mais kolven

ik heb me gister op de markt laten verleiden om 5 maiskolven te kopen.



maar tja, nu de vraag: wat doe ik er eigenlijk mee?

wat is een lekker recept en kan ik van gewone mais ook popcorn maken??

mais kolven moet je m.i. gewoon heel simpel 15 minuten koken en dan serveren met een klontje boter er op en peper en zout :drool:

dat klinkt idd lekker simpel! gaan we dat in elk geval maar doen vanavond. sophie heeft er al de hele dag zin in om hem op te eten namelijk :slight_smile:

@fiep klophout wrote:

mais kolven moet je m.i. gewoon heel simpel 15 minuten koken en dan serveren met een klontje boter er op en peper en zout :drool:




zo eten wij ze ook, heerlijk :drool:

Insmeren met boter en dan op de bbq :drool:, helaas niet echt bbq weer, maar op de gril zal 't vast net zo lekker worden.

@maantje wrote:

@fiep klophout wrote:
mais kolven moet je m.i. gewoon heel simpel 15 minuten koken en dan serveren met een klontje boter er op en peper en zout :drool:




zo eten wij ze ook, heerlijk :drool:








:drool: :drool: :drool:

Ik kook ze met een klontje suiker :drool:

@Rooike wrote:

@maantje wrote:
@fiep klophout wrote:
mais kolven moet je m.i. gewoon heel simpel 15 minuten koken en dan serveren met een klontje boter er op en peper en zout :drool:




zo eten wij ze ook, heerlijk :drool:








:drool: :drool: :drool:




Wij eten ze ook zo. Vandaag toevallig… 8)

Ik ken ook alleen de koken en eten truuk…

Nu haal ik vaak wel botermaiskolven…daar hoeft m.i. niets extra’s op…die smaken zo al lekker.



Wel opletten voor de kids…binnenin houdt hij best wat warmte en warm water vast,dus zorg dat ze goed afgekoeld zijn…bij de kids maak ik 1 kolf en snijd deze in 2 stukken.

Of ik snij er stukjes af…maar vaak gewoon even onder de koude kraan terugkoelen doet al veel.

Belangrijk om te weten: Doe geen zout in het kookwater; daar worden ze taai van!



Eet smakelijk. Wij hebben ze gisterenavond nog gegeten. Hmmmmmmm.

we hebben ze van de week gegeten volgens de wijze van fiep en ik moet zeggen, het was heerlijk!

Ik heb van de week ook mais kolven gekookt, ik denk wel een half uur in het water gehad, maar ze waren nog zo hard.



Zou dat van het zout gekomen zijn, want ik wist niet dat je dat beter niet kunt doen?



Of doe ik gewoon iets verkeerds?

Ohja, en volgens mij kun je er geen popcorn van maken. Dat kan alleen met gedroogde maiskorrels

@esmie wrote:

Ik kook ze met een klontje suiker :drool:




Ben je indo?

Want ik kook ze ook met een schepje suiker…

Worden ze lekker zoet van :drool:

Ik weet iets veel beters met mais



Je kunt er zo mooi mee schieten :mrgreen:

@GhanaGirl wrote:

Ik heb van de week ook mais kolven gekookt, ik denk wel een half uur in het water gehad, maar ze waren nog zo hard.


Ik kook ze altijd ruim van te voren even en laat ze dan nog een hele tijd in het kookwater staan. Dan worden ze wel lekker zacht.

:drool: :drool: met kruidenboter.

klinkt heerlijk… ga het ook eens proberen als ik ze tegen kom



@Mutsie86 wrote:

Ik weet iets veel beters met mais



Je kunt er zo mooi mee schieten :mrgreen:




zeg dat niet te hard he… er zijn ook kinderen bij :mrgreen:

@Riz wrote:

@GhanaGirl wrote:
Ik heb van de week ook mais kolven gekookt, ik denk wel een half uur in het water gehad, maar ze waren nog zo hard.


Ik kook ze altijd ruim van te voren even en laat ze dan nog een hele tijd in het kookwater staan. Dan worden ze wel lekker zacht.

:drool: :drool: met kruidenboter.


Bedankt voor de tip, ik ga morgen een nieuwe poging wagen.

Of als je er snel trek in hebt of geen zin hebt om ze 15 minuten te koken

inwikkelen in huishoudfolie en 6 minuten op vol vermogen in de magnetron :wink: (niets toevoegen, geen gaatjes)

Voorzichtig uitpakken (gloeiend heet) en daarna de boter erover :drool:



:-* Liefs, Evelien :vlinder:

Owww, da’s ook een goeie tip!! :thumbup: