdelijk. Dan heeft ze wel weer wat bedacht zodat het in haar voordeel werkt.
We hebben een tijdje met een beloningssysteem gewerkt. Eerst met dingen zoals aan tafel blijven zitten en later om haar dingen aan te leren. Ze kon dan kruisjes verdienen en bij een bepaald aantal kruisjes kreeg ze een beloning. Bij 50 een spelletje doen en bij 100 kreeg ze 2 euro geloof ik. Werkte perfect. Elke ochtend werkte ze keurig haar lijstje af. Gordijn open, pyjama in bed, bed opmaken etc. Maar ze moet zich ook vlot aankleden en om een bepaalde tijd beneden zijn. En toen ging ze het omdraaien. Als ze van ons beneden moest komen moest ze nog haar bed opmaken en zo (moest ik toch van jullie leren?) waardoor ze steeds later beneden kwam en we daardoor weer in tijdnood kwamen. Wat weer nieuwe drama opleverde. Tja, Yoni is goed in drama maken en kan héél goed redeneren. We zijn het gewend :mrgreen: Tijd voor een nieuwe manier om haar dingen te leren. (ach, ze leert alleen maar dingen die ze zelf wil :think: )