mbt straffen

welke straffen geef jij?

en waarvoor?



wij zitten hier met een op het moment een nogal dwarse en brutale jan

kreten als hou je bek, ik luister niet, 1ooo keer van tafel lopen taferelen.



mbt van tafel lopen tijdens het eten, heb ik nu gezegd; als jij van tafel loopt, ga ik er van uit, dat je genoeg hebt gehad, zet ik je bord weg en is voor jou het eten voorbij.

klinkt hard maar weet even ook niks anders meer



dus wat doen jullie in welke situatie?

Jan en Max zijn even oud :mrgreen: En hier hetzelfde hoor. Niet leuk en soms dan ga ik er tegen in maar ook regelmatig nergeer ik het gewoon en benadruk ik het leuke. Dat lijkt nog het meeste te werken. Maar het is wel verschrikkelijk moeilijk!



Max speelt steeds oorlogje :? Bam bam bam ik schiet je dood! Hier ben ik helemaal niet blij mee. En dan zit de mode ook nog eens tegen want dat is de ene camouflage broek na de andere… Zelfs de zwembroek doet al mee :naughty: Overigens noemt Max het oorlagbroeken.

En bij al dit helpt nergeren dus totaal niet :wall:

negeren heb ik ook geprobeerd

maar maakt het alleen maar erger

strenger aanpakken is helaas op dit moment even nodig

vind het zelf ook niet fijn

maar ik bedoel, als ik 5 keer roep van kom op je stoel zitten we gaan eten

na het eerst vrioendelijk gevraagd te hebben

en je dan een gezicht ziet wat je gewoon staat uit te lachen,… :wall: :wall:

Heb je als eens geprobeerd om hem positief te belonen? Dus bijvoorbeeld als jij zonder weg te lopen aan tafel blijft zitten, krijg je een sticker. Bij 10 stickers mag jij kiezen wat we gaan eten, iets leuks doen o.i.d. Ik raad ouders van mijn groep dit meestal aan en hoor vaak positieve berichten. Zo buig je iets negatiefs om naar iets positiefs en verbeterd de sfeer vaak. (Tja, het is een open deur, maar het hoort ook een beetje bij de leeftijd :? :? ). Groetjes Maartje

PS neem kleine stapjes die hij wel moet kunnen halen en houd dit even vol. Pas na een paar dagen zul je eventuele veranderingen zien.

positieve aandacht ben ik ook een voorstander van

en zo ben ik meestal ook wel bezig

maar nu, nu heeft dat geen zin

hoef geen sticker, wat moet ik er mee hihi



hij is echt ff goed dwars



denk dat het ook te maken heeft met groeien, zowel lich. als mentaal

vermoeidheid en ik weet niet wat al dan niet meer



maar ben ook gewoon aagje

wat zetten jullie bijv. to uitschelden?

of slaan ?

oid

is strafplekje geen optie?

bijv in de gang op de trap?

of een speciale stoel omdopen tot strafstoel of een matje whatever als het maar duidelijk is dat het voor straf is en hem daar laten zitten als hij iedere keer stout is.



Hij is nu 5 jaar dacht ik te lezen… Nanny FOS zegt… iedere leeftijd = aantal minuten dus dat zou dan betekenen 5 minuten op strafplek zitten en dan pas mag die er weer afkomen nadat hij sorry heeft gezegd en begrijpt waarom die straf heeft gehad.



Hier gebruiken wij die middel… en hij is nu bijna 2 jaar dus iedere keer moet hij 1,5 minuut daar zitten als hij straf heeft en ik hem al 3x heb gewaarschuwd.





Suc6 ermee!

fabienne is 6 en heeft ook die buien

waarschuw 2 keer

3e keer is op trap

daar herrie maken is naar boven voor afkoelen

wil ze dan nog boos zijn ,ja ze heeft temperament dan mag ze bv niet meer op de pc of tv kijken

hanteer dit eigenlijk bij de 3 oudste en het werkt wel

alleen de jongste gaat nu op de trap zitten omdat ze dat een lekker plekje vind :inlove:

maar die zelfs als ze paar keer stout is zet ik dr op de poef voor een minuutje



Groetjes Sophia

geen tv of pc pas ik idd ook wel eens toe ja

vind het wel eens lastig hoor

ouderschap is elke dag een uitdaging

en de ene dag gaat het relaxeder dan de andere dag

zeker ook als je zelf moe of spanneningen hebt



groetjes sophia

mee eens



en het is vaak ook nog zo dat je beide in een cirkel terecht komt

al kom ik daar vaak wel vlot uit, door echt even wat anders te gaan doen

ja idd dat probeer ik ook

ik ben full time thuis en daar door veel bij ze

mijn uitstapje is de or van school

daar ben ik geen mama en kan ik me goed in uit leven

en ben toch indirect bij de kids betrokken maar op een hele andere manier

vind het leuk om ze op school mee te maken

zijn ze zo anders dan thuis

groetjes sophia

ik werk 15 uur op de naschoolse opvang

met school maak ik met met Tsjitske de schoolkrant en elke maandagochtend ben ik coputermama

