macaroni, nasi e.d.

Mijn zoontje lust geen macaroni, nasi en andere pasta’s. Hoe maken jullie dit klaar? (voor een baby van 8 mnd) Naar mijn idee vindt hij het te dik / plakkerig…(Ik maak het voor hem zelf trouwens klaar zonder het kruidenzakje) Omdat wij dit toch heel regelmatig eten, wil ik hem dat wel aanwennen en niet alleen aardappels/groete/vlees.

Graag receptjes?!

Rijst met broccoli, champignons en kaas (voor 4 porties):

2 dl opvolgmelk, 3 dl water, 5-6 eetl witte rijst, 200 g broccoli, 50 g champignons, 4 eetlepels geraspte jonge kaas of 80 g smeerkaas.

Melk en water aan de kook brengen en de rijst toevoegen.

Rijst gaar laten koken in circa 20 minuten, afgedekt op een lage warmtebron.

Het vocht is dan bijna verdampt.

Broccoli schoonmaken, schil de harde steel en snijd de roosjes en de steel heel klein.

Champignons schoonmaken en in plakjes snijden. Broccoli en de champignons toevoegen aan de rijst en alles samen nog 6-8 minuten doorkoken.

Op laatst kaas toevoegen en het mengsel pureren. Ingevroren 2 maand houdbaar.

Rijst met perziken:

Een lekker zoet, fris en gezond receptje voor je baby of dreumes.

1 eetlepel zilvervliesrijstvlokken,150 ml melk, 1 geschilde perzik zonder pit .

Schil en ontpit de perzik en snijd hem in stukjes.

Laat de rijst en de melk op laag vuur in 5 minuten koken en dik worden.

Laat de rijst dan 5 minuten sudderen. Voeg de stukjes perzik toe en pureer het geheel

Wortels met rijst en mandarijnensap:

4 worteltjes, 1 Ã 2 handjes rijst, 1 appeltje.

Kook de worteltjes en de rijst en rasp de appel.

Wanneer de rijst en de worteltjes gaar zijn, mixen met de gerapte appel.

Giet er een beetje mandarijnensap overheen.

Deze heb ik ook erg vaak voor mijn dochter gemaakt viel erg in de smaak hier.

60 gram Macaroni

150 gram Broccoli ( kleine roosjes )

1 el boter

Anderhalve el bloem

150 Gram opvolgmelk of moedermelk

4 el geraspe jonge kaas.

Nootmuskaat

1: Kook de macaroni volgens de gebruiksaanwijzing; kook de broccoli de laatste 6 min mee.

2: smelt intussen op een matig vuur de boter in een pannetje met dikke bodem.Meng de bloem erdoor en roer tot de boter de bloem heeft opgenomen.Voeg al roerend en beetje bij beetje melk toe.Blijf roeren tot een dik en glad sausje ontstaat.Meng er de kaas en een mespunt Nootmuskaat door.Roer tot de kaas is gesmolten.

Giet de Macaroni en Broccoli af, vang kookvocht op.

Pureer de macaroni en broccoli met een staafmixer of keukenmachine tot een niet a te fijne pree.

Meng de kaassaus door de gepureerde macaroni.Voeg eventueel nog een beetje kookvocht/opvolgmelk/moedermelk toe om het hapje smeuíger te maken.

Zo pff even overgetypt uit me boek :mrgreen:

Dat onderste maak ik ook vaak. Zoonlief vindt het heerlijk. De portie is dan ook altijd te klein.

Ik persoonlijk zou nog geen champignons geven.

Mijn zoon vindt juist de hapjes met aardappel, groente en vlees niet zo lekker. Ik denk juist dat hij die te droog vindt, dus daar doe ik nog vaak een beetje opvolgmelk door.

Wat ik wel doe is de pasta niet pureren en de saus wel.

Hier is ook favoriet:

pasta met tomatenblokjes, courgette en ham.

Dank je dames!

Ik ga het uitproberen!

Meer tips nog steeds welkom :wink:

Ik maak de macaroni met, uiteraard macaroni, tomatenblokjes uit blik, knoflook, champignons en gehakt.

Ik bak het gehakt, doe er de rest bij en laat het even pruttelen.

Daarna zet ik er de staafmixer op om er een saus van te maken.

De saus maak ik ‘groot’, vries ik in, en elke keer kook ik er ‘vers’ macaroni bij en kan ik een portie saus uit de vriezer gebruiken.

Verder eet hij eigenlijk met de pot mee en af en toe een potje.

Ik maak ook altijd pastasaus in het groot en vries het in. Een pot tomaten blokjes en elke keer andere groente er doorheen, zoals champignons, mais, courgette, brocoli etc. Beetje kaas eroverheen of met hamblokjes.

Of rijst met room, kip, ananas en een klein beetje kerrie poeder.

Tes heeft laatst macraoni gehad zonder dat ik het door de hakker gehaald heb.

Macaroni, geruld gehakt, paprika, champingons, prei en dan zo’n blikje tomatensaus. Hier ook geen kruidenzakje.

Ik vraag me ook af hoe ik dat moet doen als ik iets van macaroni of rijst voor mijn zoontje wil maken. Ik neem aan dat je , als je macaroni maakt, niet de rode pastasaus uit een potje erdoorheen doet i.v.m. de kruiden enzo die daar in zitten?

Hoe doen jullie dat dan? Met tomatenpuree of blokjes? En zouden jullie er rundergehakt door doen, of iets anders. Graag zie ik nog wat meer recepten van dit soort dingen.

En, ik zie in bovenstaande recepten dat jullie het iets smeuiger maken met opvolgmelk ofzo. Ik zelf doe er meestal wat water uit de waterkoker door. Dat kan toch ook, of zouden jullie melk adviseren…?

Mijn zoontje heeft trouwens een lichte vorm van koemelkallergie, dus hij is wel beperkt in de zuilvelprodukten die hij mag krijgen…

Alvast bedankt!

Groetjes, Maggy

Ik heb net toevallig rode rijst gemaakt voor mijn dochter.

150 gram rijst.

150 gram courgette

8 eetlepels tomatenblokjes ( blik )

Eerst tomatenblokjes opwarmen dan de courgette en rijst erbij.

500 ml HEET water erbij doen, dat zo’n 15 minuutjes zachtjes laten koken ( zonder deksel ).

komen ongeveer 5 porties uit van 150 gram.

Je kunt het naruurlijk ook halveren, maar ik vries de rest wat over is in !!

En doe er dan een stukje vis bij ( witte vis ).

Ik doe zelf nooit opvolgmelk erbij, doe altijd het kookvocht erbij.

Als je kindje jonger is kun je dit ook pureren natuurlijk !!

En smaakt erg lekker moet ik zeggen :drool: