Mag je fietsen met je kindje in de buikdrager?

Wellicht een stomme vraag, maar ik stel 'm toch even.



Ik heb de afgelopen maanden heel wat kilometers gemaakt met wandelen. Heel leuk en fijn. Maar ik zou ook graag weer eens gaan fietsen, gewoon een klein stukje, paar km. Nou vroeg ik me af of je ook met de buikdrager op de fiets mag (met je kindje erin natuurlijk). Volgens mij mag het niet, maar waarom eigenlijk niet? De kans dat je valt is net zo klein/groot als met wandelen lijkt me, niet dan? Bovendien is m’n zoontje nou ook weer niet zo groot dat ik niet over 'm heen kan kijken :wink: :mrgreen: .

Je ziet het eigenlijk haast nooit (ik heb 't wel 1x iemand zien doen) maar toen ik m’n man uit wou leggen waarom dat niet mocht kon ik eigenlijk geen echt goede reden bedenken… Weet iemand hier meer van hoe of wat? Want zeker nu het herfst is en het weer niet altijd meer optimaal blijft, zou ik het toch leuk vinden om eens NIET met de auto naar m’n zusje te gaan die 5 km verderop woont (wat ik nu ook wel eens lopend heb gedaan, in de wandelwagen natuurlijk,niet in de buikdrager).

Ik zou het zelf niet doen…



met fietsen als je voorover valt is de kans groot dat je kind tussen het stuur en jou geplet word… daar komt bij dat je dan niet je handen vrij hebt om het kind vast te houden en de ergste klap op te vangen…

ten derde maak je met de fiets meer vaart dan dat je loopt…



Ik heb er wel aan gedacht om te doen…maar dit soort dingen schoten mij te binnen, dus zie ik er maar vanaf.

ik deed het wel … ik ben totaal afhankelijk van mijn fiets en tja om alle kilometers die per dag maak lopend te moeten doen was voor mij gewoon onhaalbaar(heb het 3 weken volgehouden toen werd ik gek :oops: )

dus tja mogen of niet mogen das natuurlijk niet aan de orde het is meer van hoe voel jeje er zelf bij ?



psje ik struikel vaker lopend dan dat ik ooit van mijn fiets ben gepleurd :wink: na mijn 12e geloof ik al niet meer )

Heb je “het beste idee van NL” niet gezien, hier was een vrouw die juist iets had ontworpen zodat je wel met baby in draagzak op de fiets mag. Een soort harde schelp die om de draagzak heen gaat.

Het mag dus zoals je het nu zou willen doen inderdaad niet, de kans is te groot dat je met het kind tegen het stuur botst, ook bij snel afstappen ofzo. Jammer, maar ik denk dat je even moet blijven wandelen.

waarom koop je geen baby-mee?

je baby in de maxicosi achterop de fiets

ik krijg kromme tenen bij het idee… als je van je trapper afschiet, of net als ik laatst, met je voorwiel blijft hangen en je gaat om, val je voor 90% zeker met je volle gewicht op je baby… Ook al ben je zelden gevallen, of zelfs nooit(ik ben ook al zeker 25 jaar niet meer gevallen met de fiets, voor ik een maandje of wat geleden om ging met Daan voor in het zitje!!!) al is het risico maar 1 %… zou jij dat risico willen lopen???



Koop dan inderdaad een baby-mee, een drager voor de maxi-cosi die achterop je fiets kan. Je baby zit daar veilig(er) in, en is beschermd tegen zijwaartse vallen, want andere mogelijkheden heeft het niet(vooruit valt het tegen je rug, als dat al zou kunnen want de cosi staat echt muurvast in zo’n ding) Of schaf een fietskar aan, waar je baby m.i. in een babyschelp nog veiliger zit dan in een cosi-mee.



Je ziet, er zijn zoveel mogelijkheden… waarom dan voor de allergevaarlijkste kiezen???

Afgezien van het zélf vallen…Je kan zelf nog zo goed fietsen maar het overige verkeer dan?

Je zult maar net die ene automobilist/vrachtwagen of scooter treffen die niét voorzichtig is…En dan ben jij nog zo voorzichtig…

Nee, niet doen , levensgevaarlijk!