is ook leuk om te doen

zo leer je d ekinderen ook wat kennen

thuis ben ik degene die er het meest is

maar dat heb je met een boerderij

maar jan op bed brengen… dat komt weinig voor

dat doet zijn vader vrijwel altijd

wij hebben een eigen bedrijf dus ik ben thuis idd ook het meest

als rob thuis is brengt hij ze ook naar bed

als hij materiaal moet halen neemt hij dr vaak eentje mee

wat ze leuk vinden

en zijn vader zit in een verzorgingstehuis

met zn allen is te druk dus dan gaan ze om de beurt mee

heb ik wat meer adem en hun een op een aandacht



Groetjes Sophia

Hier ook af en toe zeer dwarse kinderen. Heb van iemand een tip gekregen die ze zelf via therapie had gekregen en die pas ik op school momenteel ook steeds vaker toe en die wil nog wel eens helpen, tenminste bij de oudste twee. Als ik te vaak heb gewaarschuwd (volgens mijn iegn inzicht dan) dan stop ik en leg het probleem bij hun neer. Zo van; je weet heel goed wat ik wil of wat je moet doen. Doe je dat niet dan heb jij een probleem, ik niet. Ik wil dat probleem best voor jouw oplossen, maar dan is het geen leuke oplossing. Dan krijg je geen eten meer of dan moet je op bed of dan mag je geen tv kijken oid. Maar je kunt het ook zelf oplossen en dan blijft het gezellig. Negen van de tien keer zien ze dan in dat ze toch het best kunnen doen wat er van hun verwacht wordt. En het gekke is dat het dan ook de hele dag goed is.

Dat werkt bij ons ook heel goed. Als jij geen tafel wil dekken staat er geen bord voor jou en krijg je geen eten.

We hebben ook een tijdje met een beloningssysteem gewerkt. Als ze bijvoorbeeld aan tafel bleef zitten mocht het magneetje 1 naar boven, zo niet dan ging het magneetje naar beneden. Als ze helemaal boven was kreeg ze een kleinigheidje. Zo heeft ze ook geleerd om 's ochtends haar bed op te maken en zo. Daarna ging ze het ‘tegen ons’ gebruiken :mrgreen: en zijn we gestopt.

nou ben ik wel aagje eigenlijk hoe ze het tegen jullie ging gebruiken

vertel vertel !!! :mrgreen:

@tsjitske wrote:

Hier ook af en toe zeer dwarse kinderen. Heb van iemand een tip gekregen die ze zelf via therapie had gekregen en die pas ik op school momenteel ook steeds vaker toe en die wil nog wel eens helpen, tenminste bij de oudste twee. Als ik te vaak heb gewaarschuwd (volgens mijn iegn inzicht dan) dan stop ik en leg het probleem bij hun neer. Zo van; je weet heel goed wat ik wil of wat je moet doen. Doe je dat niet dan heb jij een probleem, ik niet. Ik wil dat probleem best voor jouw oplossen, maar dan is het geen leuke oplossing. Dan krijg je geen eten meer of dan moet je op bed of dan mag je geen tv kijken oid. Maar je kunt het ook zelf oplossen en dan blijft het gezellig. Negen van de tien keer zien ze dan in dat ze toch het best kunnen doen wat er van hun verwacht wordt. En het gekke is dat het dan ook de hele dag goed is.




dit is eenmooi voorbeeld van de ik-boodschap.

Dit moeten ze normaal in scholen ook toepassen en het zou zelfs werken met de 12 tot 18 jarigen ook!

Oh, Yoni draait altijd alles zo dat het haar goed uitkomt. Een straf of maatregel werkt altijd maar tijdelijk. Dan heeft ze wel weer wat bedacht zodat het in haar voordeel werkt.



We hebben een tijdje met een beloningssysteem gewerkt. Eerst met dingen zoals aan tafel blijven zitten en later om haar dingen aan te leren. Ze kon dan kruisjes verdienen en bij een bepaald aantal kruisjes kreeg ze een beloning. Bij 50 een spelletje doen en bij 100 kreeg ze 2 euro geloof ik. Werkte perfect. Elke ochtend werkte ze keurig haar lijstje af. Gordijn open, pyjama in bed, bed opmaken etc. Maar ze moet zich ook vlot aankleden en om een bepaalde tijd beneden zijn. En toen ging ze het omdraaien. Als ze van ons beneden moest komen moest ze nog haar bed opmaken en zo (moest ik toch van jullie leren?) waardoor ze steeds later beneden kwam en we daardoor weer in tijdnood kwamen. Wat weer nieuwe drama opleverde. Tja, Yoni is goed in drama maken en kan héél goed redeneren. We zijn het gewend :mrgreen: Tijd voor een nieuwe manier om haar dingen te leren. (ach, ze leert alleen maar dingen die ze zelf wil :think: )