Matrasje doorschuiven?

Ik wil een nieuw matrasje voor de baby gaan kopen. Ook al is het matrasje van Sanne maar anderhalf jaar gebruikt en ziet het er als nieuw uit. Er is zelfs nooit een ongelukje op gebeurt.

Kan me namelijk herinneren gelezen en gehoord te hebben dat een tweedehandsmatrasje de kans op wiegedood zou vergroten en voor mijn gemoedsrust wil ik dus een nieuwe.



Maar nu verslint ik al weken alle babybladen en info die ik tegenkom en in geen 1 artikel over slapen lees ik meer over dat ze een gebruikt matrasje afraden.



Dus nu vraag ik me af, is dit advies achterhaald of gewoon toeval dat ik er nergens meer over lees?

ik lees het nog wel, maar vind het binnen het gezin echt geen enkel probleem hetzelfde matrsje te gebruiken, mits hij goed stevig is.

ik denk dat het meer te maken heeft met een 2e hands matrasje die al jaaaaren gebruikt is.

Lotte slaapt nu op het matrasje waar Jinthe ook op sliep.

Het is wel een matras met afneembare hoes en die heb ik wel gewassen, maar meer voor de gedachte dat het dan weer fris is dan omdat het nodig was.

ik las ergens het volgende :

Een versleten matras verhoogt dus significant het risico op plotse dood. Dat komt misschien door het feit dat de matras niet hard genoeg meer is zodat het hoofdje van de zuigeling er gemakkelijker in wordt “begraven�, met ademhalingsproblemen als gevolg.



Maar meer dan deze uitleg vind ik niet over het ‘gevaar’ van gebruikte matrassen.

Ik vind 1,5 jaar niet oud hoor… gewoon doorgebruiken! Er zijn ook zat kids die nog veel langer op hun eigen matrasje slapen, Noëmi slaapt toch ook nog zeker een jaar of twee door op haar matrasje (dat nu ook 1,5 jaar oud is).



Wij kregen het ledikantje van vrienden van ons, maar dat matrasje was 8 jaar oud… daar heb ik dus wel een nieuwe voor gekocht.

Ik vind 1,5 jaar niet oud hoor… gewoon doorgebruiken! Er zijn ook zat kids die nog veel langer op hun eigen matrasje slapen, Noëmi slaapt toch ook nog zeker een jaar of twee door op haar matrasje (dat nu ook 1,5 jaar oud is).



Wij kregen het ledikantje van vrienden van ons, maar dat matrasje was 8 jaar oud… daar heb ik dus wel een nieuwe voor gekocht.

Het ligt echt aan de kwaliteit van het matrasje denk ik. Als hij er nog goed uitziet en niet doorgezakt kun je hem makkelijk nog gebruiken.

Ons matrasje is na 2 jaar gebruiken wel wat ingezakt en dus minder stevig. De zijkant gaan dan wat rond staan ipv recht. Om die reden ga ik voor de volgende spruit wel een nieuwe kopen.

@marijke79 wrote:

ik denk dat het meer te maken heeft met een 2e hands matrasje die al jaaaaren gebruikt is.




Dat lijkt mij ook, Noa heeft er 2 jaar op gelegen maar je ziet er niks aan, de matras is nog als nieuw, helemaal stevig, dus nu ligt Yara er op.

ik zou echt geen nieuwe halen hoor.