mama's van 2 kinderen, 3 dagen op het kdv

ik heb een vraagje voor de mama’s met 2 kinderen op het kdv…



hoeveel zijn jullie per maand duurder uit qua financieën?



ik ben voor 3 dagen bijvoorbeeld 883 euro kwijt aan het kdv

waarvan ik er weer 707 terug krijg van de belasting



ik moet 176 euro zelf betalen aan de kinderopvang.







steldat ik nu een kleintje erbij zou willen

komt dat dan op hetzelfde uit of niet?

Ziet volgens mij kom je dan gewoon op 2x 176 euro aan eigen bijdrage uit



(de prijs voor de tweede is immers gelijk aan de prijs voor de eerste en je inkomen is hetzelfde dus krijg je net zoveel toeslag voor de tweede als voor de eerste)

Ik werk zelf op een kdv, en bij ons is het zo dat je voor een tweede kind minder betaalt.

Als je er een kindje bijkrijgt, wordt je jongste kind door het kdv “eerste kind” genoemd en je oudste “tweede kind” (snap je hem nog?).

Dit omdat je jongste (als het goed is) nog het langst op het kdv blijft zitten.

Voor het eerste kind (de jongste dus) betaal je dan gewoon het volle pond (zelfde als nu met 1 kind) en voor het tweede kind een lager bedrag.



Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is zo. Volgens mij werkt het bij de meeste kdv’s zo… :think:

ja dat snap ik, ikwilook

volgens mij is dat hier ook zo

tnx voor je uitleg!



vroeg me alleen af, of de ervaringen het ook zo vinden

Isabel en Jasmijn gaan allebei 2 dagen naar het kdv. We moeten voor beide kinderen hetzelfde betalen (uurtarief) aan het kdv.



Voor Isabel krijgen we € 350,00 terug van de belastingdienst (van de in totaal € 530,00) dit is inclusief werkgeversbijdrage. (2007 :wink: ).



Voor Jasmijn moeten we het allemaal nog aanvragen, maar van onze werkgever krijgen we voor haar hetzelfde bedrag terug (via de belastingdienst) en van de belastingdienst krijgen we een hoger bedrag terug. (we weten nog niet hoeveel, maar het is echt veeel meer) zodra ik het weet kan ik het je wel vertellen.



Een tweede kind is echt veel goedkoper hoor qua opvangkosten…dus niet omdat het kdv bij een tweede goedkoper is maar omdat je meer terug krijgt van de belastingdienst.



Groetjes Alex

Ik ben hier ook er benieuwd naar.



Weet wel dat bij het kdv van Alyssa het 2de kind voordeliger is.



Groetjes Ellen

Voor je 2e (en volgende kinderen) krijg je meer terug dan voor je 1e kind.

Heb het zelf onlangs uitgerekend op de site van de belastingdienst.

Vond nl. dat ik best wel veel terugkreeg voor het komende jaar (2007)



Voorbeeld 2007:

Ik betaal nu EUR 725,- voor 3 dagen KDV ren krijg ca EUR 400,- terug en bij een 2e of volgende kind betaal ik ook EUR 725,- en krijg ik ca EUR 667,- terug.



Bij een derde kind en meer, krijg je net zoveel terug als bij de 2e.



Hopelijk snap je mijn uitleg!!



Succes ermee.



Groetjes Miranda