Ik baalde ook zo van die korte stukjes met de auto . Sinds kort gebruik ik een fietskar . Echt heerlijk .Superhandig met boodschappen doen. Mijn oudste dochter vind het prachtig en de baby zit in een schelp , en slaapt de helft van de tijd… Op marktplaats staan er heel veel voor niet teveel …

NEE, ik zou het nooit doen! ( ik gebruik doeken overigens )



Voor de op fiets hebben wij een fietskar en een baby-mee.



Verder sluit ik mij aan bij het verhaal van Mv2kids

Ik heb het toevallig een paar weken op internet opgezocht, weet alleen zo de site niet meer :think: Het mag dus niet, dat weet ik iig, maar daar staat ook waarom. En bovenstaande redenen zijn natuurlijk al genoeg redenen waarom :wink:

Ik ben ook al ik weet niet hoe lang niet meer van een fiets gevallen, maar vorige week raakte ik net de verkeerde kant van een steentje en gleed m’n wiel weg, kon het net op tijd herstellen anders had ik wel gelegen… Zie dan je evenwicht maar 's te bewaren met een baby in een buikdrager…

Ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje hoor.



3 jaar geleden fietste ik met 1 kind voorop en 1 kind achterop de fiets ( in zitjes hoor 8) )

Toen ik bij een verkeerslicht op wilde stappen, gleed ik van de trapper af waardoor het volledige gewicht van fiets en kinderen op mijn enkel kwam. Dat kon mijn enkel niet aan.



De kids zaten gelukkig netjes is een stoeltje en kwamen er vanaf met lichte schaafwondjes, maar mijn kuitbeen was gebroken ter hoogte van mijn enkel en ik kon dus niets meer op dat moment. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt was als ik een baby in de draagdoek bij mij had :hand:



En ik ben toch echt een ‘ervaren’ fietser :mrgreen:

Niet doen!! Is gevaarlijk… Ik wil nog heel erg lang van mijn neefje kunnen genieten!! :mrgreen: Misschien is een babymee een beter idee. Maar ik weet niet of je kaksimosi erop past.

Nou, ik heb hier genoeg goede redenen gezien om het inderdaad niet te doen hoor! Ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat de ruimte tussen de baby en het stuur natuurlijk veel kleiner is en ik bedacht me dat dat alleen al met afstappen best link kan zijn. Want als je nu bijv. op 'n herenfiets gaat fietsen en je moet plotseling afstappen, dan is de kans ook groot dat je even vergeten bent dat daar zo’n stang zit. En dat is dan nog onschuldig, dus voor 'tzelfde geld vergeet je ook dat die ruimte tussen baby en stuur ook veel minder is dan normaal. Ik ga denk ik internet maar eens checken voor een fietskar, die lijken me sowieso nog wel handig de komende jaren…



Maar iig thanx voor jullie tips (en moosje: maak je geen zorgen hoor, ik zal je neefje echt niet in gevaar brengen hoor!!!)

het is niet verboden , maar het is wel levensgevaarlijk.

Ik zag al dat de andere verhalen voldoende waren. Maar wou nog dit toevoegen:



Natuurlijk de situatie dat je kunt vallen en dat je kindje tussen jou en de weg komt te liggen. Of het stuur dat omslaat en in je kind drukt (handvat).



Ik geef presentaties over verkeer/gedrag/verkeerseducatie en ik hoorde vorig jaar een verhaal van een moeder die vertelde dat een vriendin van haar met het koude weer (waar we weer naartoe gaan).

Zij had haar kindje goed ingepakt. Die in de buikdrager gedaan. Zelf de jas erover gedaan en was zo gaan fietsen in de kou naar het winkelcentrum, maar een paar minuutjes verderop. Toen ze bij het winkelcentrum aan kwam was het kindje gestorven.



Het kan zijn gestikt of door warmtestuwing oid. Je beweegt veel meer, verbrand meer energie en wekt dus meer warmte op als je fietst, dan wanneer je loopt. Waarschijnlijk is het kindje dus te warm geworden.

Het is een waargebeurd verhaal en ik vertel het aan de ouders op iedere presentatie die ik geef. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers!!



Je kunt beter je kindje in een fietsstoeltje voorop vervoeren. Of als ie daar nog te klein voor is, kun je ook een maxi-cosi/babyautostoel gr 0 gebruiken. Er worden van die bevestigingsdingen bijgeleverd dat je 'm ook op de fiets kan zetten. Of idd de baby-mee. Dat wiebelt behoorlijk en dat is ook de bedoeling, want dat vangt de schokken op.

