matig op gym??

Yoni zit in groep 4 en kreeg voor de kerstvakantie haar rapport mee. Een prachtig rapport, niks op aan te merken. Alleen dat ‘bewegingsonderwijs’. Ik geef gelijk toe, ze is niet goed in gym. Ze kan prachtig dansen, fantastisch zwemmen, maar een bal vangen en touwtje springen zijn niet haar sterkste dingen. Daar komt bij dat ze een klas heeft overgeslagen en haar klasgenoten zijn groter en sterker. Niet iets om je druk om te maken vind ik.



En dan een matig op bewegingsonderwijs. We moesten er wel om lachen, maar ergens vind ik het diep triest. Niet voor Yoni hoor, het maakt haar niks uit. Gym is zo’n vak, dat kan je of dat kan je niet. Zolang je er plezier in hebt en je je best doet is het gewoon voldoende. Of zie ik dit verkeerd?



Het speelt wel mee dat we al 2 jaar proberen duidelijk te maken dat ze zich niet zo druk moeten maken over haar motoriek. Ze zal nooit heel netjes kunnen schrijven, dat kunnen wij allebei ook niet. Maar voor een 6-jarige is er niks mis met haar motoriek volgens onze fysiotherapeute.

Persoonlijk vindt ik gym wel belangrijk. Je motoriek stuurt zoveel dingen aan. Het geeft je oa ook ruimtelijk inzicht en dat is toch wel belangrijk bijvoorbeeld voor deelname in het verkeer maar ook in veel beroepen is het een pre.



Maar ik vindt een matig voor een meiske wat wel haar best doet niet terecht. Ik zou er als school voor gekozen hebben om met jullie als ouder hier over te praten. Want zoals ik lees zijn jullie er al met een fysio in gesprek hierover. En dat is natuurlijk iets wat de school wel mee moet nemen.



Succes!

Gym is in zoverre belangrijk dat bewegen gezond is. Zowel voor je lichamelijke ontwikkeling als voor je gezondheid. Daar ben ik het mee eens. Maar ik vind het onzinnig om (een 6-jarig kind) er een matig op te geven. Lager als een voldoende zou je er eigenlijk niet op mogen krijgen.



Ze geven ook niet hoger dan een 8, terwijl ze dit schooljaar van de 13 dictees 1 keer 1 fout heeft gehad.



Ach, wat die gesprekken aangaat. Dat is een verhaal apart. We zijn al ruim 2 jaar aan het praten op school. Dat ze een heel eind voor loopt wordt niet veel mee gedaan. Heerlijk om te leren klokkijken terwijl je dat al 2 jaar kan :wall: Maar wel continu over haar motoriek bezig (en dat ze klein van stuk is). Vandaar dat we onze fysiotherapeute eens gevraagd hebben. Het is zeker niet onbelangrijk, maar ook niet zo groot als het gemaakt wordt. Dus die matig op gym past ook wel weer in dit verhaal.



Dus kom ik weer terug op mijn vraag. Als je plezier hebt in gym en je je best voor doet, moet je toch gewoon (minimaal) een voldoende krijgen.

Ik zou niet zeggen dat kinderen altijd zomaar een voldoende moeten krijgen, want als hetgeen wat ze kunnen niet voldoende is, zou ik het niet goed vinden als er bij mijn kind een onterechte voldoende op zou staan.

Dat vind ik bij geen enkel vak, de beoordeling die er staat moet ook de beoordeling zijn die klopt.

Als er een minder goed aspect op haar rapport staat, kun je ook zelf beslissen er iets aan te gaan doen. Als een kind slecht is in lezen, ga je daarop toch ook oefenen? Onze oudste is motorisch nooit zo sterk geweest, maar die heb ik op turnen gedaan en nu gaat het heel goed bij de gym. En dat heeft volgens de juf op haar school ook uitwerking op de schrijfhouding, handschrift en het belangrijkste ook het groepsgevoel binnen de klas.

Als je niet goed bent in gym, krijg je nl. toch commentaar van andere kinderen, omdat gym nou net het enige is waar je klassikaal allemaal kunt zien wat een ander kan en niet kan.

En in het onderwijs is het helaas zo dat de nadruk ligt op wat beter kan en niet wat al heel goed gaat.

Milou had op haar rapport maar twee toetsen waar een fout in zat, van de 25 toetsen die ze gemaakt heeft. En dan gaat het dus daar over.

Dus daarin snap ik het helemaal.

Ik ben net bezig om mijn rapporten te schrijven voor groep 3-4-5 :mrgreen: Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit een matig geef voor gym maar eerder zou zeggen’… doet altijd enthousiast en sportief mee. Niet alle onderdelen gaan haar makkelijk af, maar ze blijft haar best doen. Knap hoor" oid. Maar aan de andere kant, het is matig dus waarom zou dat er niet op mogen staan? Ik zou er niet te zwaar aan tillen hoor, ze is er mee bezig en jullie weten dat ze motorisch niet sterk is. Overigens vind ik gym voor een heleboel aspecten zeker heel erg belangrijk, maar ik vind het als juf soms ook jammer dat alles direct beoordeeld moet worden :think:

als het matig is moet er matig staan…

emma is niet goed in lezen maar doet wel heel erg haar best en oefent thuis ook… moet ze daarom maar voldoende krijgen?

het is matig wat ze leest. dus staat er matig op het rapport…