maxi cosi rode sps versus xr

ik ben op zoek naar een nieuw autostoeltje voor Wisse en vanwege de prijs in combinatie met goede test resultaten van de anwb wil ik voor een maxi-cosi rodi gaan. Maar nu zag ik op een site site dat ze naast de XR (die in de test stond) ook nog een SPS model hebben (die aardig goedkoper is maar niet in de anwb test stond gek genoeg). Weet iemand het het verschil tussen deze stoeltjes??

Alvast bedankt!

1 van de verschillen is dat de XR een ‘slaapstand’ heeft.

Die kan dus nog iets gekanteld worden in de basis. De SPS heeft alleen een stand rechtop.

Verder is de XR ook met een ‘anker’ vast te zetten aan de hoofdsteun van de bank/stoel waar die op staat.

Wij hadden destijds een SPS achteruit laten zetten in de aanbieding, bij thuiskomst bleek het een XR te zijn… terwijl we in de winkel nog 2x hadden gevraagd of het idd die stoel was die we moesten hebben… ja was hem echt, was enige zwart/grijze nog dus die moest het wel zijn volgens de verkoper EN de cassiere.

Achteraf erg fijn, want onze oudste valt nog altijd in slaap in de auto als we langer dan een kwartier onderweg zijn… inmiddels hebben we voor de middelste ook eentje gekocht en nu wel bewust een XR, in de aanbieding.

Als je een goeie aanbieding vindt voor de XR is die nog steeds zo’n 25 euro duurder als de SPS…

Denk trouwens dat de SPS niet meer in de testen staat omdat het een ouder model is en ze vaak de nieuwere modellen in de tests meenemen.

wat ik buiten de slaapstand en het anker fijn vind aan de xr is dat de zijflappen (ter hoogte van de schouders) verstelbaar zijn. dus is je kind wat smaller of breder dan kan je dat aanpassen. en ik vind de hoofdsteun net meer bieden bij de xr.

ok vond ik uberhaupt de xr er wat steviger uitzien

De XR is zeker geen slechte stoel, de sps ook niet. Mijn schoonzusje heeft 3 sps- in gebruik voor haar 6 jarige zoon en 4 jarige tweeling.

Wij hadden de XR voor de kinderen, maar wilden graag isofix voor de kinderen omdat we dat gewoon veiliger achten.

Bij aankoop van de nieuwe stoelen werd ons wel wat verschillen gewezen, onder andere dat de XR zijsteunen TOT aan de hoofdsteun gaan en zodra een kind groter word, houden ze dus op.

Bij bijvoorbeeld de romer kid, gaan de hoofdsteun en zijsteun deels over elkaar heen zodat ook een groter kind iets heeft aan de zijsteunen.

Ook hebben we gekeken naar materiaalgebruik en bleek dat maxicosi normaal kunstof gebruik en romer composiet, wat veel harder is.

Als ik nu budgetgewijs een nieuwe stoel moest kopen dan kocht ik een romer kid van 2005 (die zijn er nog volop) kost ongeveer 80 euro en dan heb je in elk geval al steviger composiet en dus degelijker materiaal en dezelfde specificaties wat zijsteun aangaat als de maxi cosi XR.

Nogmaals… de XR is geen slechte stoel, maar laat je goed informeren, zeker als je veel rijdt.