Maat fietsje

Mischa krijgt van ons (over 3 maanden) voor zijn verjaardag een ‘echte’ fiets.

Nu ben ik net bij één van de fietsenwinkels in ons dorp geweest, en daar raadde ze een 12 inch fietsje aan.

Eerlijk gezegd vond ik Mischa al aardig groot op dat fietsje, maar een 16 inch fiets leek nu nog wel iets te groot. Daar heeft hij dan natuurlijk ook niks aan.

Maar ik ben wel bang dat we straks geld uit gaan geven voor 3 maanden zeg maar.

Dus ik ben benieuwd: op welke maat fiets fietste jullie kind toen/nu hij 3 was/is?

Ik heb net een 12,5 inch fietsje besteld (mijn zoon is 2,5 jaar). Ze lijken kleiner dan je denkt hoor. Ze moeten nl. straks wel met de voetjes aan de grond kunnen (plat op de grond) als de zijwieltjes eraf zijn. De minimale lengte voor dit fietsje is 92 cm (dan kunnen ze nog niet met de voetjes plat op de grond, maar in het begin heb je toch nog zijwieltjes). De fietsenhandel zei me dat ze vanaf dat kledingmaat 92 goed zit er op kunnen en als ze kledingmaat 110 dragen ze naar een 16 inch fietsje gaan.

Ze groeien op deze leeftijd nu eenmaal snel uit dingen, maar een te grote fiets hebben ze nu eenmaal niets aan.

In de folder stond hier: gemiddeld van 2,5 jaar tot 4 jaar een 12 (12,5) inch fiets, van 4 tot 6 jaar een 16 inch fiets.

waarom geen 14 inch. pakken dan?

Wessel is nu 103 cm. en gaat nu als een tierelier op z’n 12,5 inch.

Voetjes komen nu bij de grond met de teentjes… maar dat is nu nog wel oke…

dus ik denk dat 12 inch. prima kan hoor.

Ja, dat van die zijwieltjes eraf zei hij ook ja.

Mischa heeft nu kledingmaat 98/104 dus dan zou dat idd wel goed moeten zijn.

Waarom ga je niet even proberen met haar?

Gunst…waarom heeft hij het niet over 14 inch gehad dan? :think:

Daar ga ik maar eens naa vragen de volgende keer.

@preggie wrote:

Waarom ga je niet even proberen met haar?

Ik heb geprobeerd met hem :wink: . Hij liet 12 en 16 inch met elkaar vergelijken. En 16 inch was echt nog te groot, maar bij 12 inch vond ik het zo’n groot kind op dat fietsje zeg maar.

volgens mij bestaan 14 inch fietsen niet.

@Mutti wrote:

volgens mij bestaan 14 inch fietsen niet.
ja die bestaan wel.

Zie ze regelmatig op sites staan met kinderfietsen.

Ik heb voor Stein zijn verjaardag een 14 inch fiets in de bestelling staan

Als ik jou was zou ik wel voor de 16 inch fiets kiezen. Indy fietste vanaf 2 1/2 op een 12 inch. Met 4 jaar kreeg ze een 16 inch maar een jaar later was ze er echt al uitgegroeid. Dat voorzag ik al toen ik haar voor het eerst op de 16 inch zag (wat jij nu met de 12 inch hebt). Leren fietsen zonder zijwieltjes duurt over het algemeen nog wel even als hij nu nog 3 moet worden. Indy heeft het ook op haar 16 inch fiets geleerd toen ze 4 1/2 was. Kortom, ik denk dat hij er zo uitgegroeid is!

Anne fietst nu op een 12inch, gekregen toen ze 2 werd. Het zadel staat op zn laagst en Anne is 96cm? zoiets. De zijwieltjes eraf gaat pas bij de volgende maat beginnen, ben al blij dat ze fietst. Ik denk persoonlijk dat een 16inch te groot zal zijn en dat hij er niet op past en dan pas later gaat fietsen. kan je niet een goedkope 12inch kopen en als dat goed gaat of je merkt dat hij er snel uitgroeit dan een goede 16 inch te kopen? Ik probeer maar mee te denken.

@mama van anne wrote:

Ik probeer maar mee te denken.

Juist hartstikke fijn dat jullie meedenken!

Ik ga vandaag denk ik ook even bij een andere fietsenwinkel informeren (ook om prijzen te vergelijken), en dan vraag ik meteen wel of ze bekend zijn met 14 inch fietsjes.

jinthe is ook nogal groot van gestalte en is vandaag 3 jaar geworden. We hebben ook lang getwijfeld welke maat van fiets we zouden kopen voor haar verjaardag. 12,5 inch dan zat ze met haar knieën in haar gezicht dus dat was al te klein. 16 inch is ineens veeeel groter dus is het een 14 inch geworden :thumbup:

@dietske wrote:

jinthe is ook nogal groot van gestalte en is vandaag 3 jaar geworden. We hebben ook lang getwijfeld welke maat van fiets we zouden kopen voor haar verjaardag. 12,5 inch dan zat ze met haar knieën in haar gezicht dus dat was al te klein. 16 inch is ineens veeeel groter dus is het een 14 inch geworden :thumbup:

En die hebben jullie via internet besteld?

Hoe is dat bevallen?

Oh, trouwens nog gefeliciteerd!!

@Tamma wrote:

@dietske wrote:

Hoe is dat bevallen?

nee, hier in België verkopen ze die in elke winkel waar ze fietsen hebben, gaat van 12,5 dan 14 dan 16 inch enzovoort !

@dietske wrote:

@Tamma wrote:
@dietske wrote:

Hoe is dat bevallen?

nee, hier in België verkopen ze die in elke winkel waar ze fietsen hebben, gaat van 12,5 dan 14 dan 16 inch enzovoort !

In België snappen ze het tenminste!

Dat is toch ook veel logischer?