Ik ken veel moeders die dat nogal eng vinden. Maar goed, het is een beter alternatief dat de draagzak.

En natuurlijk idd de fietskar!

Brrrr Blue-Fairy wat een vreselijk verhaal zeg :shock:

@blue_fairy wrote:

het is niet verboden , maar het is wel levensgevaarlijk.

Ik zag al dat de andere verhalen voldoende waren. Maar wou nog dit toevoegen:



Natuurlijk de situatie dat je kunt vallen en dat je kindje tussen jou en de weg komt te liggen. Of het stuur dat omslaat en in je kind drukt (handvat).



Ik geef presentaties over verkeer/gedrag/verkeerseducatie en ik hoorde vorig jaar een verhaal van een moeder die vertelde dat een vriendin van haar met het koude weer (waar we weer naartoe gaan).

Zij had haar kindje goed ingepakt. Die in de buikdrager gedaan. Zelf de jas erover gedaan en was zo gaan fietsen in de kou naar het winkelcentrum, maar een paar minuutjes verderop. Toen ze bij het winkelcentrum aan kwam was het kindje gestorven.



Het kan zijn gestikt of door warmtestuwing oid. Je beweegt veel meer, verbrand meer energie en wekt dus meer warmte op als je fietst, dan wanneer je loopt. Waarschijnlijk is het kindje dus te warm geworden.

Het is een waargebeurd verhaal en ik vertel het aan de ouders op iedere presentatie die ik geef. Een gewaarschuwd mens telt voor twee immers!!



Je kunt beter je kindje in een fietsstoeltje voorop vervoeren. Of als ie daar nog te klein voor is, kun je ook een maxi-cosi/babyautostoel gr 0 gebruiken. Er worden van die bevestigingsdingen bijgeleverd dat je 'm ook op de fiets kan zetten. Of idd de baby-mee. Dat wiebelt behoorlijk en dat is ook de bedoeling, want dat vangt de schokken op.

Ik ken veel moeders die dat nogal eng vinden. Maar goed, het is een beter alternatief dat de draagzak.

En natuurlijk idd de fietskar!






huh… je mag zowiezo niet je jas over de buikdrager dichtdoen das veel te warm :naughty:

dus dit heeft niks met het fietsen te maken.

@jacsansil wrote:

@blue_fairy wrote:


huh… je mag zowiezo niet je jas over de buikdrager dichtdoen das veel te warm :naughty:

dus dit heeft niks met het fietsen te maken.


Zeker wel. Het is onveilig verkeersgedrag.



Bovendien is het niet bij de wet verboden om met een buikdrager te fietsen, met of zonder jas erover. De politie bekeurt je er echt niet op.

JIJ weet misschien dat het niet slim is om je jas dicht te doen over een buikdrager heen of met een buikdrager te fietsen, maar je wilt ze de kost niet geven hoor, de mensen die dat wel doen.

Je zou versteld staan bij wat ik allemaal tegenkom aan onverantwoord verkeersgedrag.



Ik weet dat het een rotverhaal is, maar ik vertel het liever 100x en dat 100x mensen geschokt zijn, dan dat ik het 1x niet vertel en net die ene overkomt het. Dan maar 100 mensen geschokt…

brrr ik krijg het er koud van

kraakt geheugen … er zat geloof ik toch echt een notitie bij de verpakking in dat je je kindje over je jas heen moet dragen en niet daaronder :think: :think: :think:



tis al lang geleden maar er heugt me wel iets hoor , en dat heb ik dus van het fietsen niet

tuurlijk er kan van alles gebeuren , ik ben ook lopend eens bijna mijn poppie in de kinderwagen kwijt gewest door een automobilist die ff met 60 de bocht om kwam scheuren en dus bijna de kinderwagen meenam :evil: :cry:

ben ook lopend eens akelig uitgegleden met de buikdrager OMDAT ik niet goed kon zien wat er voor me lag en tja zo kan ik nog wel veeeeel meer dingen opnoemen.



en in dit geval is het gewoon wat vind je er zelf van?

wel of niet doen ?

ik voelde me er prima bij dus heb het wel gedaan met beeb in buikdrager op de fiets een ander voelt zich er niet fijn bij en doet het niet.

prima toch?

ieder voor zich.

maar het was de vraag of het MAG ja of nee .

en tja tis niet bij de wet verboden hoor :wink: